سیر صعودی سرعت اینترنت در جهان

    سیر صعودی سرعت اینترنت در جهان

    هرچند قبل از بروز پاندمی هم سرعت اینترنت در جهان رو به رشد بود، هم این بیماری فراگیر و دورکردن کارکنان از محل کار باعث شد که جهان تکنولوژی و ارتباطات اینترنتی به اجبار به سمت توسعه و سرعت بیشتر حرکت کند. در ابتدای پاندمی برآورد شد که ۳/ ۳ میلیارد نیروی کار جهان در معرض خطر از دست دادن شغل خود قرار دارند. با این حال پاندمی میزان تقاضا برای استفاده از تکنولوژی و به‌‌‌دنبال آن بستر اینترنت را بالا برد؛ به‌‌‌طوری که فقط در آمریکا میانگین سرعت اینترنت هم‌‌‌اکنون به ۱۱۸ مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به قبل از پاندمی ۴۰‌‌‌درصد رشد نشان می‌‌‌دهد.

    افزایش سرعت اینترنت از جنبه‌‌‌های مختلفی قابل‌‌‌توجه است. داشتن اینترنت پرسرعت‌‌‌‌تر به‌‌‌معنای دسترسی بهتر و سهولت در کار است و افزایش کارآیی می‌‌‌تواند خدمات اینترنتی بهتری را فراهم کند.

    در دوران شیوع کرونا برخی از کسب‌‌‌و‌‌‌کارها مجبور به تعطیل‌‌‌کردن مکان‌‌‌‌های فیزیکی فضای کاری خود شدند. بسیاری از کارکنان شرکت‌‌‌ها محل زندگی‌‌‌‌شان را از شهرهای گرانقیمت به زادگاه خود تغییر دادند و وابستگی همه اینها به اینترنت بیش از پیش شد. بر اساس آمارهای جدید تنها در آمریکا در ایالت Wyoming رشد سرعت اینترنت ۵۲‌‌‌درصد و در ایالت آلاسکا بالغ‌‌‌بر ۱۷۰‌‌‌درصد بوده است. سایر ایالت‌‌‌‌ها مثل کنتاکی، کانزاس و میسوری هم بین ۳۰ تا ۳۷‌‌‌درصد رشد سرعت اینترنت را در این دوران تجربه کردند.

    رکوردهای جدید سرعت اینترنت

    رشد سرعت اینترنت نه فقط در آمریکا بلکه در سایر کشورها هم قابل‌‌‌توجه است، در حالی‌‌‌که عمدتا تا پیش از این کشورهای توسعه‌‌‌یافته دارای بالاترین سرعت اینترنت بوده‌‌‌‌اند، حالا کشورهای دیگر هم به‌‌‌دنبال رشد سرعت اینترنت هستند. تنها در فیلیپین بزرگ‌‌‌ترین ارائه‌‌‌دهنده اینترنت در این کشور به‌‌‌دنبال ارائه سرویس اینترنت ثابت با سرعت ۱۰‌‌‌هزارمگابیت است که این کشور را در زمره پرسرعت‌‌‌‌ترین کشورهای جهان از نظر سرعت اینترنت قرار می‌‌‌دهد.  نمایندگان مجلس در فیلیپین هم در تعیین خط‌‌‌مشی جدید رشد اینترنت پرسرعت در این کشور مصمم هستند.

    هم‌‌‌اکنون بر اساس طرح ملی پهنای باند در این کشور دولت موظف است سرعت اینترنت را در ‌‌‌ماه فوریه ۲۰۲۲ به ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند.  در همین حال در ژاپن نیز محققان همچنان مشغول توسعه سرعت اینترنت هستند و در تازه‌‌‌‌ترین دستاورد رکورد سرعت فیبرهای چهارهسته‌‌‌‌ای در این کشور شکسته شده است. بنا بر اعلام محققان ژاپنی این نوآوری جدید در حوزه فیبر سرعت ۶/ ۷میلیون‌‌‌بار سریع‌‌‌‌تر از متوسط سرعت اینترنت در خانه‌‌‌های آمریکا (۴۲ مگابیت‌‌‌بر‌‌‌ثانیه) است و سرعت اینترنت را به ۳۱۹ ترابایت می‌‌‌‌رساند. با چنین سرعتی ۸۰ هزار فیلم می‌‌‌توانند در یک ثانیه دانلود شوند.

    دستیابی به چنین سرعتی می‌‌‌تواند تحولی بزرگ نه فقط در بخش دسترسی که در بخش زیرساخت صنعتی و بازرگانی ایجاد کند و نکته جالب‌‌‌توجه این است که همچنان مسیرهای جدید سرعت اینترنت از طریق نوآوری در بخش فیبر دنبال می‌‌‌شود. این در حالی است که تکنولوژی‌‌‌‌های جدید اینترنت موبایل همانند ۵G هم به‌‌‌سرعت در حال گسترش است.

    رشد سرعت اینترنت موبایل در جهان

    طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا‌‌‌ ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۱۴/ ۶۸مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۷۹/ ۱۳مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌‌‌‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۸۶/ ۱۱۶ مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۷۳/ ۶۴مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر ۱۸ میلی‌‌‌‌ثانیه است.

    در حالی که تا ‌‌‌ماه سپتامبر سال‌‌‌۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۱۵/ ۶۳مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۳۷/ ۱۳مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌‌‌‌ثانیه بود؛ در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۲۵/ ۱۱۳‌‌‌مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۴۵/ ۶۲‌‌‌مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر ۱۹‌‌‌میلی‌‌‌‌ثانیه بود.

    رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا‌‌‌ ماه سپتامبر ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات‌‌‌متحده‌‌‌عربی (۸۷/ ۲۷۳مگابیت بر ثانیه)، کره‌‌‌جنوبی (۴۷/ ۲۱۴مگابیت بر ثانیه)، قطر (۸۳/ ۱۷۸مگابیت‌‌‌‌ بر ثانیه)، نروژ (۷۰/ ۱۷۸مگابیت بر ثانیه) و کویت (۶۷/ ۱۷۰ مگابیت برثانیه) تعلق دارد.

     همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌‌‌‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به موناکو (۲۵/ ۲۷۰مگابیت ‌‌‌‌بر ثانیه)، هنگ‌‌‌‌کنگ (۳۵/ ۲۶۰مگابیت ‌‌‌‌بر ثانیه)، سنگاپور (۱۵/ ۲۵۷مگابیت ‌‌‌‌بر ثانیه)، رومانی (۳۵/ ۲۴۱مگابیت بر ثانیه) و سوئیس (۹۶/ ۲۳۱ مگابیت‌ ‌‌‌بر ثانیه) تعلق دارد.

    فقر اینترنت پرسرعت در ایران

    در ایران به‌‌‌رغم آنکه در اواسط دهه هشتاد شمسی شاهد ارائه نسل‌‌‌های جدید اینترنت پرسرعت بودیم اما به‌‌‌تدریج فاصله ایران با متوسط سرعت اینترنت جهانی به‌‌‌ویژه در حوزه موبایل بیشتر و بیشتر می‌‌‌شود.

    به‌‌‌رغم افزایش میزان تقاضا برای اینترنت پرسرعت و رشد تعداد کاربران و اضافه‌‌‌شدن سرویس‌های متعدد سیاستگذاران و مجریان توسعه ارتباطی در کشور در برنامه‌‌‌ریزی برای افزایش سرعت اینترنت موفق نبوده‌‌‌‌اند، از این‌‌‌رو سرعت اینترنت در ایران طی سال‌‌‌های اخیر همواره در سطح یکسانی باقی‌‌‌مانده است.

     اختلالات اخیر کیفیت اینترنت را اخیرا حتی عیسی زارع‌‌‌پور وزیر ارتباطات تایید کرده هرچند در نهایت بخشی از این انتقادات را به گردن رسانه‌‌‌ها انداخته است.  

    بر اساس گزارش اسپیدتست در حال‌‌‌حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۰۹/ ۳۵مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۶۲/ ۱۲مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر ۳۸ میلی‌‌‌‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است.

    در‌‌‌ ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۴۸/ ۳۵مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۵۳/ ۱۲ مگابیت‌‌‌‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال‌‌‌حاضر از کاستاریکا، تونس و ارمنستان کندتر و از برزیل، سورینام و مکزیک سریع‌‌‌‌تر است. در حال‌‌‌حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۰۱/ ۲۲مگابیت‌‌‌‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۹۹/ ۱۲ مگابیت‌‌‌‌برثانیه و تاخیر، ۴۲ میلی‌‌‌‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور می‌‌‌‌رساند.

    در سپتامبر ۲۰۲۱  نیز در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۳۶/ ۲۱مگابیت ‌‌‌‌بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود ۵۶/ ۱۲مگابیت‌‌‌‌ بر ثانیه و تاخیر ۴۱میلی‌‌‌‌ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۳۷ قرار داشت.

    همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال‌‌‌حاضر از  گواتمالا و صحرای‌غربی کندتر و از میانمار، فیجی و توگو سریع‌‌‌‌تر است.

    منبعدنیای اقتصاد
    مطلب قبلیواردات خودرو در مجلس تصویب شد
    مطلب بعدیدلیل ناکامی شرکت‌ها در تحول دیجیتال

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید