فلنج و گسکت چیست؟

همان طور که قطعا در جریان هستید یکی از مهم ترین بخش در ساختمان ها تاسیسات است. بخش تاسیسات ساختمان یکی از زیر بنایی ترین و مهم ترین بخش های ساختمان است چرا که در صورت آسیب دیدگی نیاز به هزینه هنگفتی دارید به همین سبب است که کیفیت تاسیسات در این حوزه دارای اهمیت بسیاری ست تا بدون نیاز یا با حداقل ترین نیاز به تعمیر بتوان از آن استفاده نمود. یکی از مهم ترین دو محصولی که از محصولات زمینه تاسیسات هستند و در بخش لوله از آن استفاده می شود، فلنج و گسکت است. ادامه به صورت کامل شرح داده خواهد شد که فلنج و گسکت چیست؟ جهت یافتن پاسخ این پرسش محتوا را دنبال فرمایید. 

فلنج چیست؟

پیش از آن که بخواهیم پاسخ سوال فلنج و گسکت چیست ؟  را به صورت ادغامی بدهیم لازم است که فلنج و گسکت را به صورت جدا گانه مورد بررسی قرار دهیم و سپس با آگاهی از چیستی هر کدام از آن ها به پاسخ فلنج و گسکت چیست ؟  دست یافته و بتوانید نتیجه گیری نمایید. در صورت تمایل جهت استعلام قیمت فلج کلیک نمایید

در حوزه تاسیساتی که ذکر شد مهم ترین بخش یک ساختمان هستند، بخش های متعدد و متفاوتی وجود دارد که آن ها نیز دارای ترتیب اهمیت و اولویت هستند. لوله ها، مهم ترین بخش هستند. حال این لوله ها چه ارتباطی با فلنج ها دارند؟ فلنج  متصل کننده لوله ها به یک دیگر است. به عبارتی از فلنج به جای جوش کاری استفاده می شود و می توان سرعت بالا تری به کار بخشید. در واقع نصب خود این فلنج ها با انجام جوشکاری انجام می شود اما به جای یک جوشکاری بدون فلنج می توان با نصب فلنج استحکام بالایی ایجاد نمود 

این فلنج ها به صورت دیسک در اوایل قرن 19 میلادی تولید، ساخته و اختراع شدند اما متاسفانه در آن زمان به هیچ عنوان مورد توجه و استفاده قرار نگرفتند. این روز ها اما کمتر کسی به جای فلنج از جوش کاری استفاده می کند. فلنج دارای انواع متفاوت و مختلفی ست که اکنون به آن ها اشاره خواهیم نمود و رو به روی هر معرفی توضیح کوچکی از هر کدام خواهیم داد تا با این اتصال بیشتر آشنا شوید

انواع فلنج 

انواع فلنج 

  • فلنج مهره ای (این فلنج را با 2 نام دیگر به نام های رزوه ای و دنده ای نیز خطاب قرار می دهند. علت این نام گذاری شیوه نصب و متصل نمودن این محصول است. که با دنده و مهره متصل شده و البته امکان جدا شدن از خود محصول نیز در این روزه و دنده و مهره وجود دارد و چسبیده به هم نیستند)

در این بخش گسکت به داد خواهد رسید. برای آن که از خروج هر میزان آبی جلو گیری شود پس از نصب فلنج از گسکت نیز استفاده می گردد. این محصول می تواند هر گونه نشتی ای را حل نموده و مانع از دست رفتن منابع موجود در لوله ها شوند. به عبارتی در پاسخ به فلنج و گسکت چیست؟ می توانیم بگوییم 2 مکملی که یک دیگر را کامل می نمایند تا بهترین خدمات را به لوله کشی و تاسیسات ساختمان ارائه نمایند 

  • فلنج لبه دار (به این فلنج، فلنج لپ جوینت نیز گفته می شود بسیار از نظر هزینه و قیمت به صرفه است و می توان با خریداری نمودن آن با خیالی آسوده از سوی تاسیسات به دیگر بخش های ساختمان رسید. به این علت که این نوع فلنج را می توان به سادگی تعمیر نموده و باز و بسته نمود. طراحی تسهیل کننده ی تعمیر و ویژگی های ظاهری این محصول توانسته کاربرد آن را به شدت افزایش دهد.)
  • فلنج گلو دار (برای نصب جوشکاری شده و محصول بسیار مناسبی برای بخش های مختص به خود است. همان طور که از نام این محصول مشخص است بخشی گلو دار دارد که می تواند تسهیل کننده کاربرد خودش در جایگاه خودش باشد)
  • فلنج اسلیپ آن (این محصول خود به تنهایی دارای انواع متفاوت و متعددی ست که در سایز ها و ابعاد متفاوتی تولید و عرضه می شود. ضخامت و قطر این محصول با توجه به کاربرد توسط کارخانه های تولید کننده متفاوت تولید می شود. با توجه به اسم این محصول کاملا مشخص است که این محصول به صورت روکار است و باید توسط متخصص به صورت کاملا دقیق نصب شود.)
  • و…
ویژگی های انحصاری موجود در فلنج 

حال که به بررسی انواع فلنج رسیدیم بهتر است در مورد این مسئله نیز مواردی را مطرح نماییم که کاربرد گسکت در کنار این محصول چیست؟ تا به صورت کامل بتوانید پاسخ  فلنج و گسکت چیست؟  را داده و مطابق کاربردشان از آن ها استفاده نموده و بهره مندِ ویژگی های مثبت و منحصر به فرد آن شد 

کاربرد گسکت

همان طور که کمی پیش تر در کنار یکی از انواع فلنج ذکر شد با وجود گسکت در کنار فلنج افراد می توانند از هدر رفتن آب و دیگر موارد موجود در لوله جلوگیری نمایند. به چه صورت؟ با استفاده نمودن از این روش که جلوی هر گونه نشتی ای را پس از نصب گرفته و سبب می شود منابع در لوله و… حفظ شود

حال پس از بررسی این که  فلنج و گسکت چیست؟  می خواهیم به سراغ این مسئله رویم که چرا فلنج را انتخاب می کنند و به طور کل این محصول دارای چه ویژگی های خاص و منحصر به فردی ست؟ با کسب اطلاعات در این بخش دیگر می توانید با خیالی آسوده به تهیه فلنج و گسکت بپردازید

ویژگی های انحصاری موجود در فلنج 

در ابتدا به این ویژگی ها به صورت تیتر وار اشاره نموده و سپس در مورد هر یک از موارد به صورت دقیق مطالبی را ذکر می نماییم که البته این کار داخل پرانتز و رو به روی خود ویژگی ها انجام می گیرد به همین سبب می توانید اطلاعات خود در این زمینه را تکمیل نمایید. حال فرصت اشاره نمودن به صورت دقیق و کافی به این ویژگی های منحصر به فلنج است. 

  • نصب ساده و تسهیل کارهای تاسیسات (همان طور که ذکر شد معمولا از فلنج به جای جوش کاری استفاده می شود گر چه در کمی پیش از این بخش ذکر شد که برخی برای حفظ و محکم کاری فلنج را نیز جوش می دهند اما اصل ماجرا آن است که فلنج را با پیچ و مهره سفت نموده و محکم کرده و دیگر نگرانی متصل شدن اتصالات به یک دیگر را ندارید چرا که این بهترین راه برای آن است که تاسیسات به یک دیگر متصل شوند. بهتر است برای این محصول لفظ متصل را به دنبال نیاریم و بگوییم فلنج سبب چفت شدنِ دو بخش لوله ها به یک دیگر می شود)
  • قابل تغییر و تعمیر بودن (به آن دلیل که ممکن است روزی حال بنا به هر دلیلی نیاز به تعمیر موارد تاسیسات باشد، فلنج دست شما را باز گذاشته تا دغدغه چگونگی اعمال تغییر بر آن را نداشته باشید. به سادگی و با باز کردن و پیچ و مهره ای که در آن وجود دارد می توانید بستر و شرایط موجود برای تغییر دادن را فراهم نمایید.)
  • متصل نمودن محصولات پلیمری (هر محصولی با هر جنسی را نمی توان با جوش کاری متصل نمود چرا که ممکن است شعله و گرمای بیش از حد باعث آسیب آن به محصول مذکور شود. محصولات پلیمری از این دست محصولات  هستند که به هیچ وجه امکان متصل کردنشان به یک دیگر یا به محصولی دیگر با جوش کاری فراهم نیست. در این جا فلنج به داد رسیده و بی آن که به آن محصولات پلیمری آسیبی رساند آن ها را به هم متصل می گرداند.)
  • امکان تحمل بالا (ممکن است محل قرار گیری و کاربرد فلنج انتخابی شما در محلی باشد که فشار بالایی را متحمل شود. ممکن است در چنین حالتی دیگر حالات متصل نمودن تاسیسات با دیگر اتصالات، نتوانند طاقت آوردن و از بین رفته یا شل شده و سبب باز شدن تاسیسات شود. در چنین شرایطی فلنج به داد خواهد رسید. با تحمل بالای خود می تواند بیشترین کاربرد ممکن را داشته باشد)
  • ضد زنگ و پوسیدگی (چون اتصالات معمولا در معرض شرایطی قرار می گیرند که ممکن است زنگ زده و یا بپوسند، فلنج ها طوری طراحی شده اند که ضد زنگ باشند و در طولانی مدت دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی نشوند)
انواع فلنج

امید است که این مقاله برایتان مشخص نموده باشد که  فلنج و گسکت چیست؟ تا با اطلاعات مکفی در صورت نیاز اقدام به سفارش از بهترین برند ها و بهترین عرضه کنندگان نمایید. 

مطلب قبلیخرید ویلا تا دو میلیارد تومان
مطلب بعدیخرید سیلیکات سدیم با بهترین قیمت از صنایع سیلیکات ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید