شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی (مجوزهای لازم و ابعاد استاندارد)

شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی (مجوزهای لازم و ابعاد استاندارد)

سوله سازی در شهرک های صنعتی قوانین و شرایط خاصی دارد که پیش از ساخت، باید از آن ها مطلع باشید. سوله ها بر اساس مباحث مختلف تعریف شده در قوانین و مقررات ملی ساخته می شوند، بنابراین برای اطلاع کامل از شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی، باید اقدام به دانلود مبحث 10 و مباحث مهم دیگر مقررات ملی ساختمان کنید.

آیین نامه 2800 در رابطه با چیست؟ منابع و مطالب زیادی درباره اصول ساخت سوله و بناهای مختلف وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها نیز شرایط و قوانین سوله سازی را به طور کامل درک کنید. یکی از این منابع مهم و معتبر، آیین نامه 2800 است که مفاد آن به اصول ساخت سازه با رعایت استانداردهای لازم می پردازد.

بررسی شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی

بر اساس منابع مختلف ساختمان سازی، در ساخت سوله ها باید به عوامل و نکات مهمی مثل شناژ ساختمان، موقعیت اجرای پروژه و … توجه داشت. مهندسین و کارشناسان ساخت و ساز باید از شرایط ساخت سازه در شهرک صنعتی مطلع باشند تا سوله ها کاملا استاندارد ساخته شوند.

شهرک های صنعتی معمولا در حاشیه شهرها ساخته می شوند تا مواد آلاینده از مرکز شهر دور باشد و تمامی مراکز صنعتی نزدیک به یکدیگر باشند. در این شهرک ها، سوله های مختلفی نیز به منظور فعالیت بهتر و ساده تر مشاغل، ایجاد می شوند که باید در ساخت آن ها به نکات و قوانین مهمی توجه داشت.

دریافت مجوزهای ساخت سوله

برای ساخت سوله در شهرک های صنعتی نیاز به مجوز دارید.

  1. بر اساس ماده 13 آیین نامه شهرک های صنعتی، تمامی کسانی که قصد راه اندازی سوله را دارند، باید این مجوز را دریافت کنند و به تمام بندهای آن پایبند باشند.
  2. افراد حقیقی یا حقوقی که صلاحیت لازم را دارند، باید مراحل ساخت سوله را زیر نظر بگیرند و در صورت نیاز به ایجاد تغییر این موضوع را به صاحب سوله گزارش دهند.
  3. صاحبان سوله نیز باید این تغییرها را به شرکت شهرک های صنعتی بفرستند و مجوزهای لازم را دریافت کنند.
  4. در صورتی که صاحبان سوله در ساخت این سازه تخلفی داشتند، مهندس های ناظر باید این موضوع را گزارش دهند.

مشخص کردن متراژ برای ساختمان نگهبانی

یکی از مهمترین بخش های سوله های صنعتی بخش نگهبانی آن هاست که نباید در ساخت و سازشان از قلم بیفتد.

بر اساس قوانین موجود، مساحت ساختمان نگهبانی باید 80 متر مربع باشد.

  • با افزایش متراژ سوله، امکان افزایش متراژ ساختمان نگهبانی نیز وجود دارد. مثلا اگر سوله بیشتر از 20 هزار متر مربع بود، اتاق نگهبانی می تواند 120 متر مربع باشد.
  • یکی از مهمترین شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی توجه به تعداد درب های ورودی سوله است. در صورت افزایش تعداد درب های ورودی، امکان ایجاد ساختمان های نگهبانی بیشتر با دریافت مجوز وجود دارد.

رعایت سطح اعیان واحدهای صنعتی و سوله ها

رعایت سطح اعیان واحدهای صنعتی و سوله ها

از مهمترین شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی تعیین سطح اعیان و فضای اشغال شده توسط سوله است. بر اساس قوانین در شهرک های صنعتی سوله ها می توانند 40 درصد از فضای موجود را اشغال کنند.

حریم سوله

در ساخت سوله حتما به حریم هر سازه نسبت به سوله های رو به رو توجه داشته باشید. مثلا برای یک سازه 1000 متری باید حریمی برابر با ۳. ۵ متر با سوله های مجاور ایجاد شود. اگر مساحت سوله بالاتر از 1000 متر باشد، حریم آن را باید 5 متر در نظر بگیرید.

سازنده ها باید حریم ساختمان های نگهبانی در سوله های شهرک صنعتی را 2 متر در نظر بگیرند. فاصله هر واحد صنعتی نسبت به معابر نیز در سوله ها 20 متر است.

نکات مهم در ساخت سوله

نکته های مهمی درباره شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید. در ادامه این نکات را شرح می دهیم:

رعایت ابعاد استاندارد برای ساخت سوله

رعایت ابعاد استاندارد برای ساخت سوله

ابعاد سوله ها باید کاملا بر اساس محاسبات دقیق و فنی به دست بیاید و اجرا شود. مثلا در تعیین ارتفاع سازه ها باید به شیب آن ها دقت داشته باشید. سازنده ها می توانند شیب مورد نیاز برای سازه های صنعتی را بین 10 تا 30 درصد در نظر بگیرند. مهندس های ساخت سوله از تمام این موارد باید مطلع باشند و در ساخت سوله مد نظر قرارشان دهند.

انتخاب اجزای استاندارد

به اجزای سوله ها دقت داشته باشید و اجزای استاندارد و مناسبی تهیه کنید. با تهیه اجزای استانداردی مثل وال پست، بیس پلیت، فریم ستون های سقف و … تمام شرایط برای ساخت سوله های مناسب و استاندارد به وجود می آید.

دفترچه محاسبات سوله

تمامی سازنده ها موظف هستند که برای ساخت سوله ها از دفترچه های محاسبات استفاده کنند. در واقع در این دفترچه ها تمام نکات و مطالب مهم درباره ساخت سوله نوشته می شود. مثلا سازنده ها در این دفترچه ها اطلاعاتی درباره روش ساخت سازه ها و مصالح مورد نیاز می نویسند تا مراحل کار را بهتر و دقیق تر زیر نظر داشته باشند.

استفاده از دفترچه محاسبات در کنار اجزای استاندارد و … تاثیرگذار است و به تنهایی کاربردی نیست. بنابراین با در نظر گرفتن دیگر قوانین و شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی به فکر تهیه یک دفترچه محاسبات دقیق باشید.

انتخاب مصالح استاندارد برای ساخت سوله در شهرک صنعتی

انتخاب مصالح استاندارد برای ساخت سوله در شهرک صنعتی

سازنده ها باید برای ساخت سوله ها از مصالح استاندارد و باکیفیتی استفاده کنند. مصالح بی کیفیت نه تنها ضررهای مالی سنگینی به وجود می آورند، بلکه دوام و مقاومت سازه را نیز از بین می برند. مثلا ورق آهن یکی از مهمترین مصالحی است که باید به کیفیت آن توجه داشته باشید؛ متاسفانه هم اکنون ورق آهن های بی کیفیتی در بازار وجود دارد که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

البته باید به دانش و مهارت تکنسین ها و مهندس های ساخت و ساز برای تامین مصالح ساخت سوله توجه داشته باشید. برخی مصالح قیمت کمی دارند، اما بیشترین مقاومت را برای سوله به ارمغان می آورند. در مقابل برخی سوله ها از قیمت زیادی برخوردارند، اما در استحکام سازه نقشی ندارند. در اینجا مهندس ها تشخیص می دهند که کدام مواد مناسب تر هستند.

استفاده از نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت سوله

نرم افزارهای مختلفی مثل safe یا sap ۲۰۰۰ وجود دارند که امکان طراحی سوله به وسیله کامپیوتر را به وجود می آورند. این نرم افزارها میزان خطاها در طراحی سوله ها را به حداقل می رسانند و کیفیت کار خروجی را بالاتر می برند. اگر می خواهید تمام استانداردها و شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی را مد نظر قرار دهید، پیشنهاد می کنیم حتما از نرم افزارهای طراحی سوله کمک بگیرید.

کلام آخر، استانداردهای سوله سازی در شهرک صنعتی

سوله ها بخش جدانشدنی شهرک صنعتی هستند که برای مشاغل مختلف ساخته می شوند. سازندگان باید این سازه ها را بر اساس استاندارد، قوانین و شرایط مشخصی بسازند. از منابع بسیار معتبر و دقیق برای آشنایی با شرایط ساخت سوله در شهرک صنعتی، مبحث 10 مقررات ملی ساختمان است. برای سطح اعیان و ساختمان نگهبانی سوله، اندازه های خاصی تعریف شده که نباید از آن ها تخطی کرد.

مطلب قبلیامسال دو نمایشگاه تخصصی صنعت کفش و صندل در قم برگزار می شود
مطلب بعدیچگونه بهترین مرکز تعمیر پکیج در تهران را انتخاب کنیم؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید