متوسط قیمت مسکن به 6 میلیون تومان رسید

بیشتر اخبار از گرانی مسکن می گوید و اینکه متوسط قیمت به 6 میلیون تومان رسیده اما بررسی ها نشان می دهد که بیشترین معاملات مربوط به خانه هایی با قیمت هر متر مربع کمتر از 6 میلیون تومان است. خانه های منطقه 5 تهران بیش از دیگر مناطق معامله شده است. نرخ اجاره بها متناسب با تورم رشد کرده و سهم خانه هایی با عمر کمتر از 5 سال در معاملات نسبت به ماه قبل و اردی بهشت سال گذشته کمتر شده است.
کاهش سهم نوسازها

گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی نشان می دهد که واحدهای نوساز هنوز هم طرفدار بیشتری دارد هرچند سهم این واحدها از معاملات مسکن در پایتخت نسبت به سال گذشته کمتر شده است. این را گزارش تحولات بخش مسکن بانک مرکزی در اردیبهشت ماه نشان می دهد. سهم واحدهایی که عمر آن ها تا 5 سال است و نه بیشتر در کل معاملات مسکن در دومین ماه سال 43.9 درصد است. البته این واحدها در اردی بهشت ماه سال قبل بیشتر معامله می شد و امسال سهم این واحدها از کل معاملات 3.7 درصد کمتر شد و جای آن را واحدهای قدیمی تری که عمر 6 تا 10 ساله یا بیشتر از 15 سال دارند، گرفته است.

بیشترین معامله در منطقه 5

واحدهای مسکن در کن، شهر زیبا، شهران، مهران، آریاشهر، جنت آباد، پونک، باغ فیض، سردار جنگل، شهرک آپادانا، شهرک اکباتان، اشرفی اصفهانی، سولقان و حصارک بیشتر از دیگر مناطق معامله شده است. منطقه 5 در بین دیگر مناطق تهران سهم 12.8 درصدی از معاملات مسکن را دارد. 8.9 درصد از معاملات در اردی بهشت ماه سال جاری در منطقه 4 تهران یعنی تهران پارس و لویزان انجام شده است و منطقه 2 تهران شامل محله های شهرک غرب و سعادت آباد، طرشت و ستارخان، ژاندارمری و شهرآرا سهم 7.9 درصدی از معاملات مسکن در دومین ماه سال را دارد.

کجا قیمت بیشتر بالا رفت؟ کجا خانه گران تر است؟

بررسی های بانک مرکزی از بازار مسکن در تهران نشان می دهد در اردی بهشت ماه متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده به 5 میلیون و 980 هزار تومان رسیده است. این رقم نسبت به قیمت مسکن در فروردین ماه که البته به دلیل تعطیلات نوروزی حجم معاملات در آن پایین آمده بود، 8.2 درصد بیشتر است و نسبت به اردی بهشت ماه سال قبل 34.8 درصد افزایش را نشان می دهد. بیشتری میزان رشد قیمت در پرمعامله ترین منطقه یعنی منطقه 5 تهران حاصل شده و قیمت انواع مسکن در این منطقه 53.5 درصد یعنی بیش از نیمی از قیمت مسکن در اردی بهشت ماه سال گذشته بیشتر شده است اما مردم در شوش و بخارایی و پایانه جنوب یعنی در منطقه 16 تهران کمترین میزان رشد متوسط قیمت مسکن را تجربه کرده اند.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که متوسط افزایش قیمت هر مترمربع مسکن در این منطقه 12.3 درصد بوده است. با وجود بیشترین افزایش قیمت در منطقه اما هنوز منطقه یک گران ترین خانه ها را دارد و خرید خانه در منطقه 18 تهران هم ارزان تر از همه جا برای مردم تمام می شود. متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در منطقه یک تهران رقمی نزدیک به 12 میلیون تومان است و در منطقه 18 همین شاخص 2 میلیون و 700 تومان برآورد شده است. در این بین اجاره بها هم از قافله افزایشی ها عقب نمانده و نسبت به فروردین ماه 11 درصد و نسبت به اردی بهشت ماه سال گذشته 9.6 درصد افزایش را نشان می دهد.

خانه های 60-70 متری با نرخ هر متر مربع 3 تا 3.5 میلیون بیشتر معامله شده اند

به طور کلی 19.1 هزار فقره معامله مسکن در اردی بهشت ماهی که گذشت انجام شده که 16.7 درصد بیشتر از تعداد معاملات در اردی بهشت ماه سال 96 است. اجاره بهای مسکن هم متناسب با تورم رشد کرده اما متوسط قیمت خرید و فروشهر مترمربع واحد مسکونی 34.8د رصد بیشتر شده است. جالب است بدانید که در این ماه خانه هایی که بین 100 تا 200 میلیون تومان قیمت داشتند بیش از دیگر خانه به فروش رسیده اند. سهم این خانه ها در معاملات مسکن 20.5 درصد است. در ادامه خانه هایی 200 تا 300 میلیونی و 300 تا 400 میلیون تومانی سهم بیشتری از معاملات را به خود اختصاص داده اند. بیش از نیمی از معاملات به خرید و فروش واحدهای مسکونی اختصاص دارد ارزشی کمتر از 400 میلیون تومان تومان دارند. مردم در اردی بهشت ماهی که گذشت بیشتر خانه هایی را خریده اند که قیمت هر متر مربع آن 3 تا 3.5 میلیون تومان است و  قیمت هر متر مربع بیشتر خانه هایی که در اردی بهشت معامله شده کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع یعنی 5 میلیون و 980 تومان است. از نظر متراژ خانه هایی که 60 تا 70 متری بوده اند، در اردی بهشت ماه بیشتر خرید و فروش شده اند. 55.6 درصد از معاملات این ماه در پایتخت مربوط به خانه هایی است که زیربنای آن کمتر از 80 متر مربع است.

 

 

مطلب قبلیوزارت جهاد کشاورزی: نان سبوس‌دار نخرید
مطلب بعدیهوش مصنوعی جایگزین دستگاه‌های دروغ‌‌سنج

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید