مسعود کرباسیان: نمی‌توانستم مشکلات تاریخی را یک‌ساله حل کنم

با رای عدم اعتماد نمایندگان به مسعود کرباسیان ، دومین وزیر کابینه دوازدهم از قطار دولت پیاده شد تا ترمیم تیم اقتصادی کابینه موضوعیت یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز براساس رای نمایندگان مجلس، 137 نماینده با استیضاح وزیر موافقت کردند و 121 نفر به استیضاح وزیر رای مخالف دادند. 

۱۲ میلیارد دلار کالا در انبارها چه دلیلی دارد؟
در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، مجید کیانپور، نماینده درود و ازنا در مجلس به عنوان موافق استیضاح پست تریبون رفت و گفت: «شما گفتید تورم را کنترل کردیم و آن را یک‌رقمی کردیم. ولی حالا قیمت کالا را هر روز کنترل کنیم که چند درصد گران شده است. چه جوابی برای مردم شریف داریم. شما آیا می‌توانید با مردم صحبت کنید و بگویید همه چیز خوب است.»

وی افزود: «12 میلیارد دلار کالا در انبارها چه دلیلی دارد؟ چه کسی پاسخ‌گو است. هیچ‌چیز مهم‌تر از اعتماد مردم به اقتصاد کشور نیست.»

کیان‌پور متذکر شد: «چرا ارز صادراتی پتروشیمی پیگیری نمی‌شود؟ شما نتوانستید برای شرایط اقتصادی موجود کشور تدبیر کنید و امید بیافرینید، ولی توانستید سکه را به 4 میلیون تومان و دلار را به 12 هزار تومان برسانید. باید بگوییم خدا قوت.»

مسعود کرباسیان

خودروی بی‌کیفیت پراید ۳۶ میلیون تومان شده است
عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس نیز در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت: «دولت به جای جهت‌گیری نقدینگی به سمت تولید، این سیل خروشان را به سمت بازار سکه و ارز سوق داد که موجب شد رانت‌های عظیم برای برخی سودجویان پدید آید.»

وی تصریح کرد: «افراد رانت‌خوار و فرصت‌طلب از تصمیمات دولت سوءاستفاده کردند و سودهای فراوانی به جیب‌شان ریختند. چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تصمیم غلط بانک‌های دولتی را به مسابقه افزایش سود و خلق پول تشویق کردند. این امر موجب بی‌سابقه افزایش نقدینگی در کشور شد.»

پاپی‌زاده عنوان کرد: «آقای کرباسیان! شما عضو شورای اقتصاد هستید، چرا از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خودداری می‌کنید؛ در حالی که قیمت خودروی بی‌کیفیت پراید به 36 میلیون تومان رسیده است.»

۶ هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی پول داده شد
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس در ادامه در موافقت با استیضاح با اشاره به 3 برابر شدن نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گفت: «میزان نقدینگی در ابتدای دولت یازدهم 350 هزار میلیارد تومان بوده، اما در سال 95 با رشد سه برابری به یک‌هزار و 500 هزار میلیارد تومان و در آخر سال 96 با رشد چهار برابری به یک‌هزار و 600 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر در کشوری نقدینگی به مرز 1.5 برابر رشد برسد، به معنای ورشکستگی است؛ برای ما حدود چهار برابر رشد نقدینگی اتفاق افتاده؛ یعنی ارزش دارایی مردم هم چهار برابر کمتر شده است.»

وی عنوان کرد: «وقتی چنین می‌شود، سرمایه مردم به سمت دلار و سکه می‌رود و وضعیت امروز در بازار سکه و ارز پیش می‌آید.»

نوروزی تصریح کرد: «در سه ماهه اول امسال 6 هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی پول داده‌اید؛ در این مدت چقدر به بخش‌های تولیدی و صنعتی کمک کرده و تسهیلات داده‌اید؟» 

کلاه خودتان را قاضی کنید
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس، گفت: «اگر کلاه خود را قاضی کنید، اقرار می‌کنید که پول ملی کشور ارزش خود را از دست داده است. برنامه‌های شما نه تنها در این خصوص ثمربخش نبوده بلکه نتیجه سوء خود را در این حوزه گذاشته است.»

وی افزود: «اگر در مقطع کنونی از قطار مدیریت اقتصادی کشور پیاده نشوید، بعید نیست ارزش پول ملی به سیر نزولی خود ادامه دهد. آقای کرباسیان سوء مدیریت در مجموعه شما تولید را در وضعیت وخیمی قرار داده، عدم تهیه ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی و ترخیص تجهیزات از گمرک، کارگاه‌های تولیدی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. سامانه نیما از همان ابتدا ناکارآمدی خود را نشان داد. این موضوع از قیمت تمام شده کالا و نبود برخی از کالاها در بازارها مشهود است.»

چرا جوانان برای دریافت وام کم‌بهره، ۲ سال می‌دوند؟
شادمهر کاظم‌زاده، نماینده مردم دهلران، آبدانان و بدره در مجلس در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت: «تاکنون پاتک اقتصادی علیه اقدامات آمریکا چه بوده است؟ متاسفانه 60 تن از ذخایر طلای کشور در قالب پیش فروش سکه فروخته شد، سوال این است که ذخایر ارزی کشور به چه صورتی به این وضعیت دچار شده است؟ کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی باعث شده تبعاتی به همراه داشته باشد که مردم تبعات آن را با گوشت و خون حس کنند.»

وی عنوان کرد: پرواضح است که حال اقتصاد کشور خوب نیست و در تب می‌سوزد، به طور مثال یکی از همکاران نماینده به بنده گفت که دیروز یک شخص به دفترش مراجعه کرده و تقاضای 5 هزار تومان بابت هزینه شام شب داشته است! چرا جوانان کشور در شرایط اقتصادی موجود برای دریافت یک وام کم‌بهره باید مجبور باشند، دو سال دوندگی داشته باشند؟ چرا در شرایط مذکور وزیر اقتصاد اعلام می‌کند مشکل اقتصادی در کشور وجود ندارد؟»

گفتید دلار موجود است، اما نگفتید برای چه کسانی موجود است
علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان گفت: «شما به عنوان کارگزار نظام و دولت موظف بودید که اقتصاد کشور را چنان اداره کنید که کشور با یک توئیت و تحریم و قبل از تحریم‌ها به هم نریزد.»

وی ادامه داد: «من شما را انسان متشخصی می‌دانم و مطمئن هستم که درکی از این شاخص‌ها ندارید، قطعا اگر خودتان استعفا می‌دادید بهتر بود، همه مشکلات ارزی و بانکی را به گردن بانک مرکزی انداخته و وقتی دیدید افکارعمومی به درستی نسبت به رئیس بانک مرکزی گارد گرفتند، به جای کار اساسی سعی کردید در حاشیه امن قرار گیرید.»

وی عنوان کرد: «شما از کدام لایحه اقتصادی دفاع کرده‌اید؟ آیا از FATF دفاع کرده‌اید؟ آقای وزیر مدام از بودجه سال ۹۷ گلایه دارند، ولی نمی‌گویند ایشان در جلسات هیات دولت چه مواضعی در مورد بودجه گرفته‌اند. شما در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی مصاحبه کرده‌اید و گفته‌اید دلار فراوان است، لطفا به عنوان وزیر اقتصاد مملکت و تنها مقام اقتصادی پاسخگو به مجلس، به مجلس توضیح دهید برای چه کسانی اینها موجود است؟»

نمی‌توانستم مسایل‌تاریخی اقتصاد را یک‌ساله حل کنم
مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در ادامه در صحن علنی مجلس در دفاع از عملکرد خود گفت: «اگر حوادث غیر ارادی و غیرمتقربه نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصادی را در کشور و زندگی مردم حس کنیم.»

وی افزود «من به نمایندگان حق می‌دهم که نگران وضع موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما نمایندگان می‌پرسند، از من نیز می‌پرسند. می‌دانم سفره‌های مردم دچار مشکل شده است.»

کرباسیان با بیان این‌که نکته این‌جاست که باید بین نوسانات ارزی با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قایل شد، تصریح کرد: «من هم قبول می‌کنم که از ابتدای بهار وضع اقتصاد تحت‌تاثیر عوامل تحریم و برخی سوءاستفاده‌ها دچار مشکل شد.»

وی متذکر شد: «من واقعا متاسفم به جای این‌که زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم توان خود را روی اقدامات معاندان بگذارم. من یک‌سال است مسوولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفتم و نمی‌توان مسایل تاریخی اقتصاد را در یک‌سال حل کرد.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که من از عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد دفاع می‌کنم، با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: «ترکیه و روسیه نیز در سال‌های اخیر تحریم‌ شده‌اند، اما هرگز نه به قطع شدن نفت و نه قطع شدن سوئیفت تهدید شدند و نه مشکلاتی که تحریم‌ها در این کشورها به جا گذاشت را، در ایران شاهد بودیم.»

کرباسیان افزود: «ما کشور و مردم خوبی داریم. اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود، بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم، تلاطم کمتری را امروز شاهد بودیم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: «کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل انکار نیست، اما اگر اقدامات ما به ثمر ننشست به خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

موارد استیضاح با اختیارات وزیر همخوانی ندارد
در این میان، حسن سلیمانی، نماینده مخالف استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «متاسفانه عناوین مطرح شده در استیضاح آقای کرباسیان چندان همخوانی با اختیارات و مسئولیت های وزیر ندارد.»

وی با تاکید بر این‌که باید روشن شود استیضاح با چه هدفی است، افزود: «استیضاح یعنی طلب کردن برای توضیح دادن و روشن کردن، هر چند استیضاح در 10 بند روشن شده است، اما به نظر می رسد موارد چندان در حوزه اختیارات وزیر امور اقتصادی و دارایی نیست.»

سلیمانی تصریح کرد: «اگر موضوع فعالیت وزارت امور اقتصادی و دارایی را مرور کنید، می‌بینید نتیجه عملکرد اقتصادی دولت و نظام به وزیر اقتصاد برنمی‌گردد. ایشان مسوول خزانه‌داری است. دریافت و پرداخت باید رصد شود. وزیر در این حوزه اهل صداقت است. در این دریافت و پرداخت چه نابسامانی در پرداخت مطالبات دستگاه‌ها شده. تلاش برای به روز کردن بدهی های دولت قابل توجه است.»

ستاد جنگ باید تشکیل دهیم
مسعود پزشکیان نیز در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «همه ما، از کسی که روی منبر حرف می‌زند تا دیگرانی که علیه یکدیگر حرف می زنند در ایجاد این وضعیت اقتصادی مسئولیت داریم.»

وی با تاکید بر این‌که وامدار هیچ جریانی نیستیم، توضیحاتی درباره گذشته و حال خود و فرزندانش ارائه و تاکید کرد که تا کنون از هیچ بیماری برای عمل قلب پولی دریافت نکرده است، افزود: «این‌ها را گرفتم که نشان دهم من نفعی ندارم، اما مخالف این استیضاح هستم چرا که نباید به هم گیر بدهیم و دعوا کنیم و گناه را به گردن دیگران بیندازیم. قبول کنید چهل سال است ما مسئولیت داریم اما در این وضعیت بحرانی که دشمن با تمام قوا ایستاده و قدرت دارد، خودمان خودمان را زمین گیر نکنیم.»

پزشکیان با تاکید بر این‌که لازم است ستاد جنگ تشکیل بدهیم، عنوان کرد: «در این شرایط به ناچار مشکلات اقتصادی و معیشتی را داریم و خواهیم داشت و باید بپذیریم که وضعیت بدتر هم خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «مشکل ما امروز نبود وحدت است، مقصر یک نفر و دو نفر نیست. باید ستاد جنگ اقتصادی در جایگاه خودش قرار گیرد و اختلافات را کنار بگذاریم. در شرایط سخت اقتصادی امروز دست از ولخرجی برداریم، خودروی لوکس برای چه می‌خواهیم؟ ما باید صرفه‌جویی کنیم و ملزومات جنگ را بپذیریم.»

از طلاق هم مالیات بر ارزش‌افزوده می‌گیرید
اما مهرداد لاهوتی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان در مجلس گفت: «شما تورم نقطه به نقطه را می‌بینید که از شهریور 96 تا سال 97 حدود 9.4 درصد است این بدان معناست که تورم تا پایان سال باید به 60 درصد برسد. این انصاف است؟ نرخ ارز در 13 شهریور 96 حدود 3 هزار و 888 تومان بود اما دیروز بیش از 10 هزار تومان بود، یعنی در یک‌سال 170 درصد رشد اتفاق افتاده است. دقت کنید این فشار به مردم می‌آید.»

وی عنوان کرد: «مالیات راهی است که همه ما به آن اعتقاد داریم، اما مالیات بر ارزش افزوده به طور مضاعف وصول می‌شود و از یک کالا چند بار وصول می‌شود. شما از طلاق مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرید. شما وزیر اقتصاد هستید!»

رای اعتماد به کرباسیان یعنی از وضعیت اقتصادی راضی هستیم
الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به عنوان آخرین موافق استیضاح که پشت تریبون رفت، گفت: «ما دستمان به وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید والا باید رییس جمهور و معاون اول و… را استیضاح می‌کردیم.»

وی با بیان این‌که تورم ملت را بیچاره کرده است و مشکلات ملت را نمی‌توانستم رها کنم، عنوان کرد: «در سال 94 مردم مجلسی معتدل را انتخاب کردند و مثل گذشته مجلس تندروها نیست.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «من می‌گویم به تصمیمات اقتصادی نگاه کنید. یک فرد دیوانه‌ای به نام ترامپ رییس‌جمهور آمریکا شده و گفت برجام را پاره می‌کنم. ما کدام ستاد فرماندهی جنگ را تشکیل دادیم؟ این ستاد چه زمانی باید تشکیل شود؟»

حتما باید پشت تریبون بگویم چه کردیم؟ اعتماد کنید
مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در مجلس در پایان در دفاع از خود در رابطه با استیضاح اظهار داشت: «دولت ناتوان است در بنگاه‌داری. من باید جواب‌گوی عملکرد سیستم اقتصادی باشم. بگذارید دولت از بنگاه‌داری خارج شود.»

وی درباره وضعیت بازار ارز و نرخ ارز عنوان کرد: «ترکیه فقط تعرفه را عوض کرد، 30 درصد ارزش پول ملی‌اش کاهش یافت. کشور اداره شده است. حتما باید پشت تریبون بگوییم چه تدابیری برای کشور انجام شده است. اعتماد کنید به اقداماتی که انجام می‌دهیم.»

کرباسیان با اشاره به این‌که ستاد تدابیر مقابله با تحریم تشکیل شده است، تصریح کرد: «کمک کنید این گردنه را پشت سر بگذاریم.»

وی با بیان این‌که بانک‌های دولتی نظم گرفتند، گفت: «همین بانک‌های دولتی به ما می‌گویند دست و بال ما را بسته است و پول‌ها به بانک‌های خصوصی می‌رود.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تصریح کرد: «راجع به معیشت ضعفا داریم فکر می‌کنیم. ولی باز هم من عذرخواه هستم. باید در این جریان به فکر اقشار پایین درآمدی باشم. اگر در وزارت اقتصاد بودم، این موضوع را دنبال می‌کنم.»

کرباسیان عنوان کرد: «من از همه ممنونم، چه کسانی که نقد کردند، چه کسانی که دفاع کردند. ما در حال جنگ اقتصادی هستیم. جنگ اقتصادی یک نقطه را مورد هدف قرار نمی‌دهد، تمام اقشار جامعه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

وی متذکر شد: «ما باید از اقدامات اقتصادی دولت حمایت کنیم. حوزه وزارت اقتصاد به خاطر بیمه، بازار سرمایه، تجارت، ارز و تامین منابع ارزی مورد توجه است.»

وی گفت: «من از 25 سالگی معاون وزیر صنعت بودم. در دوران جنگ مدیر بودم. در دهه 70 که مشکلات ارزی داشتیم، مدیر بودم. زمانی که کوپن می‌دادیم، مدیر بودم. این سابقه من است. به هر حال از این نظام آموختم و کوچک نظام هستم.»

اما در نهایت پس رای‌گیری نمایندگان مجلس، 137 نماینده با استیضاح وزیر موافقت کردند و 121 نفر به استیضاح وزیر رای مخالف دادند. به این ترتیب، مسعود کرباسیان از وزارت اقتصاد رفتنی شد.

مطلب قبلی ۷۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نبود قطعات ناقص مانده‌اند
مطلب بعدیسقف رقابت فولاد ۱۰ درصد و مس و آلومینیوم آزاد شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید