قطعه سازان برای رقابت پذیری و صادرات تجمیع شوند

در تمام قراردادهای خودرویی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی شان موظف به شروع تولید با 40 درصد ساخت داخل هستند .

به گزارش شاتا رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه خودرو با بیان این خبر افزود : این چیزی است که امضا شده وچه سیتروئن، چه رنو و چه ایران خودرو و … تولید مشارکتی حتما بر اساس سهم 40 درصدی تولید داخل است ولی یک دوره زمانی برای اجرا وجود دارد که در این زمان وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت اجازه داده است که با یک درصد کمتری از ساخت داخل وارد کار شویم.

منصور معظمی اضافه کرد : سیاست وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر این است که حداقل 40 درصد ساخت داخل از سوی خودرو سازان رعایت شود و خودرو سازان موظف به اجرا هستند و در غیر این صورت اجازه فروش صادر نخواهد شد.

وی تصریح کرد : صنعت خودرو بدون قطعه سازی معنا و مفهموم ندارد و و روند تاریخی قطعه سازی نشان از رشد خوب این بخش دارد و نمایشگاه امروز استقبال بیشتر را نشان می دهد و 1200 شرکت داخلی و خارجی شرکت کردند.

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افزود : در سالهای اخیر صنعت خودرو رشد خوبی داشته و همواره با افزایش تولید مواجه بوده به طوری که پارسال یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و قراراست امسال به یک میلیون و 600 هزاردستگاه برسد و طبق چشم انداز 1404 قرار است به تولید سه میلیون دستگاه برسیم.

پارسال یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم طبق چشم انداز 1404 قرار است به تولید سه میلیون دستگاه برسیم

وی اظهار کرد : ظرفیت کشور در این زمینه است ظرفیت بالقوه خوبی است و برنامه وزارت صنعت این است که علاوه بر افزایش تولید افزایش کیفیت هم مد نظر باشد.

معظمی افزود : در این رابطه با تهیه و ابلاغ استانداردها و پیگیری آن و تاکید وزارتخانه نشان می دهد که سطح کیفیت رو به افزایش است ، البته رضایتمندی مردم با کیفیت فاصله قابل توجهی دارد .

وی تاکید کرد : خوشبختانه وزیر صنعت ، معدن و تجارت بسیار تاکید دارند و اولویت بر افزایش کیفیت درخودروسازی است و امسال هم وزارتخانه و هم سازمان استاندارد فشار و تاکیدشان در خودروسازی برای افزایش کیفیت بیشتر خواهد بود و مردم شاهد این افزایش کیفیت در خودروهای تولیدی خواهند بود .

رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به بند های قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی افزود : طبق یکی از بندهای قراردادها ، چه قراردادهای سایپا و چه ایران خودرو و چه ایدرو ، باید قطعه سازان داخلی را ارتقا دهند به طوری که قطعه سازان داخلی بتوانند به شبکه جهانی پیوند بخورند .

وی ادامه داد : الان این کاردر سایپا و ایران خودرو شروع شده و خوشبختانه قطعه سازان با وجود مشکلات کسب و کار کاهش نیروی انسانی نداشتند و حتی برخی قطعه سازان افزایش نیرو هم داشته اند و دلیلش افزایش تولید در صنعت خودرو است .

وی افزود : 15 قطعه ساز در کشورهستند که تولیداتشان قابل صادرات هست و بناست که 60 قطعه ساز برسند تا محصولاتشان در سطح استاندارد جهانی باشد و در این زمینه رنو موظف است این را به 600 برساند، این بحث ها در سایر قراردادها هم هست.

قطعه سازان برای رقابت پذیری و صادرات تجمیع شوند
معظمی تاکید کرد : قطعه سازان برای افزایش قدرت رقابت پذیری و صادرات باید تجمیع شوند و وزارتخانه طرحی را در این زمینه شروع کرده است که درمرحله ابتدایی است .

وی یادآور شد : برای وارد شدن در رقابت جهانی باید کیفیت و قیمت تمام شده قابل رقابت باشد و این تعداد کنونی الان قابل قبول نیست ولی با سیاست وزارتخانه امیداریم تعدادشان بیشتر شود و با فشار وزارتخانه روی خودروسازان نتیجه مثبتش را روی قطعه سازان هم خواهیم دید.

وی ادامه داد : مشکل امروز قطعه ساران مشکل پرداختی هاست و صنعت خودرو سازی ما هم با توجه به مشکلات خودش تاکید شده که پرداختها را به قطعه سازان صورت بدهد.

مطلب قبلیهشدار بانک مرکزی درباره ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
مطلب بعدیسند همکاری برای صادرات لبنی ایران به اروپا امضا شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید