“صنعت نفت 2 سال پررونق را پیش رو دارد”

مراسم امضای قرارداد اجرای فاز 11 پارس جنوبی بین ایران و توتال فرانسه سال 1396

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در این بخش را «بی‌نظیر» خواند و گفت: معتقدم در 2 سال آینده، رونق بی‌سابقه‌ای در این صنعت شکل می‌گیرد.

به گزارش سایت وزارت نفت، «امیرحسین زمانی‌نیا» یادآوری کرد: جذب سرمایه خارجی به چند عامل بستگی دارد؛ نخست، فضای سیاسی کشور و دوم، قراردادها و شیوه مذاکرات است.

به گفته وی، در دنیا برای جذب سرمایه رقابتی جدی وجود دارد؛ زیرا مقدار سرمایه‌‌های موجود محدود و درخواست‌ برای آنها بسیار است.
وی افزود: صنعت نفت ایران بیش از یکصد سال قدمت دارد اما تولید نفت ما با حجم ذخایر متناسب نیست که این موضوع می‌تواند به فرصتی برای جذب سرمایه تبدیل شود.

زمانی نیا تاکید کرد «صنعت نفت ایران ‌اکنون برای جذب سرمایه بهترین وضع را دارد، شرکت‌های بزرگ به سرمایه گذاری در ایران علاقه‌مندند و روند مذاکرات با شرکت‌های خارجی مطلوب است؛ از این رو، امیدواریم در فرصت مناسب به نتیجه برسد».

مذاکره با روسیه بخوبی پیش می‌رود
بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان امسال 10 قرارداد را به نتیجه برساند در حالی که تاکنون یک قرارداد به نتیجه رسیده است.

معاون وزیر نفت درباره اجرای مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی تا پایان امسال گفت: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران به صورت موازی در حال انجام است و بسیاری از این شرکت‌ها طرح جامع توسعه (ام.دی. پی) را ارایه کرده اند یا بزودی ارایه می کنند.

زمانی نیا ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین قرارداد با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی‌آی و پتروپارس برای توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی امضا شده است، اگر مذاکرات فنی بخوبی انجام شود، مذاکرات در بقیه بخش‌ها مانند مالی زیاد به درازا نمی‌کشد. بنابراین معتقدم شرکت ملی نفت به‌طور حتم موفق به اجرای برنامه تکلیفی ستاد اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی درباره نام شرکتی که قرارداد بعدی با آن امضا می‌شود، تصریح کرد: نمی‌توان گفت با چه شرکتی اما مذاکره با شرکت‌های روس بخوبی پیش می‌رود و اگر همکاران ما مذاکرات فنی را انجام دهند، در 2 تا سه ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

هزینه بزرگی که کشور و وزارت نفت در این مدت پرداخت کرد، طولانی شدن روند انعقاد قراردادهای جدید نفتی و اجماع بر سر آن بود.

 منافع ملی جایگزین منافع شخصی شود
معاون وزیر نفت در پاسخ به برخی انتقادها از امضای فقط یک قرارداد با وجود استقبال شرکت‌های خارجی، تصریح کرد: این موضوع به محدودیت‌های داخلی و فضای سیاست زده ما برای مخالفت با نفت مربوط می شود که مبنای واقعی ندارد. در واقع برخی افراد به جای منافع ملی کشور، مسائل حزبی، جناحی و شخصی را درنظر می‌گیرند و این موضوع فضای آلوده‌ای را به بار می آورد؛ گرنه محدودیت خارجی وجود ندارد.

وی درباره هزینه مخالفت‌ها برای کشور گفت: مردمسالاری این هزینه‎ها را نیز دارد اما هزینه بزرگی که کشور و وزارت نفت در این مدت پرداخت کرد، طولانی شدن روند انعقاد قراردادهای جدید نفتی و اجماع بر سر آن بود.

زمانی نیا ادامه داد: هزینه‌ها هم حیثیتی است و هم مادی. بر پایه آمار و ارقام، هر روز تاخیر در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور میلیون‌ها دلار به کشور ضرر می‌زند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد در صورت تداون وضع به همین منوال، صنعت نفت سه یا چهار سال دیگر جایگاه واقعی‎ خود را که در شان ایران و ذخایر نفتی کشور باشد، پیدا می‌کند.

بنابر گزارشهای بین المللی، برداشت روزانه نفت ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک در ماه ژوئیه با 10 هزار بشکه در روز افزایش ماهانه به سه میلیون و 800 هزار بشکه رسید.

تولید نفت ایران در این مقطع شاهد 0.3 درصد رشد ماهانه و 4.9 درصد رشد سالانه بوده و به بیشترین میزان خود از هشت سال اخیر رسیده است.

مطلب قبلیتولید گلزا سه برابر شد
مطلب بعدیافزایش ۲۹ درصدی تولیدات کشاورزی در چهار سال + جدول

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید