موافقت عربستان به افزایش 2 میلیون بشکه نفت در روز

رییس اوپک گفته است براساس گزارش ها، عربستان قصد دارد روزانه 11 میلیون بشکه نفت در روز از ماه جولای بارگیری کند.

 ترامپ از عربستان سعودی درخواست کرد تولید نفت را افزایش دهد تا کسری عرضه نفت ایران و ونزوئلا تامین شود. روز شنبه، ترامپ در توئیتی نوشت، شاه سلمان، پادشاه عربستان با درخواست او برای افزایش تولید نفت احتمالا تا 2 میلیون بشکه در روز موافقت کرده است. سی ان ان مانی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، ترامپ در توئیتر خود نوشت: «با پادشاه عربستان صحبت کردم و توضیح دادم که به دلیل آشفتگی و اختلال در ایران و ونزوئلا، من می خواهم عربستان تولید نفت را افزایش دهد، شاید تا 2 میلیون بشکه … او موافقت کرد.»

عربستان سعودی هم چند روز پیش طی بیانیه ای گفت: پادشاه عربستان طی تماس تلفنی با ترامپ درباره حفظ ثبات بازارهای نفت گفتگو کردند. در این بیانیه آمده است که این دو درمورد تلاش کشورهای تولید کننده برای جبران کمبود عرضه بالقوه سخن گفته اند.

رییس اوپک گفته است براساس گزارش ها، عربستان قصد دارد روزانه 11 میلیون بشکه نفت در روز از ماه جولای بارگیری کند.

افزایش تولید نفت توسط عربستان از همان نشست اوپک در وین نشات می گیرد. همان زمانی که نشست در حال برگزاری بود، ترامپ توئیت کرده بود که امیدوار است اوپک تولید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. چرا که قیمت ها باید پایین نگه داشته شود.

به هرحال طی چند ماه گذشته، قیمت نفت رشد داشت و انتظار می رفت با کاهش عرضه ایران و ونزوئلا قیمت ها بیشتر بالا برود.

قیمت نفت در فصل بهار با کاهش تولید، بحران ونزوئلا و خروج ترامپ از برجام به شدت افزایش یافت. وزارت امور خارجه امریکا در حال حاضر هم اصرار دارد که کشورهای واردکننده نفت ایران، یا واردات نفت ازاین کشور را متوقف کنند یا با تحریم های واشنگتن مواجه شوند.

در همین حال، یکی از تولیدکننده های مهم نفت در کانادا دچار قطعی برق شده و اختلال در جریان نفت خام به ایالات متحده پیش آمده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، عربستان سعودی خیلی توانایی پاسخگویی به بحران آینده و درخواست ترامپ را ندارد. در واقع عربستان تنها حدود دو میلیون بشکه ظرفیت استفاده نشده دارد.

روسیه، عراق، امارات متحده عربی و کویت به طور مشترک تنها یک میلیون بشکه دیگر دارند. بنابراین به عنوان ذخیره تنها سه میلیون بشکه در روز دیگر وجوددارد.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه ای در آخرین نشست اوپک گفته بود، خواسته های کشورهای بزرگ مصرف کننده برآورده خواهد شد اما او انتظار نداشت که تولید 2 میلیون بشکه نفت در روز پادشاهی بیشتر شود.

FGE، آژانس مشاوره انرژي گفت ایالات متحده مصمم است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند. حالا باید دید علاوه بر ونزوئلا، ظرفیت کافی برای جا به جای حجم از دست رفته نفت ایران وجود دارد یا خیر.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیوزارت صنعت شرکت‌های واردکننده خودرو را به بانک مرکزی معرفی کرد
مطلب بعدیمدیرعامل جدید باید از چه رفتارهایی پرهیز کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید