صدور ویزا برای حضور در نمایشگاه‌های تجاری چین تسهیل می‌شود

صدور ویزا برای حضور در نمایشگاه‌های تجاری چین تسهیل می‌شود

سفیر چین در تهران از ارائه تسهیلات ویژه برای صدور روادید تجار ایرانی برای شرکت در نمایشگاه‌های تجاری این کشور از جمله نمایشگاه کانتون خبر داد.

نشست سفیر چین در تهران با هیات رئیسه و اعضای اتاق مشترک ایران و چین با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی مرتبط با این کشور برگزار شد.

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت امور بین الملل اتاق ایران در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به مرتفع شدن موانع موجود در روابط تجاری ایران و چین، گفت: اتاق ایران به همراه اتاق مشترک ایران و چین، انتظار دارد که بستر برای حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های تجاری به خصوص در قرارداد 25 ساله و همینطور «ابتکار کمربند و جاده« فراهم شود.

او با بیان اینکه اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و چین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌ها و پذیرش و اعزام هیات های تجاری و برگزاری رویدادهای تجاری اعلام می‌کنند ادامه داد: درخواست ما این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا صدور روادید چین برای تجار ایرانی با توصیه نامه‌های اتاق ایران تسهیل شود.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز با تأکید بر اشتیاق بخش خصوصی ایران برای توسعه روابط تجاری با چین، گفت: در این مسیر موانعی وجود دارد. از جمله صدور روادید برای تجار ایرانی به ویژه برای حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های تجاری چین با مشکلاتی همراه است و تسهیل آن قطعاً به توسعه روابط دو طرف کمک خواهد کرد. علاوه بر نمایشگاه کانتون (بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری چین) نمایشگاه‌های دیگری هم در این ماه و ماه‌های آینده برگزار خواهد شد و این امر متقاضیان ویزا را افزایش داده است.

او افزود: طبق توافقی که بین اتاق مشترک و بخش بازرگانی سفارت چین انجام شده دو روز کاری در هفته آینده در اختیار اتاق مشترک ایران و چین قرارگرفته تا با معرفی این اتاق، افراد برای دریافت ویزا اقدام کنند. کافی است تا تجار، برای دریافت ویزای تجاری به دبیرخانه اتاق مشترک ایران و چین مراجعه کنند؛ برای این دو روز حدود 300 نفر ظرفیت وجود دارد و در حال رایزنی هستیم تا دو روز دیگر را هم اختصاص دهیم.

حریری با اشاره به محدودیت‌های مالی و بانکی ایران هم گفت: در مورد روابط مالی ایران و چین بعد از سفر رئیس‌جمهور به چین توافقات خوبی شد و کانال‌های جدیدی مالی تعریف شد؛ اما این توافقات قابل بیان در فضای عمومی نیست. البته این کانال‌ها هنوز اشکالاتی دارند و اتاق مشترک به دنبال رفع این مشکلات از طریق سفارت است.

چانگ هوآ، سفیر چین در تهران هم با اشاره به اقتصاد رو به رشد چین گفت: امسال سال خوبی برای روابط ایران و چین است. در دیدار سران دو کشور توافقات مهمی از جمله در مورد اجرای قرارداد همکاری 25 ساله دو کشور انجام شده و تعدادی اسناد همکاری دو جانبه در زمینه‌های کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، امداد و نجات و … به امضا رسید.

او افزود: در سال 2022 حجم تجارت دو کشور به 15.8 میلیارد دلار رسید که 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است. چین برای 10 سال متوالی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده است. بر همین اساس ما از بخش خصوصی ایران برای حضور در نمایشگاه‌های تجاری چین و افزایش همکاری‌ها استقبال و حمایت می‌کنیم.

چانگ هوا با اشاره به مشکلات صدور روادید تجاری چین گفت: در سال 2019 بیش از 80 هزار ویزا برای ایرانی‌ها صادر کردیم. اما در سه سال اخیر و بعد از شیوع کرونا، کمتر از دو هزار ویزا صادر شده است. به همین دلیل در حال حاضر و با از بین رفتن محدودیت‌های کرونا، جمعیت زیادی از ایرانی‌ها در انتظار صدور ویزا هستند. ما روزانه ظرفیت صدور 150 ویزا داریم.

بااین‌حال سفیر چین با اشاره به برگزاری نمایشگاه کانتون از 15 آوریل 2023 تأکید کرد: سفارت برای شرکت تجار ایرانی در کانتون شرایط ویژه‌ای را فراهم خواهد کرد. من اطمینان می‌دهم هر کسی که دعوت‌نامه شرکت در کانتون داشته باشد، بتواند در اسرع وقت صاحب ویزا شده و در این نمایشگاه شرکت کند.

سفیر چین در تهران همچنین گفت: ورود گردشگران چینی به ایران بعد از ماه رمضان رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد.

منبع:اتاق ایران

مطلب قبلیتوافق با روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا
مطلب بعدیمشکلات صنعت کفش در سال 1401 / صنعت کفش را دست‌ کم نگیریم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید