مریوان، سیرجان و کلپورگان جهانی شدند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت سیرجان به‌ عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان به ‌عنوان شهر جهانی کلاش و کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال در شورای جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور‌مطلق گفت: شورای جهانی صنایع‌دستی با ثبت سیرجان از استان کرمان به‌ عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان از استان کردستان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش و روستای کلپورگان از سیستان و بلوچستان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.

وی با اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در ایران در ماه گذشته و بازدید از این سه استان اضافه کرد: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی در بازدید از این سه استان وضعیت تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی را تأیید کردند و گزارش خود را به شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه دادند.

نامور‌مطلق تصریح کرد: اعضای شورای جهانی ‌صنایع‌ دستی بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کردند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: ثبت ‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود که این دو شهر و یک روستا از ایران بعد از طی این سه مرحله ثبت جهانی شدند.

پیش از این، مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف ثبت‌جهانی شده بود.

نامور‌مطلق خاطرنشان کرد: ثبت شهرها و روستاهای جهانی آغاز راه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد امیدواریم دیگر شهرها و روستاهایی نیز که در سال‌های آینده نامزد می‌شوند ثبت شوند.

پیش از این مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف ثبت‌جهانی شده بود.

با ثبت این شهرها و روستای کلپورگان، ایران از نظر تعداد شهرها و روستای جهانی صنایع دستی در رتبه اول دنیا ایستاد.

مطلب قبلی٣٠ هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال اختصاص یافت
مطلب بعدیداستان برند: لنوو، بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوتر شخصی در دنیا

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید