ظریف: اراده سیاسی برای حفظ برجام وجود دارد

محمد جواد ظریف گفت: باید ببینیم که آیا موارد بیانیه کمیسیون مشترک برجام ، منافع اقتصادی مردم ایران را تامین می کند یا نه. سپس براساس آن وارد عمل خواهیم شد. به اعتقاد من، اراده ای سیاسی برای ادامه کار و حفظ این توافق وجود دارد. اما باید ببینیم که این موضوع در عمل چه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، وزیر امور خارجه کشورمان امروز(جمعه) پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام ، افزود: همه می دانند که ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است. ما منتظر می مانیم تا ببینیم که آیا سایر طرف های برجام نکاتی را که امروز مورد بحث قرار دادیم ودر خصوص آنها توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می کنند یا نه.

ظریف گفت: این بیانیه توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز قرائت شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اینکه آیا جلسه دیگری نیز برگزار خواهد شد یا نه، اظهار کرد: امروز صبح جلسات دوجانبه با روسیه، چین و خانم موگرینی داشتیم. همکاران اروپایی جلسات پارلمانی داشتند که نیاز داشتند سریع محل اجلاس را ترک کنندولی در رابطه با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه وزرا برگزار خواهد شد.

وی افزود: اما امروز تصمیم گرفته شد جلسات متخصصین ما که بسیار مهم است به صورت بسیار فشرده تر برای اجرایی کردن این راهکارهای عملیاتی برگزار شود تا مطمئن شویم راهکارهایی که امروز ارائه شد تمام جزئیات و جوانب را مدنظر قرار داده است و این راهکارهایی است که کاملا جنبه اجرایی داشته باشد و از مرحله پیشنهاد به مرحله عملیاتی تبدیل شود.

ظریف در مورد اینکه بسته پیشنهادی قابل اجرا است گفت : به نظر ما اولا کافی نبود و ثانیا دقیق نبود. امروز برخی نقاطی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح شده و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته اجرایی دیده شده است.

وی افزود: همینطور در جلسه، آقایان وزرا به صورت شفاهی پیشنهادهایشان را به صورت جزئی تر و عملیاتی تر مطرح کردند و همکاران ما هم اکنون در حال بررسی این پیشنهادها هستند. قرار شده که جلسات مشترکی با هر کدام از آنها داشته باشیم و ببینیم که هر کدام از این پیشنهادهای عملیاتی چطور می تواند دقیقا با نیازهای ما منطبق شود، هم در حوزه نفت، هم در حوزه بانکی و هم در سایر حوزه ها.
وزیر خارجه در پاسخ اینکه مهلت نهایی شدن این بسته پیشنهادی چه زمانی است؟ گفت : این بسته تا حدی نهایی است و تعهدات مشخص است، فقط باید اجرایی و عملیاتی شود.

ظریف گفت: اجرایی شدن ان به تدریج خواهد بود. هنگامی که در مورد هر یک از این موضوعات به نتیجه می رسیم اینها را باید اجرایی هم بکنیم. البته بعضی از این اقدامات ممکن است که زمان بر باشد. آنچه که مهم است این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه تجاری جهانی و جامعه تجاری داخل ایران ایجاد شود. امیدواریم که مردم و مخصوصا کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند.

وی افزود: فضایی که من امروز در این جلسه دیدم فضای حاکی از این بود که اراده سیاسی وجود دارد و این اراده سیاسی با اقدامات متقابل مخصوصا با اقدام بخش خصوصی ایران و مخصوصا ایجاد فضای اطمینان و امید به آینده می تواند تقویت شود و محیط کسب و کار ایران را برای خارجی ها بسیار جذاب تر کند.

 فضای حاکی از این بود که اراده سیاسی وجود دارد و این اراده سیاسی با اقدامات متقابل مخصوصا با اقدام بخش خصوصی ایران و مخصوصا ایجاد فضای اطمینان و امید به آینده می تواند تقویت شود و محیط کسب و کار ایران را برای خارجی ها بسیار جذاب تر کند

وی در پاسخ سوال اگر اقدامات طرف های دیگر برجام اجرایی نشود، اقداماتی ایرانی چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: تصمیم گیری در سطح عالی کشور در مورد زمان بندی اقدامات به صورت کلی اتخاذ شده است. جزئیات برای زمانبندی پیشنهاد شده است. هیات نظارت تصمیم گیری لازم را در مورد اصل اقدامات و نحوه ورود به اقدامات و حوزه های اقدامات اتخاذ کرده است. این تصمیم گیری ها حسب مورد و حسب اینکه چه زمانی نیاز است، تدقیق و جزئی خواهد شد و آماده خواهد بود. امیدواریم که به این اقدامات نیاز نباشد چون ما با اراده سیاسی برای اجرای تعهداتمان در برجام وارد شدیم. ما در مورد برجام مذاکره کردیم تا آن را اجرا کنیم. تمام اعضای دیگر برجام نیز همین وضعیت را دارند. لذا هدف ما این است که برجام اجرا شود. اما برای آنکه تضمین داشته باشیم طرف ما کاملا مطلع شده است که ما اقدامات خودمان را برای تضمین اجرای برجام داریم.

ظریف افزود:همانطور که گفتم این به معنای تهدید نیست بلکه به معنای ضرورت داشتن تضمین هایی است که همه بتوانند تعهدات خودشان را به صورت مناسب، در زمان مناسب و با حسن نیت انجام بدهند.

وی اظهار کرد : روسیه و چین روابط بسیار خوبی با ما دارند. این یک بسته اروپایی نیست. تعهداتی که در این چند روز مطرح شده، تعهدات هر پنج عضو دیگر برجام و اتحادیه اروپا است. لذا همه اعضای کمیسیون مشترک این تعهدات را داده اند. این بیانیه از طرف همه است. این نکته مهمی است. این اولین بار است که در سطح وزرای هر پنج کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چنین بیانیه ای صادر می شود.

وزیر خارجه ایران نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را ‘بسیار جدی و سازنده’ دانست و افزود: در طول دو ماه گذشته پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام تلاش های فراوانی از سوی اعضای باقیمانده برجام صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع برجام به خصوص از منافع اقتصادی برجام برغم اقدام غیرقانونی آمریکا استفاده بکند.

ظریف افزود: امروز هم این نشست در ادامه جلسات قبلی بود و بیانیه ای از طرف نشست کمیسیون مشترک صادر شد.

وی یادآور شد که این اولین جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرا است. در گذشته جلسات وزرا و کمیسیون مشترک وجود داشته اما هیچ گاه کمیسیون مشترک در سطح وزرا تشکیل نشده است.جلسات قبل جلسات غیر رسمی و برای مذاکره وزرا بوده است. این نشست نشان دهنده اهمیتی است که شرایط کنونی دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خودش محفوظ نگه داشته تا در برابر تخلف رسمی و بزرگ آمریکا از برجام اقداماتی که در برجام دیده شده را انجام دهد به درخواست اعضای دیگر برجام این اقدامات را تعویق انداخته تا اینکه مطمئن شود که منافع مردم ایران تضمین می شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: امروز در این جلسه بر این واقعیت از طرف ما تاکید شد که مردم ایران باید منافع برجام را ببینند. در این رابطه همه اعضاء تاکید کردند. تعهدات خودشان را در حوزه های مختلفی در سطح وزرای خارجه اعضای باقی مانده برجام بیان کردند که این اولین بار است این تعهدات به صورت تعهد این کشور ها مطرح شده است. از ادامه فروش نفت ایران تا روابط بانکی حمل و نقل همکاری های تجاری، همکاری در حوزه سرمایه گذاری و سایر موضوعاتی که در بیانیه ای که خانم موگرینی از طرف کمیسیون مشترک قرائت کردند ذکر شده و متن بیانیه در اختیار همه رسانه ها و به عنوان یک سند پخش شده است.

وی با تاکید بر اینکه ‘این بیانیه در کنار اقدامات عملی معنادار است ، گفت: ما پریروز بسته ای را در تهران دریافت کردیم که آقای دکتر روحانی در مذاکراتشان گفتند این بسته کافی نیست امروز در جلسه توضیحاتی بیشتری را در مورد این بسته شنیدیم. برخی اقدامات در حوزه بانکی، نفتی و سایر حوزه ها را بیشتر توضیح دادند باید الان وارد مرحله اجرا بشویم.

وی افزود: مهم ان است که آنچه به عنوان تعهد و به عنوان اقدامات مطرح شده که الزاما همه اش اقداماتی نیست که علنا اعلام بشود این اقدامات بایستی به صورت اجرایی در بیاد و ببینیم منافع آن را می بریم.

وزیر خارجه ایران بیان داشت: البته یک زمان بندی ویژه ای مد نظر همه هست که مطابق تحریم های آمریکا است؛ زمانی که تحریم های آمریکا عملی می شود باید این اقدامات عملیاتی شده باشد مثلا آنچه که اعلام شده این است که قوانین مسدود کننده اتحادیه اروپا تا قبل از اولین روز اجرایی شدن تحریم های آمریکا عملیاتی خواهد شد همینطور فعال شدن بانک سرمایه گذاری اروپا در زمان مناسب انجام خواهد شد.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی همانطور که اعلام کرده است همواره به عهد خودش در سطح مختلف پایبند بوده و هم اکنون هم به عهد خودش پایبند است اما در قالب برجام این امکان را داریم که اگر زمانی به مصلحت کشور تشخصی داده شد که به خاطر نقض آمریکا اقداماتی را صورت دهیم.

وی بیان داشت: نقض آمریکا هنوز موضوع حل نشده است. یعنی کسی نتوانسته مشکل خروج امریکا از برجام را حل و فصل کند.لذا تصمیم مان این است که با تعهداتی که امروز صورت گرفته به تهران منتقل کنیم و مقامات عالی کشور تصمیم لازم را درباره نحوه ادامه کار خواهند گرفت.

وی افزود: بر اساس پیش بینی هایی که صورت گرفته در مرحله اول ما این فرصت را خواهیم داد که تعهدات را عملیاتی کنند. نحوه عملیاتی شدنش را هم امروز برای ما توضیح دادند ما بایستی ببینیم در صحنه اجرا چگونه عملیاتی اش می کنند. اقدامات خودمان را هم در نظر داریم تا درصورتی که آنها موفق به عملیاتی کردند درست تعهداتشان نشوند ما اقدام کنیم.

ظریف در ادامه گفت : به صورت کلی، آنچه که من در این جلسه برداشت کردم این است که تمام اعضای برجام که لااقل سه عضو آن از متحدین نزدیک آمریکا هستند، اراده سیاسی دارند تا در مقابل اقدام آمریکا بایستند. شاید این اولین باری است که در این سطح چنین اقدامی صورت می گیرد. آنها در این جلسه تعهد خودشان را نشان دادند. حالا باید ببینیم که آنها در عمل چقدر می خواهند و چقدر می توانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: آنچه که ما امروز درباره روش های عملیاتی شنیدیم، کاملا روش های عملیاتی است و معتقدیم که اگر اراده سیاسی ای که امروز اینجا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می توان کار را بدون مشکل به پیش برد.

وی ادامه داد : آنچه که مهم است این بود که جزئیات این اقدامات روشن تر شود. جزئیات در بعضی موارد به صورت روشن تر بیان شد. مهم این است که ببینیم در عمل چگونه عملیاتی می شود. فکر می کنم که جلسه امروز یک گام به پیش بود. توافق کردیم که اقدامات خوبی را انجام دهیم. امروز جامعه بین المللی از این اراده سیاسی اعضای باقیمانده برجام در سطح وزرا مطمئن است که آنها می خواهند برجام ادامه پیدا کند و شرکت هایشان به همکاری با ایران ادامه بدهند. آنها آمادگی دارند از شرکت های خود حمایت کنند؛ منابع مالی در اختیار شرکت هایشان قرار بدهند و مسیرهای تبادلات بانکی را هموار کنند. به نظر من این یک پیام مهم برای جامعه اقتصادی است. این حتما پیام مهمی برای جامعه اقتصادی ایران است تا با اطمینان به آینده برای سازندگی کشور حرکت کنند.

وی اظهار کرد: ما این توان و امکان را در کشور خودمان داریم. امروز مطمئن هستیم که بقیه دنیا برای اعمال فشار بر ایران در کنار آمریکا نیست و در این زمینه، حتی در مقابل آمریکا قرار گرفته است. ما می توانیم با تکیه بر سرمایه های داخلی و با استفاده از همکاری های بین المللی مسیر شکوفایی اقتصادی ایران را با سربلندی دنبال کنیم.

وی در پاسخ اینکه آیا ضمانت هایی که در بسته پیشنهادی آمده از نظر ایران کافی است که اروپایی ها بتوانند به تعهدات ادامه دهند؟ گفت: آنها تعهد کرده اند. بالاترین کاری که یک دولت می تواند انجام دهد این است که در سطح وزیر خارجه خود تعهد بدهد. اما اینکه این تعهد کافی است یا نه، حتما کافی نیست. لذا تضمین هایی که وجود دارد تضمین های ماست؛ یعنی اقدامات متقابلی که ما می توانیم انجام دهیم، در صورتی که آنها نتواند به تعهداتشان عمل کنند. این یک تهدید نیست بلکه بیان واقعیتی است که در داخل و برای جهان به رسمیت شناخته شده است.

مطلب قبلیموگرینی: باید راهکارهای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران اجرا شود
مطلب بعدیچگونه بدون صحبت کردن به اعضای تیم انگیزه دهیم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید