صادرات فولاد از 200 هزار به 6 میلیون تن رسید

 رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادرات فولاد در سال 1391 را حدود 200 هزار تن ذکر کرد و گفت: صادرات فولاد در دولت یازدهم افزایش یافت و پارسال به 6 میلیون تن رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی کرباسیان امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران افزود: در سال 1391 که صادرات فولاد ما به 200 هزار تن کاهش پیدا کرده بود، مجبور شدیم 10 میلیون تن فولاد از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی یادآوری کرد «فولاد ایران به کانادا و کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود» و گفت: به دست آوردن بازار کار بسیارر دشوار است؛ تصور کنید باید سهمی از بازار را از کشوری مانند چین- با صادرات 800 میلیون تن در سال- بگیریم.

افزایش ظرفیت فولاد به 31 میلیون تن معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت فولاد کشوردر دولت یازدهم از 22 میلیون تن به 31 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

وی میزان تولید پارسال فولاد را 17 میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم امسال سهم خود در بازارهای جهانی فولاد را حفظ کنیم و تولید را نیز از 17 میلیون به 20 میلیون تن افزایش دهیم.

ظرفیت فولاد کشوردر دولت یازدهم از 22 میلیون تن به 31 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

کرباسیان اطمینان داد با ظرفیت های موجود در کشور مانند برخورداری از سنگ آهن و گاز، تعامل های جهانی، سرمایه گذاری جدید و همچنین فناوری های نوین، می توان جایگاه ایران را در سبد فولاد دنیا ارتقا داد.

انحلال غیرکارشناسی شرکت ملی فولاد ایران رییس هیات عامل ایدرو به انحلال شرکت ملی فولاد ایران در سال 1392 اشاره کرد و گفت: انحلال شرکت ملی فولاد ایران اتفاقی نامیمون و غیرکارشناسی بود؛ سیاستگذاران این طرح می توانستند دایره فعالیت شرکت را کوچک یا 90 درصد وظایف آن را به بخشی دیگر واگذار کنند اما انحلال شرکت، به معنی حذف صورت مساله بود. دولت یازدهم در آغاز کار خود جلو این انحلال را گرفت.

وی درباره هفت طرح کلان فولادی کشور گفت: اسحاق جهانگیری در سال 1383 وزیر صنایع و معادن بود و طرحی را برای تولید چهار میلیون تن فولاد ارایه کرد که در دولت هشتم تصویب نشد یا تصویب شد اما ابلاغ نشد.

کرباسیان اضافه کرد: این طرح در دولت نهم به شورای اقتصاد می رود و تصمیم گرفته می شود به جای اضافه شدن چهار میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور، هفت طرح 800 هزار تنی در سطح کشور ساخته شود؛ کلنگ این طرح ها بدون اینکه امکانات اولیه ای مانند آب و برق داشته باشند، در یک هفته زده شد.

وی گفت: از نظر اجتماعی، پس از کلنگ زنی یک طرح در یک منطقه، اجرا نکردن آن تبعاتی دارد. این مسائل حتی اجازه نمی دهد نوع طرح را تغییر دهید؛ برای نمونه به جای طرح فولادی یک کارخانه بزرگ دیگر در آن مکان بسازید.

طرح‌های هفتگانه فولاد استانی شامل طرح فولاد سفیددشت در استان چهارمحال و بختیاری، نی ریز در استان فارس، میانه در استان آذربایجان‌شرقی، شادگان در استان خوزستان، بافت در استان کرمان، قائنات در استان خراسان جنوبی و طرح فولاد سبزوار در استان خراسان‌رضوی است.

طرح‌های فولاد استانی از شهریور سال 1385 کلنگ‌زنی شدند اما به دلیل مشکلات تامین نقدینگی معوق مانده بود که از نیمه دوم سال 1392 در دولت یازدهم با تلاش‌های ایمیدرو و حل مشکل نقدینگی به ویژه با مشارکت بخش خصوصی، ساخت این واحدها بیشتر سرعت گرفت.

در بخش معدن به صورت جزیره ای عمل نشود
معاون وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت دوازدهم تاکید دارد هماهنگی در معدن و صنایع معدنی بیش از گذشته باشد و در این بخش به صورت جزیره ای عمل نشود.

کرباسیان در تشریح انتظاراتش از شرکت ملی فولاد ایران افزود: انتظار داریم نقشه راه هر سه ماه یک بار به روز شود و نظارت کافی بر این برنامه در دستور کار قرار گیرد.

«همچنین در مورد هفت طرح فولادی انتظار داریم در 2 سال سفره این طرح ها جمع شود؛ در این زمینه اقدام های مفیدی انجام شده است که باید به آن سرعت داد».

مطلب قبلیگرانی دلار؛ غیر طبیعی یا متناسب با نرخ تورم؟
مطلب بعدیچاره ای جز صادرات سیمان نداریم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید