مصرف کود در ایران نصف متوسط جهانی است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از روند افزایش مصرف کودی کشور خبر داد و گفت: در 6ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، مصرف کود ٢ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید رسولی» در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه، گیاهان دارویی، نهاده‌ها و صنایع وابسته افزود: در سال 13٩١ مصرف کود یک میلیون و ١٠٠ هزار تن بود که پارسال به نزدیک ٢ میلیون تن رسید.

وی پیش بینی کرد: انتظار می رود با آغاز موج بارندگی ها مصرف کود در کشت پاییزه افزایش یابد.

به گفته وی، امسال انواع کود باکیفیت، بوفور با قیمت مصوب عرضه می شود و اکنون موجودی شبکه های عرضه شرکت خدمات حمایتی، ٤٠٠ هزارتن است.

وی تاکید کرد استانداردسازی کودهای شیمیایی به میزان 90 درصد با افزایش مصرف در یک سال گذشته همبستگی دارد.

مصرف کود در ایران نصف متوسط جهانی 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: میانگین مصرف کود در بخش کشاورزی ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است و باید تمهیدات مناسبی برای افزایش مصرف کود باکیفیت در کشورمان انجام شود.

رسولی افزود: براساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در سال 2014 میلادی در جایگاه یکصد و چهاردهمین کشور مصرف کننده کود قرار داشت؛ ایران با برخورداری از یک درصد زمین های دنیا، فقط نیم درصد از کود دنیا را استفاده می‌کند.

لغو مجوز ١٢ کارگزاری متخلف شبکه توزیع نهاده های کشاورزی 

رسولی گفت: امسال نظارت بر شبکه های کارگزاری های شرکت خدمات حمایتی افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: 3500 عامل توزیع کودهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور داریم که باید فقط محصولات استاندارد و ثبت‌شده را توزیع کنند.

این مسوول ادامه داد: از آغاز سال تاکنون ١٢ کارگزاری به دلیل تخطی از استانداردها لغو مجوز شدند.

به گفته وی، در آخرین مورد نظارتی مجوز یکی از کارگزاران قدیمی شرکت به دلیل عرضه سولفات آمونیوم وارداتی فاقد استاندارد لغو شد.

رشد ٧٠ درصدی تامین کود از تولیدات داخلی 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: امسال 70 درصد منابع کودی مورد نیاز بخش کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی تامین شده و سهم واردات روز به روز در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: پارسال ٣٦٠ هزارتن انواع کود وارد شد اما اکنون پیش بینی می شود این میزان به ٣٠٠ هزارتن برسد.

برنامه خودکفایی تولید کودهای پتاسه و فسفاته در ٢ تا ٥ سال آینده 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی گفت: تلاش داریم در 2تا سه سال آینده در تولید کود پتاسه و تا پنج سال آینده در کود فسفاته به خودکفایی برسیم.

وی یادآوری کرد: در گذشته حتی واردکننده کود ازته بودیم اما اکنون به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم.

به گفته وی در زمینه کودهای فسفاته و پتاسه از 15 مناقصه خرید، برنده 12 مورد آنها داخلی و سه مورد آنها بین‌المللی بوده است.

رسولی بر لزوم ورود کودهای بدون سم تاکید کرد و افزود: در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی 28 نوع کود قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به ٣٨ تا ٤٠ نوع افزایش یابد.

عرضه کود و مشاوره تلفنی توسط باشگاه کشاورزان 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: نیاز کشاورزان به مصرف کود براساس آزمایش‌های انجام شده روی خاک مزارع برآورد می شود و با نسخه‌نویسی، آنچه خاک نیاز دارد به آن اضافه می شود.

به گفته وی، خدماتی مانند ارایه اطلاعات هواشناسی، فروش نهاده‌های کودی، سفارش‌گیری و مشاوره در قالب باشگاه کشاورزان به صورت تلفنی صورت می گیرد که برخی از آنها رایگان است و تعرفه برخی دیگر یک سوم تا یک پنجم نرخ آزاد برآورد می شود.

وی گفت: متاسفانه نظر ما برای اعطای اعتبارات بانکی به اعضای باشگاه کشاورزان به طور کامل عملیاتی نشد.

به گفته وی، پارسال شمار اعضای باشگاه کشاورزان به یک میلیون و 100 هزار نفر رسید.

دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه، نهاده‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از سی ام آبان ماه تا سوم آذرماه هر روز از ساعت 10 تا 18 در بوستان گفت و گو آماده بازدید علاقه مندان است.

 

مطلب قبلیکشاورزان ایرانی چند ساله‌اند؟
مطلب بعدیجک ما، موسس علی بابا و سومین ثروتمند چین کیست؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید