نرخ بالای بیکاری و عدم رونق تولید کماکان ادامه دارد

امسال بانک مرکزی برای رونق بخشی تولید 30 هزار میلیارد تومان وام در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهد

مسعود خوانساری:انشالله نامه ای در ارتباط با مباحث اقتصادی که حداقل در این دو سه ماه رخ داد، تنظیم خواهیم کرد تا خدمت آقای رئیس جمهور ارائه دهیم و مشکلات اقتصادی کشور را بیان کنیم

آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. مسعود خوانساری رئیس اتاق با تبریک میلاد حضرت زهرا و روز زن و همچنین تبریک پیشاپیش سال نو، جمع بندی از شرایط و شاخص های اقتصادی کشور در سال جاری ارائه داد. او گفت:« در خصوص شاخص های اقتصادی تورم آنگونه که مرکز آمار اعلام کرده است 8.2 درصد بوده  و بانک مرکزی 9.9 درصد اعلام کرده است که باتوجه به کش و قوس هایی که ما در اقتصاد شاهد بودیم به نظر می آید که وضعیت خوب بوده و هنوز تورم تک رقمی است و امیدواریم که سال آینده هم تک رقمی باقی بماند.»

به گفته وی «رشد اقتصادی در نیمه نخست سال جاری 4.5 درصد اعلام شده است؛ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود رشد اقتصادی برای کل سال جاری 3.5 باشد و باید ببینیم که کل سال رشد اقتصادی چقدر اعلام می شود؛ ولی صندوق بین المللی پول برای سال آینده رشد اقتصادی در ایران را 3.7 پیش بینی کرده است.»

او در ادامه با اشاره به تشکیل سرمایه در کشور گفت:« تشکیل سرمایه از سال 90 در کشور منفی بوده است و تا 6 ماهه اول امسال این روند ادامه داشته ولی الان به صفر رسیده است که همین تحول هم رشد محسوب می شود ولی متاسفانه هنوز رشد سرمایه گذاری در کشور مطلوب نیست. در زمینه ساختمان هم چندین سال بود که رشد اقتصادی منفی را شاهد بودیم ولی خوشبختانه در فصل دوم امسال ارزش افزوده ساختمان هم مثبت شده است. علاوه براین ها تجارت کالا با اروپا از یک رشد 52 درصدی برخوردار بوده است و به 21 میلیارد یورو ارتقاع پیدا کرده. همچنین صندوق بین المللی پول تراز حساب جاری در کشور را 21.6 میلیارد دلار اعلام کرده است که در بین 188 کشور رتبه ما به لحاظ دارا بودن حساب جاری مثبت، 15 است که رتبه بسیار خوبی است.»

رئیس اتاق تهران به نقدینگی به عنوان یک شاخص اقتصادی دیگر اشاره کرد و گفت:« نقدینگی در آذر ماه 1445 هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال گذشته 22 درصد رشد داشته البته این رشد نسبت به سال گذشته منفی بوده است ولی به هر حال با رشد رو به رو بوده است. در حال حاضر بدهی های دولت به بانک مرکزی 63 هزار میلیارد تومان و بانک ها به بانک مرکزی 113 هزار میلیارد تومان است که باز رشد آن نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.»

مسعود خوانساری به بودجه هم اشاره ای داشت و گفت:« در بودجه های عمرانی 91 درصد نسبت به سال قبل با رشد رو به رو بوده ایم ولی متاسفانه هزینه های جاری هم رشد پیدا کرده است که متاسفانه از نکات منفی بودجه 96 است، آن هم در شرایطی که قرار بود دولت کوچک شود اما شاهد رشد هزینه های جاری دولت هستیم. فعالیت های اقتصادی 4.9 درصد رشد داشته است البته تعدادی از صنایع رشدشان مثبت بوده ولی 11 بخش صنعتی هنوز در رکود هستند و رشدشان منفی است.»

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه نرخ بیکاری کماکان بالا است، گفت:« اگرچه شاهد ایجاد اشتغال در کشور بوده ایم اما بیکاری کماکان یک چالش جدی در کشور است و درصد بیکاری ما حدود 12 درصد در سال 96 بوده است. کل بودجه سال 97 که در مجلس تصویب شد 1212 هزار میلیارد تومان است  بودجه عمومی دولت 386 هزار میلیارد تومان است و از نکات مثبت آن این است که 110 هزار میلیارد تومان برای بدهی دولت منظور شده است که 50 هزار میلیارد تومان مخصوص بخش خصوصی است.»

رئیس اتاق تهران در ادامه جمع بندی از شاخص ها و تحولات اقتصادی سال 96 ارائه کرد و گفت:« اقتصاد ایران در سال 96 را در شرایطی به پایان می بریم که بیکاری و عدم رونق تولید کماکان از مهم ترین چالش های اقتصادی در کشور است که آحاد مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. باوجود ثبات نسبی حاصل از تورم تک رقمی این دو عارضه ناشی از کاهش رشد سرمایه گذاری، دسترسی دشوار و گران به تسهیلات و کاهش رقابت پذیری کالاهای داخلی در مقابل کالاهای خارجی است. این سه عامل ریشه در سه معضل اصلی اقتصاد کشور دارند که مثلث چالش های مالی را تشکیل می دهند. 1-سیاست گذاری ارزی ناصحیح دولت، 2- نابسمانی نظام بانکی و سیاست های پولی و 3- کسری بودجه و بدهی های فزاینده دولت به آحاد بخش های اقتصاد.»

مسعود خوانساری همچنین در انتها گفت:« در بحث ارز متاسفانه باز تصمیمات غلط دولت که از قبل شروع شده بود، ادامه دارد و یکی از دلایل اصلی نا به سامانی های اقتصادی در کشور موضوع ارز است. انشالله نامه ای در ارتباط با مباحث اقتصادی که حداقل در این دو سه ماه رخ داد، تنظیم خواهیم کرد تا خدمت آقای رئیس جمهور ارائه دهیم و مشکلات اقتصادی کشور را بیان کنیم.»

مطلب قبلیرئیس کل بانک مرکزی: قیمت دلار سیر کاهشی دارد
مطلب بعدیداستان برند اینتل، از قانون مور تا تراشه‌های کوانتومی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید