قوانین فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان

قوانین فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان

همان گونه که می دانید، خرید ملک در ترکیه طی چند سال گذشته رونق بسیار زیادی را تجربه کرده است. دلیل این موضوع را هم می‌توان اخذ اقامت ترکیه به وسیله این کار دانست. به عبارت ساده تر اتباع خارجی که اقدام به خرید ملک با ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار کنند، قادر به دریافت اقامت این کشور خواهند بود. این فاکتور هم رونق زیادی به بازار مسکن ترکیه داده است. همین عامل هم باعث شده تا گروه زیادی از ایرانیان نسبت به پیش خرید آپارتمان در ترکیه اقدام کنند. اما در این میان افرادی هم هستند که به دلیل بروز برخی از مشکلات، ناچار به فروش ملک خود قبل از دریافت اقامت یا موارد این چنینی خواهند بود. از آنجایی که اقامت افراد توسط این املاک فراهم شده؛ لذا فروش آنها به نحوی باید در چارچوب قوانین دولتی صورت گیرد. به عبارت ساده‌تر شما باید ملک خود را بر اساس قوانین دولتی به فروش برسانید. متاسفانه اغلب ایرانیان اطلاعاتی پیرامون این موضوع ندارند. ما در ادامه برخی از آنها را برای شما ذکر کرده ایم تا به شیوه‌ای بهتر با این پروسه آشنا شوید.

شرایط فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان

در طی چند سال گذشته، هزاران ملک توسط ایرانیان در داخل ترکیه خریداری شده است. با این حال ممکن است گروهی به دلیل بروز برخی از مشکلات، از تصمیم خود منصرف شده و به دنبال راهکاری برای فروش ملک خود باشند. در این حالت آنها باید ملک خود را در چهارچوب قوانین ویژه‌ای به فروش برسانند. این قوانین برای جلوگیری از ایجاد بازار کاذب در مسکن خلق شده است. ما در ادامه قوانین مربوطه را خدمت شما ذکر کرده ایم.

حداقل زمان فروش

اولین موردی که باید در این زمینه به آن دقت داشته باشید، حداقل زمان برای فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان است. در واقع اتباع خارجی که نسبت به خرید ملک برای اخذ شهروندی اقدام کنند، باید حداقل سه سال مالکیت آن ملک را در اختیار داشته باشند. به عبارت ساده تر افراد نمی توانند در مدت زمان کمتر از سه سال این ملک را به فروش برسانند. مادامی که فروش کمتر از این مدت زمان صورت گیرد، بایستی به ارزش کمتری فروش رفته و دلایل موجهی هم برای آن ذکر شود. لذا توصیه می شود تا اگر به دنبال اخذ شهروندی یا اقامت این کشور هستید، حتما به مدت سه سال مالکیت آن را در اختیار داشته باشید.

 قوانین فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان

نوع مشتری

شاید این تیتر اندکی برایتان عجیب باشد. اما نوع مشتری هم برای دولت ترکیه اهمیت زیادی دارد. در واقع اگر شما زودتر از زمان مقرر نسبت به فروش ملک خود اقدام کنید، باید حتما آن را به شهروندان ترکیه و اشخاص ترک به فروش برسانید. همچنین دولت ترکیه، ارگانها و نهادهایی را تعیین کرده که می‌توانید ملک خود را به آنان بفروشید. به عبارت ساده تر شما قادر به فروش ملک خود به ایرانیان داخلی یا مهاجران فاقد شهروندی نیستید. در واقع بسیاری از اتباع نسبت به خرید آپارتمان ارزان در استانبول یا پیش خرید آپارتمان در ترکیه اقدام می‌کردند و سپس بدون سکونت در آپارتمان، آن را با قیمتی بیشتر به سایر متقاضیان مهاجرت به این کشور می‌فروختند. دولت ترکیه با تصویب این قانون سعی داشته تا از چنین میانبرهایی پیشگیری کند.

قیمت فروش

قیمت فروش هم موضوع دیگری است که دولت ترکیه به آن اهمیت می دهد. در واقع زمانی که بخواهید ملک خود را به فروش برسانید، بایستی حداقل آن را ۴۰ تا ۶۰ درصد ارزانتر از قیمت کارشناسی شده برای فروش بگذارید. این قانون باعث شده تا بسیاری از اتباع خارجی ناراضی باشند. اما دولت ترکیه دلیل آن را جلوگیری از ایجاد تورم ذکر کرده است.

شرایط شهروندی یا اقامت بعد از فروش ملک

همان گونه که می دانید، بسیاری از متقاضیان با خرید ملک در ترکیه ، اقامت این کشور را به دست می آورند. حال این اقامت می تواند دائم یا به صورت موقت باشد. به همین جهت است که اغلب افراد نگران شرایط اقامت خود بعد از فروش ملک هستند. در رابطه با این موضوع باید عنوان کنیم که اگر شما نسبت به دریافت اقامت موقت چند ساله از این طریق اقدام کرده باشید، بعد از فروش ملک مسلماً این اقامت هم باطل می شود. برای مثال اگر شما با خرید یک ملک اقامت سه ساله این کشور را به دست آورده باشید، اما بعد از یک سال به دنبال فروش آن باشید. یقینا یک اقامت شما هم باطل خواهد شد. اما برای پروسه شهروندی عملاً شما تابعیت خود را از دست نخواهید داد. ولی برای فروش باید حداقل زمان مشخصی صاحب ملک مورد نظر باشید.

 قوانین فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان

سخن آخر

فروش ملک در ترکیه توسط ایرانیان جزو مواردی است که قوانین مختص به خود را دارد. با این حال بخش قابل توجهی از هموطنان اطلاعاتی پیرامون این قوانین ندارند. به عبارتی آنها به صورت خودسر و تنها برای دریافت اقامت، نسبت به پیش خرید آپارتمان در ترکیه یا خرید آپارتمان ارزان در استانبول اقدام می‌کنند که گاهاً آپارتمان های مورد نظر، حتی شرایط لازم برای سکونت را هم ندارد. به همین جهت در پی فروش آن برمی‌آیند. اما نمی‌دانند که این فروش هم قوانین و شرایط خاص خود را دارد که ممکن است اقامت آنها را در خطر قرار دهد. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر روی این موضوع داشته باشیم. با این حال نکات و جزئیات دیگری هم وجود دارد که بایستی متناسب با ملک شما ارزیابی شود. بدین منظور می توانید با کارشناسان ما در گروه گات ترکی تماس حاصل فرمایید.

مطلب قبلیمعرفی کامل شهرک دریابیشه + مزایای خرید ویلا در شهرک
مطلب بعدیمعرفی دستگاه پلاسما فایربولت: معجزه‌ی شگفت انگیز نقاط سفید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید