محمد کریم فضلی، از کارگاه صابون سازی تا گروه صنعتی گلرنگ

محمد کریم فضلی- بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

فکر می کنید چند درصد از کسانی که سوار قطار بازی در مجتمع کوروش شده‌اند و از شدت هیجان فریاد می‌زنند و یا از پله‌های برقی این مجتمع بالا می‌روند و برای خرید آمده‌اند می‌دانند که بین مجموعه کوروش با شامپوی گلرنگ، با روغن فمیلا، اویلا، پوشک بچه مرسی، پودر و مایع سافتلن و حامی مالی سریال مالی شوخی کردم و… یک ارتباط مشخص وجود دارد؛ مالک همه این ها گروه صنعتی گلرنگ است که از سوی محمد کریم فضلی تاسیس شد و حالا مدیریتش با فرزندش مهدی فضلی است.

محمد کریم فضلی هفتم اردیبهشت 1311 در شهر تویسرکان(استان همدان) متولد شد و در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و در سن ۸۸ سالگی درگذشت. او در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد و پدرش از بازرگانان خوشنام منطقه بود؛ محمد کریم کار را از کودکی نزد پدرش شروع کرد؛ خودش در مصاحبه‌ای که روی سایت مجموعه گلرنگ جای گرفته این گونه از آن سال‌ها و پدرش تعریف می کند:« نخستین فعالیت اقتصادی و کاری خود را پس از انجام تحصیلات و قبل از ازدواج، نزد پدرم که عطار و عمده‌فروش بود، آغاز کردم. مرحوم پدرم از بازرگانان خوشنام و اهل فضل منطقه بود و در آن دوره نظرات و اندیشه‌هایی فراتر از روزگار خود داشت، در آنجا من با علاقه خاصی کار پدرم را ادامه می‌دادم و او نیز از نحوه کارم بسیار راضی بودند.»

پس از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی، محمد کریم مسئولیت تشکیل خانواده را پذیرفت و در 20 سالگی ازدواج کرد و بعد برای بهتر کردن شرایط زندگی‌اش ابتدا راهی همدان شد و بعد به پایتخت آمد تا شاید بتوانند شغل بهتری پیدا کند و به رویاهایش که راه اندازی کارخانه و واحدهای تولید و کارآفرینی بود برسد، آروزیی که شاید وقتی آن روزها با افراد مطرح می کرد کسی حتی یک درصد هم آن را باور نمی کرد و در آتیه او نمی دید. خودش خاطره‌ای از آن روزها دارد که در مصاحبه ای آن را این گونه تعریف کرده است:« خاطره‌ای که از این دوران به ذهنم می‌آید درباره انسان شریفی ا‌ست که ما مدتی مستاجر او بودیم. من آنقدر درگیر فعالیت و کوشش برای انجام ایده‌هایم و زمینه‌سازی برای آنها بودم که گاهی نمی‌توانستم کرایه‌خانه را سر وقت بدهم اما صاحبخانه که فوق‌العاده انسان پاک و درستکاری بود، مدارا می‌کرد. یک روز صاحبخانه به من گفت که کاری برای شما پیدا کرده‌ام. شما می‌توانید در بازار به حسابداری بپردازید و 250 تومان هم حقوقتان خواهد بود. صاحبخانه از روی خیرخواهی و نیز به خاطر عدم اطلاع از برنامه‌های من، این پیشنهاد را مطرح کرده‌بود. در جواب او گفتم که من به دنبال کارهای بزرگ هستم و می‌خواهم تلاش کنم که انشالله هزاران نفر مشغول کار شوند و حقوق و درآمدشان هم حداقل 1000 تومان باشد، چون کسی با 250 تومان و چنین مبلغ‌هایی نمی‌تواند زندگی خود و خانواده‌‌اش را اداره کند. صاحبخانه چون آدم بسیار با حسن نیت و مهربانی بود، چیزی نگفت و رفت اما حس کردم کمی ناراحت شده‌است.وقتی شب به منزل برمی‌گردد، به همسرش می‌گوید که من فکر می‌کنم این جوان از فرط مشکلات و خستگی، مشکل ذهنی پیدا کرده چون با من از کارهای بزرگ صحبت می‌کرد! خانم صاحبخانه نیز که با همسر من صمیمی بود و از دیدگاه‌ها و وضعیت ما تا حدودی اطلاع داشت، به همسرش گفته‌بود که او به دنبال پیشرفت است و همیشه دنبال انجام کارهای بزرگ بوده‌ و مطمئن باشید که مشکل فکری ندارند.»

نکته مهم در روحیه محمد کریم فضلی این است که او همیشه مرد روزهای سخت بودهاست و هیچگاه به سادگی مایوس نشده و از خواسته هایش دست نکشیده است؛ به گفته خود در سال های ابتدایی که او به تهران آمده بود ( 2، 3 سال اول) چرخ زندگی آن چنان که باید برایش نمی چرخید و با مشکلات بسیاری رو به رو بود و امکان کار برایش چندان به وجود نمی آمد اما با همه این ها محمد کریم به دنبال فرصتی بود تا تحولی اساسی در زندگی‌اش شکل دهد؛ « هرگز مایوس نشده و همیشه با امید زندگی ‌کرده‌ام و همین روحیه همیشه راه را برای اتفاقات بزرگ در زندگی ام باز گذاشته است.»

محمد کریم فضلی بنیانگذار گلرنگ و مالک شرکت‌های بورسی خوشنام، در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ خورشیدی و  در ۸۸ سالگی درگذشت.

گره گشایی صابون سازی در زندگی

بعد از 2، 3 سال تجربه فعالیت و کارهای مختلف، فکری ویژه به ذهن محمد کریم آمد و شاید همین موضوع بود که مسیر زندگی او را سر و شکلی خاص داد و با کف و پودر شوینده آمیخته کرد و البته به راه‌اندازی واحدهای تولیدی بسیاری منتهی شد. پس از چند سال شکست در کارهای گوناگون محمد کریم تصمیم گرفت این بار شانس خود را در صابون سازی و مواد بهداشتی امتحان کند، کاری که در دوران نوجوانی از پدرش آموخته بود و در آن مهارت کافی را داشت و از سوی دیگر هم به این نتیجه رسیده بود که در ایران آن دوران آنچنان که باید و شاید در صنایع شویندگی پیشرفتی اتفاق نیفتاده و واحدهای تولید آنچنانی وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفت خود دست به کار شود.

محمد کریم در ابتدا کارگاه کوچکی راه‌اندازی کرد و در مرحله اول مایع ظرفشویی تولید می‌کرد و پس از مدتی سفیدکننده را نیز به واحد تولیدی‌اش افزود و به همین صورت محصولاتی دیگر همچون پودرلباسشویی با برند « گلرنگ سوپر»، جرم گیر، شیشه شوی و نرم‌کننده لباس را نیز اضافه کرد. تحولاتی که همگی در اوایل دهه 40 اتفاق افتاد و در نهایت به توسعه یافتن واحد تولیدی او و گسترش کارش منتج شد.

او در گفت و گویی که روی سایت واحد تولیدی گلرنگ قرار گرفته، گفته است: « همیشه نگران و ناراحت بودم که چرا ما باید همه چیز را وارد کنیم و خود نظاره‌گر کار و پیشرفت دیگران باشیم؟ ناراحت کننده‌تر اینکه می‌دیدم هموطنانم به مصرف کالاهای خارجی افتخار هم می‌کردند و دنبال اینگونه کالاها بودند. بنابراین تصمیم گرفتم باتوجه به تجربه کودکی تولیدصابون سازی و محصولات شوینده را شروع کنم و با افرادی شروع به همکاری کردم که بتوانم از آنها کارهای تولیدی بیاموزم، خودم کارگاه کوچکی دایر کردم و بازاریابی مناسب، محصولات خود را به طور گسترده و کلی در دست گرفتم و به بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها، هتل‌ها و سازمان‌ها با عنوان « موسسه تولیدی و شیمیایی گلرنگ» محصولاتم را می فروختم و این روند تا اویل دهه 50 ادامه داشت تا اینکه به صورت رسمی شرکت «پاکشو» را تاسیس کرده و فعالیت‌هایم را بیش از گذشته توسعه دادم.»
البته در آن سال ها مقیاس کار محمد کریم فضلی ابتدا خیلی بزرگ نبود اما رفته، رفته و سال به سال با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، پیشرفت و توسعه بیشتری در واحد های تولیدی اش رخ داد و همزمان برتعداد کارگران و کارمندانش اضافه شد و کار آن چنان گسترده شد که او به یک کارآفرین واقعی تبدیل شد و رویاهایش که روزی با مرد صاحب خانه مطرح کرد و او باورشان نکرد، رنگ واقعیت به خود گرفت. او در این بین با چالش هایی هم دست به گریبان بود برای مثال همزمان با وقوع انقلاب و سال های جنگ و دفاع مقدس به دلیل نبود ارز برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی پاکشو همچون تعداد زیادی از واحدهای صنعتی دیگر کشور با مشکل مواجه شد اما محمد کریم فضلی صادرات را به هر قیمتی شده در دستور کار قرار داد و توانست از این راه ارز مورد نیاز واحدهایش را تامین کند و تولیدی اش را در روزهای سخت از گردنه های پر پیچ خم تحریم و جنگ تحمیلی نجات دهد بدون این که تعدیل نیرویی داشته باشد؛ خودش گفته است خط قرمزش در آن سال تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده و هیچگاه در این جهت قدمی برنداشته است.

نسل دوم و دوران طلایی مجموعه گلرنگ

دراین بین یکی دیگر از ویژگی های محمد کریم فضلی اعتقاد او به نیروی جوان به خصوص نیروی تحصیل کرده است، او همیشه تلاش کرده برای توسعه کار و تولید محصولات جدید از پتانسیل ها و ظرفیت های نیروی جوان استفاده کند و اعتماد کامل به نیروی جوان نشان دهد؛ او حتی از یک جایی به بعد تصمیم گرفت سکان هدایت واحدهای تولیدی اش را به پسرش مهدی بسپارد. محمد کریم فضلی از نیرو و انرژی پسرش برای نخستین بار در سال 1368 که او دانشجوی سال دوم در دانشگاه تهران بود استفاده کرد؛ خودش گفته عشق و علاقه پسرش به کار او را تحت تاثیر قرار داده و همه این ها در نهایت باعث شد تا پدر پس از فارغ التحصیلی پسر در سال 1372 کار را به دست او بسپارد و خود کم، کم کنار برود و نقش پدر معنوی، هدایتگری مجموعه و ریاست هیات مدیره را برعهده بگیرد.

با ورود مهدی فضلی به عنوان مدیرعامل به مجموعه در رویه مدیریت واحدهای تولید این مجموعه تحولات بسیاری اتفاق افتاد و خون تازه ای به مجموعه تزریق شد، توسعه شرکت سرعت بیشتری به خود گرفت و تعداد زیادی واحد تولیدی جدید همچون اوه، سافتلن و… به این مجموعه اضافه شدند تا جایی که هم اکنون تعداد واحدهای این مجموعه به نوشته سایت گلرنگ به بیش از 40 واحد رسیده است و تنوع بسیار زیادی در تولید محصولات دارند و از واحدهای صنعتی و تولیدی تا واحدهای سوپرمارکت افق کوروش، مجتمع کوروش و سرمایه گذاری در ساخت فیلم، سریال و توزیع و…را شامل می شود.

یکی از مهم ترین تحولات این سال های این مجموعه  راه اندازی هلدینگ گلرنگ و یا گروه صنعتی گلرنگ در سال 1382 بوده است که شرکت های مختلفی همچون پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پديده شيمی نيلی، پديده شيمی پايدار، گلبرگ بهاران، ماريناسان، پخش پديده پايدار، آرين پخش پيشرو و. . . را شامل می‌شود. این مجموعه علاوه بر حضور در صنایع آرایشی بهداشتی در یک دهه گذشته بخشی از تمرکز خود را روی تولید محصولات خوارکی همچون روغن نباتی گذاشته  و اکنون انواع روغن ها را با مارک فامیلا، اویلا و… تولید می کند.

براساس نوشته سایت این مجموعه، گروه صنعتی گلرنگ هم اکنون و بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از شروع فعالیت هایش با بنیانگذاری محمد کریم فضلی بیش از 10 هزار نفرکارمند و کارگر دارند و سالانه بیش از یک میلیارد واحد محصول در شرکت های مجموعه گلرنگ ارائه و به فروش می رسد، آمارهایی که به خوبی نشان می دهد چگونه با تلاش و کوشش یک مجموعه، صنعتی عظیم از دل یک کارگاه صابون سازی شکل گرفت و به همین دلیل هم هست که حاج محمد کریم فضلی به عنوان یکی از کارآفرینان برتر کشور بارها مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است و نام و برند گلرنگ با در جشنواره های صنعتی بر سر زبان ها بوده است. گروه صنعتی که به گفته مهدی فضلی مدیرعامل گلرنگ هدف گذاری اصلی آن ورود به فهرست 500 شرکت برتر جهان در سال های آینده است.

تایم لاین


1311

حاج محمد کریم فضلی در شهر تویرسکان استان همدان به دنیا آمد . او از همان کودکی و از طریق پدرش که عطاری داشت و از بازرگان شهرشان بود با  دنیای کار آشنا شد.

1351

شرکت تولیدی شیمیایی پاکشو تأسیس شد‌. اين شرکت از آن زمان تا کنون رو به رشد و توسعه بوده و هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت شوینده کشور محسوب می شود.

1372

مهدی فضلی فرزند محمد کریم فضلی پس از فارغ‌التحصيلی به شرکت پاکشو پيوست و کار توليد را توسعه ‌داد و چندین واحد جدید به مجموعه اضافه کرد.

 1382

« گروه صنعتی گلرنگ» به ریاست هیئت‌مدیره استاد حاج محمد کريم فضلی و انتخاب مهدی فضلی به سمت مدیرعاملی تأسیس شد.

1387

دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی گلرنگ باهدف ارتقای سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف صنعت بنيان گذاشته شد.

90

موسسه فرهنگی گلرنگ رسانه با مأموريت پخش مويرگی فيلم‌های مطرح سينمای در سراسر کشور و شرکت‌ “صنايع الکترونيک گلرنگ” باهدف تکثیر DVD فيلم‌های سينمايی، سريال‌ها و… تأسیس شد.

1392

مجتمع شماره ۲ پاکشو افتتاح و گروه صنعتی پاکشو تشکیل شد. ورود پاکشو به بورس اوراق بهادار تهران

1392

متجمع فرهنگی تجاری کورش افتتاح شد.

مطلب قبلیبلند پروازی در کسب و کار لازم است
مطلب بعدیزنگ هشدار موج چهارم کرونا

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید