ظرفیت های بکر صنعت بیمه ایران، بستری مناسب برای سرمایه گذاران خارجی

قائم مقام بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه کمتر از 30 درصد از ریسک در اقتصاد ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد، از شرکت های بیمه خارجی و بویژه اروپایی ها دعوت کرد در صنعت بیمه ایران سرمایه گذاری کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از بیمه مرکزی، «پرویز خسروشاهی» در پانل بیمه چهارمین نشست روابط اقتصادی ایران – اروپا که در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد، گفت: بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران اتفاق افتاد. بطور مشخص پس از تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به شدت کاهش یافت و به کمتر از 1 درصد رسید اما پس از برجام این روند متوقف و معکوس شد.

وی با یادآوری اینکه اکنون واگذاری اتکایی به خارج به تدریج در حال بهبود است، افزود: با در نظر گرفتن مشارکت بیمه‌گر اتکایی بزرگ اروپایی اسکور در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران که طی هفته‌های اخیر قطعی شد، این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت.

وی ادامه داد: امروز حدود 70 درصد نفتکش‌های ایران و بیش از 45 درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی IG پوشش بیمه‌ای بگیرند. همچنین کشتی‌های بیمه‌شده توسط موسسات P&I ایران اینک می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند.
قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: صنعت بیمه ایران ظرفیت های بکر و استفاده نشده فراوانی دارد که بستر بسیار مناسب و پربازدهی برای سرمایه‌گذاری‌ فعالان اقتصادی خارجی است.

خسروشاهی ادامه داد: خالص موجودی سرمایه در ایران نزدیک 1400 میلیارد دلار است که ریسک نهفته در این سرمایه، بالای 3000 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ به عبارت دیگر تقاضای بالفعل و بالقوه برای پوشش ریسک در اقتصاد ایران بالای 3000 میلیارد دلار است که اکنون تنها کمتر از 30 درصد این ریسک تحت پوشش بیمه‌ قرار دارد.

از حدود 25 میلیون خودرو، فقط 3 میلیون 140 هزار دستگاه آنها یعنی 13 درصد پوشش بیمه بدنه دارند

وی اظهار داشت: از حدود 25 میلیون خودرو، فقط 3 میلیون 140 هزار دستگاه آنها یعنی 13 درصد پوشش بیمه بدنه دارند؛ از نزدیک 80 میلیون ایرانی، فقط 14 میلیون و 200 هزار نفر یعنی 18 درصد، بیمه عمر دارند. همچنین تعداد بیمه ‌شده‌ های درمان تکمیلی 12 میلیون و 400 هزار نفر است یعنی فقط 16 درصد مردم از این نوع بیمه برخوردارند.

خسروشاهی با اشاره به رشد ضریب نفوذ در طی 20 سال گذشته گفت: ضریب نفوذ بیمه یا نسبت حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ایران به تولید ناخالص داخلی در ایران، همواره در حال رشد بوده است. در این 20 سال، صنعت بیمه ایران 4.5 برابر کل اقتصاد کشور رشد داشته که همه نشانه روشن پتانسیل بالا و کم‌نظیر صنعت بیمه ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری است.

قائم مقام بیمه مرکزی در پاسخ به اینکه چه موانعی باعث شده این ظرفیت ها به فعلیت نرسد، گفت: صنعت بیمه ایران با دو محدودیت مهم مواجه است؛ یکی محدودیت منابع مالی و دیگری مربوط به محدودیت‌های فنی بخصوص در امر ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک بعد از قبول ریسک است.

خسروشاهی ادامه داد: در کنار این دو مولفه کلیدی، مسایلی چون توسعه نیافتن فرهنگ بیمه و گستره وسیع حضور دولت در اقتصاد را هم می توان در این زمینه موثر دانست.

الص موجودی سرمایه در ایران نزدیک 1400 میلیارد دلار است که ریسک نهفته در این سرمایه، بالای 3000 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛

وی همچنین در پاسخ این سوال که نهاد ناظر بیمه ایران چه کمکی به شرکت های بیمه برای تعامل با بیمه‌های خارجی می‌کند، افزود: بیمه مرکزی برای کمک به تعامل و ارتباط بیمه‌های ایرانی با بیمه‌های خارجی به شرط تامین منافع متقابل آمادگی کامل دارد.

وی خاطر نشان کرد: البته نقش محوری بیمه مرکزی نقش نظارتی و حمایت از حقوق بیمه‌شدگان است و اگر شرکت های بیمه استانداردهای نظارتی بیمه مرکزی را در تعاملات خود با بیمه‌های خارجی مد نظر قرار بدهند و این ارتباطات متضمن منافع هر دو طرف باشد، هیچ مانعی برای توسعه روابط وجود نخواهند داشت و بیمه مرکزی این تعاملات را تشویق کرده و به آن کمک خواهد کرد.

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: در صنعت بیمه ایران حداقل در نیم قرن اخیر در حوزه بیمه‌های زندگی واگذاری به خارج نداشته‌ایم. اما بعد از برجام به منظور تشویق همکاری‌های بین‌المللی شرکتهای بیمه ایرانی و انتقال دانش فنی و توسعه نیروی انسانی، بیمه مرکزی برای نخستین بار به یکی از شرکت های بیمه اجازه داد تا با یکی از شرکت های بیمه اتکایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتکایی در زمینه بیمه‌های عمر منعقد کند که این نشانه عزم جدی بیمه مرکزی برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی صنعت بیمه ایران است.

به گزارش ایرنا، مجمع ایران و اروپا (EIF) چهار سال پیش با هدف تقویت و حمایت از دیپلماسی تجاری بین ایران و غرب تاسیس شد. این مجمع فرصت مهمی برای تبادل اطلاعات، شبکه سازی و ایجاد روابط کاری بین مقامات و مدیران بخشهای مختلف تجاری و صنعتی با سیاستگذاران، و همچنین فرصتی برای گردهمایی سالانه مقامات ارشد تجاری، دولتی و جامعه مدنی متعهد به توسعه اقتصادی ایران فراهم می سازد.

این نشست روزهای 11 و 12 مهر ماه (سوم و چهارم اکتبر) با حضور مدیران و مسئولان ایرانی در حوزه‌های مختلف صنعتی، بازرگانی و بانکی و بیمه‌ای، سفرای تعدادی از کشورهای مهم اروپایی در تهران و فعالان اقتصادی از ایران و سایر نقاط جهان با سخنرانی خانم هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اروپا با موضوع زمینه‌های توسعه سرمایه‌گذاری‌خارجی در ایران در فضای پس از برجام وچالش‌های پیش‌رو، در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد.

مطلب قبلیبرنامه ریزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات
مطلب بعدیچگونه محتوای عامه پسند تولید کنیم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید