متوسط عمر ناوگان هوایی ایران به 24 سال رسیده است

جدی‌ترین چالش حمل‌ونقل هوایی کشور که با برطرف کردن آن بسیاری از چالش‌های دیگر نیز حل می‌شود، بالا بودن میانگین عمر ناوگان هوایی کشور است.

 حمل‌ونقل هوایی خوب است، اما چالش‌ها و مشکلاتی هم در پیش دارد. به‌خصوص در کشور که سن ناوگان هوایی بالا است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به «چالش‌های حمل‌ونقل هوایی» پرداخته است.

این گزارش می‌نویسد: به‌رغم تمام ویژگی‌هایی که در وصف برتری حمل‌ونقل هوایی گفته شد، ایمنی، چالشی است که می‌تواند تمامی آن برتری‌ها را زیر سؤال ببرد. این چالش یک مفهوم کلی را شامل می‌شود به این معنا که با چالش‌های دیگر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است. به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و نیروی انسانی متخصص در صنعت هوایی کمبود یا نقصان هر یک از این‌ها به ایمنی این صنعت ضربه خواهد زد. نیروی متخصص و ماهر و آموزش‌دیده در سطح جهانی و با توجه به معیارهای به‌روز شده در دنیا باعث افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود.

این گزارش نتیجه می گیرد: بنابراین، این نیرو قادر به استفاده و به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته خواهد بود. یکی دیگر از چالش‌های مهم که با ایمنی ارتباط مستقیم دارد کهنه بودن ناوگان مورداستفاده در این صنعت است که ممکن است به دلایل فرسودگی و نقص‌های فنی باعث ایجاد حوادث ناگواری شود. درنتیجه ایمنی چالشی است که می‌تواند در زیرمجموعه چالش‌های دیگر قرار گیرد، ولی به دلیل اهمیت آن به‌صورت مجزا بررسی می‌شود. در نمودار زیر علل سوانح هوایی به تفکیک آورده شده است.

 

مهمترین مشکل

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، جدی‌ترین چالش حمل‌ونقل هوایی کشور که با برطرف کردن آن بسیاری از چالش‌های دیگر نیز حل می‌شود، بالا بودن میانگین عمر ناوگان هوایی کشور است. برای مثال به علت پیشرفت تکنولوژی به‌کاررفته در ساخت هواپیماها، سوخت مصرفی هواپیماهای جدید سه برابر کمتر از هواپیماهای ساخت چهل سال پیش است. همچنین با به‌روز کردن ناوگان هوایی کشور در کنار آموزش کارکنان می‌توان گفت چالش ایمنی در حمل‌ونقل هوایی نیز تا حدود بسیاری حل می‌شود. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران هم‌اکنون به 24 سال رسیده که در عرف بین‌المللی بسیار بالا بوده و بسیاری از هواپیماهای موجود در ناوگان از رده خارج هستند، اما شرکت‌های ایرانی به دلیل مشکلات موجود با صرف هزینه‌های زیاد، این هواپیماها را در ناوگان هوایی کشور نگه‌داشته‌اند.

 

اصلی‌ترین علت این مشکل وجود تحریم‌ها علیه کشور است، چراکه تکنولوژی هواپیما به‌عنوان یک فناوری خاص به دست تعداد محدودی از کشورهاست. بنابراین باوجود تحریم‌های اقتصادی امکان خرید هواپیما و تجهیزات جدید و به‌روز برای کشور بسیار محدود است. خوشبختانه بعد از امضای برجام این امکان به وجود آمد تا حد توان ناوگان هوایی کشور جوان‌تر شود.

مطلب قبلیتحلیل بازار سکه 24 ساعت معتبر است
مطلب بعدیزمان و جزییات سهمیه‌بندی بنزین اعلام شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید