شهر الماس هند سریع‌تر از بقیه شهرها می‌دود

سورات شهری در غرب هند و در ایالت گجرات است. شاید اسم این شهر را به اندازه شهرهای بزرگ هند نشنیده باشید اما سورات ویژگی‌هایی دارد که آن را به سریع‌ترین شهر در حال رشد دنیا تبدیل کرده و آینده آن را تغییر داده است. سورات با رشد تولید ناخالص داخلی به میزان ۹.۱۷ درصد، خود را حتی از شهرهای در حال رشد دیگر هند هم بالاتر قرار داده است. این شهر صنعتی شمار زیادی از پارسیان هند را که در قرون گذشته و از راه دریا از ایران به هند مهاجرت کرده بودند هم در خود جا داده است.

سورات سابقه کارآفرینی سنتی در حوزه تولید الماس دارد اما حوزه‌های دیگر مثل ابریشم‌بافی، نساجی، ساخت و ساز، بخش مالی و صنایع مربوط به فناوری اطلاعات هم در آن به شدت پیشرفت کرده است. فرصت‌های شغلی در سورات آن‌قدر زیاد است که هفتاد درصد از جمعیت این شهر را در حال حاضر افرادی تشکیل می‌دهند که از نقاط دیگر هند به آنجا مهاجرت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود روند رشد سریع سورات در آینده نیز به شدت ادامه داشته باشد.

نکته جالب در مورد سورات این است که این شهر پیش از آن‌که شهرهای معروف هند مثل بمبئی، دهلی، مدرس (چنای)،‌ کلکته و بنگلور وجود داشته باشند، وجود داشته. درواقع در سال ۱۶۰۸ که انگلیسی‌ها به هند آمدند سورات شهر بزرگی بود و مرکز تجاری و انبارداری به شمار می‌آمد. امتیازاتی که در این شهر به انگلیسی‌ها داده شد، راهی را هموار کرد که آنها در قرون بعد کنترل تمام امور تجاری و سیاسی را در هند به دست بگیرند. از آنجا که بمبئی بعدها به مهم‌ترین شهر در غرب هند بدل شد، اهمیت سورات کم شد. اما حالا این شهر دارد دقیقا راه برعکس را طی می‌کند و با رشد سریع خود، شهرهای غربی را پشت سر می‌گذارد.

بر اساس تحقیقی که موسسه آکسفورد اکونومیکز انگلیس انجام داده است، تا سال ۲۰۳۵، ۱۷ شهر از میان ۲۹ شهر در حال رشد سریع در جهان متعلق به هند خواهند بود. پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش تولید ناخالص داخلی این شهرها در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۵ حاکی از این است که شهرهای شناخته‌شده هند که فضای صنایع تکنولوژیک در آنها پیشرفت کرده – مثل بنگلور، حیدرآباد و چنای- جزو سریع‌ترین شهرهای در حال رشد خواهند بود اما شهر صنعتی سورات حتی از آنها هم بهتر عمل خواهد کرد. سه شهر یادشده به لحاظ تبدیل‌شدن به مراکز مالی و تولیدی در هند هم اهمیت زیادی دارند. همچنین شهر آگرا که بنای تاریخی تاج محل را در خود جا داده، شاهد رشد تولید ناخالص داخلی خود به میزان ۸.۵۸ درصد خواهد بود. این رقم در مورد بنگلور ۸.۵ درصد، در مورد حیدرآباد ۸.۴۷ درصد و در مورد نگپور ۸.۴۱ درصد است.

در خارج از هند، شهری که در جهان تا سال ۲۰۳۵ با بیشترین سرعت رشد خواهد کرد شهر پنوم‌پن در کامبوج است و در میان شهرهای آفریقایی نیز دارالسلام در تانزانیا سریع‌ترین رشد را در این فاصله زمانی خواهد داشت. در میان شهرهای اروپایی ایروان ارمنستان سریع‌تر رشد خواهد کرد و سریع‌ترین رشد در آمریکای شمالی را نیز سن خوزه – جای سیلیکون ولی- خواهد داشت.

تا سال ۲۰۲۷، مجموع تولید ناخالص داخلی تمام شهرهای آسیایی از تمام شهرهای آمریکای شمالی و اروپا بالاتر خواهد شد

اینکه چرا شهرهای هند در فهرست دارندگان سریع‌ترین رشد در جهان قرار دارند اما از شهرهای چین در این فهرست خبری نیست، احتیاج به توضیح دارد. تا سال ۲۰۳۵، مجموع تولید ناخالص داخلی شهرهای هند همچنان در قیاس با شهرهای چینی (و همچنین شهرهای شمال آمریکا و اروپا) کمتر خواهد بود. اما شهرهای هند در زمینه رشد تولید ناخالص داخلی به شدت بهتر از شهرهای دیگر دنیا عمل خواهند کرد. همچنین اگر مسئله رشد اقتصادی برای ده شهر اول را در نظر بگیریم می‌بینیم که هند در دو دهه آینده پیشتاز خواهد بود.

همچنین تا سال ۲۰۲۷، مجموع تولید ناخالص داخلی تمام شهرهای آسیایی از تمام شهرهای آمریکای شمالی و اروپا بالاتر خواهد شد. تا سال ۲۰۳۵، این رقم ۱۷ درصد بالاتر خواهد بود و بیشترین سهم را در این راه، شهرهای چینی ایفا خواهند کرد. اما همچنان تا سال ۲۰۳۵ تغییر خاصی در فهرست بزرگ‌ترین شهرها ایجاد نخواهد شد. نیویورک، توکیو، لس‌آنجلس و لندن موقعیت خود را حفظ خواهند کرد اما شانگهای و پکن- هرکدام با بیش از بیست میلیون نفر جمعیت- از پاریس و شیکاگو جلو خواهند زد. شهرهای گوانگجو و شنزن در جنوب چین هم در فهرست ده شهر اول قرار خواهند گرفت و هنگ‌کنگ را کنار خواهند زد.

توسطآِینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیچرا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اين‌قدر زیاد کار می‌کنند؟
مطلب بعدیآیا نرخ ارز در هفته های آینده کاهش می یابد؟‌

یک دیدگاه

  1. پس ایران ما با اینهمه ثروت انبوه و جمعیت بسیار کم کجا قرار داره؟!!!
    ننگ اول بر شماها و بعدم بر ما، یا شایدم اول بر ما بعد بر شماها،
    فقط اختلاس فقط حیف و میل کردن ثروت کشور چه در داخل چه در خارج از کشور !!!! افسوس

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید