نفت 64 دلار شد

قیمت نفت

ترکیبی از افت ناگهانی دما و تعطیلی پالایشگاه‌ها، تقلا برای سوخت را تحریک کرده است و احتمالاً منجر به افزایش قیمت سوخت‌های امریکایی از بنزین تا پروپان خواهد شد.

نفت برنت در آسیا پس از رسیدن به بالاترین سطح قیمتی در تقریباً 13 ماه گذشته باز هم رشد کرد. چراکه بحران عمیق انرژی در ایالات‌متحده، تولید نفت خام را مختل کرده است و امریکا به دلیل موج شدید سرما مجبور به تعطیلی بزرگ‌ترین پالایشگاه کشورش شده است. بلومبرگ گزارشی از وضعیت بازار نفت در روز سه‌شنبه منتشر کرده است.

طبق این گزارش، معاملات آتی در لندن پس از افزایش 1.4 درصدی روز دوشنبه، امروز به 64 دلار در هر بشکه رسید. یخ‌زدگی هوا سیستم برق تگزاس را فلج کرده و خاموشی‌ها در حال گسترش به سایر ایالات مرکزی ایالات‌متحده است.

بیش از یک‌میلیون بشکه در روز از تولید نفت متوقف‌شده است و خطوط انتقال اعلام وضعیت اضطراری کرده‌اند. Energy Aspects تخمین زده است که حدود 3 میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش ممکن است آفلاین شود.

ترکیبی از افت ناگهانی دما و تعطیلی پالایشگاه‌ها، تقلا برای سوخت را تحریک کرده است و احتمالاً منجر به افزایش قیمت سوخت‌های امریکایی از بنزین تا پروپان خواهد شد. بحران امریکا، تنها یکسری از ضربه‌های موج شدید سرما در نیمکره شمالی است که باعث افزایش مصرف نفت در سال جاری شده است.

در اروپا، بازار نفت دریای شمال که به قیمت بیش از دوسوم نفت جهان کمک می‌کند، روز دوشنبه شاهد بزرگ‌ترین روند صعودی فعالیت طی سال‌های گذشته بود. در همین حال از اعتصاب بالقوه کارگران پالایشگاه در نروژ بعد از توافق با اتحادیه نفت و گاز نروژ جلوگیری شد.

کاهش یک‌جانبه تولید عربستان به تقویت 20 درصدی قیمت معیار جهانی نفت خام کمک کرده است. درعین‌حال حتی باوجود موج بعدی ویروس کرونا و محدودیت‌های جدید سراسری، ذخایر متورم شده جهان رو به کاهش گذاشته است.

به گفته کارشناسان افت دمای هوا در ایالات‌متحده وضعیت عرضه را تنگ‌تر کرده است و همچنین انتظارات برای بهبود تقاضا وجود دارد. به اعتقاد آن‌ها قیمت 65 دلاری برای نفت وست تگزاس اینترمدیت دیگر غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

*قیمت‌ها در چه وضعیتی است

هر بشکه نفت برنت برای تسویه‌حساب ماه آوریل ساعت 1 و 8 دقیقه ظهر به‌وقت سنگاپور در بورس اروپا بعد از رشد 0.5 درصدی به 63.62 دلار رسید. این شاخص روز دوشنبه با قیمت 63.30 دلار بسته شده بود و به بالاترین سطح از 21 ژانویه 2020 رسید.

همچنین وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه مارس در بورس کالای نیویورک بعد از رشد 1.4 درصدی در روز جمعه امروز به 60.27 دلار در هر بشکه رسید. روز دوشنبه ایالات‌متحده تعطیل بود.

نمودار افزایش قیمت نفت
مطلب قبلیچطور مشتری را راضی نگهداریم
مطلب بعدیتهران، رکورددار بالاترین رشد هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۰

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید