سرعت اینترنت ایران کم ولی ارزان است

    اینترنت در سالی که گذشت

    براساس بررسی‌های اخیر Ookla که یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه انجام تست کیفیت و سرعت اینترنت در جهان است، در سپتامبر سال گذشته میلادی متوسط سرعت دانلود با اینترنت پرسرعت ثابت در جهان برابر ۷۳/ ۸۵ مگابیت بر ثانیه بوده است. متوسط سرعت دانلود با اینترنت موبایل در همین زمان نیز برابر ۹۶/ ۳۵ مگابیت بر ثانیه بوده است.

    در میان ۲۱۱ کشور جهان، ایران رتبه صد و هفدهم را از نظر سرعت اینترنت دارد و بعد از بولیوی و قبل از فیجی قرار گرفته است. با این حال ایران در فهرست ۱۰ کشور ارائه‌دهنده ارزان‌ترین خدمات اینترنت در جهان قرار دارد.

    در دنیای مدرن امروزه، وابستگی ما به اینترنت هر روز بیشتر می‌شود. نسل جوان از اینترنت برای انجام تحقیقات درسی، چت و صحبت با دوستان یا تماشای فیلم و ویدئو استفاده می‌کند. بزرگ‌ترها اما علاوه بر این‌ها، از اینترنت برای انجام امور روزمره مانند پرداخت قبوض و صورت‌حساب‌ها، دورکاری یا حتی برگزاری جلسات آنلاین با دوستان و آشنایان استفاده می‌کنند.

    در سال‌های اخیر سرعت اینترنت به کمک تکنولوژی‌های جدید افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اینترنت سریع‌تر امکان تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها روی گوشی‌های موبایل، دانلود فایل‌های بزرگ و حجیم، انجام کارهای گروهی به‌صورت آنلاین یا انجام چند کار به‌صورت همزمان را برای کاربران فراهم می‌کند.

    در میان ۲۱۱ کشور جهان، ایران رتبه صد و هفدهم را از نظر سرعت اینترنت دارد و بعد از بولیوی و قبل از فیجی قرار گرفته است

    در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته صدای گوشخراش مودم‌های دیال‌آپ سال‌هاست که دیگر خاطره شده است؛ ارتباطی بی‌کیفیت که با برداشتن گوشی تلفن قطع می‌شد یا ممکن بود دانلود یک فایل ساعت‌ها و حتی شاید روزها طول بکشد. البته روند صعودی افزایش کیفیت و سرعت اینترنت در سال‌های اخیر طوری بوده است که بسیاری از کشورهای درحال توسعه هم ناگزیر با آن همراه شده‌اند. با این اوصاف احتمالا برای اغلب ما جالب است که بدانیم وضعیت اینترنت در کشورهای مختلف جهان چگونه است و کاربران هر کشور با چه سرعت و کیفیتی به اینترنت دسترسی دارند.

     فاصله معنادار با سرعت اینترنت در جهان

    طبق بررسی‌های اخیر Ookla که یکی از معتبرترین شرکت‌های متخصص در زمینه انجام تست کیفیت و سرعت اینترنت است، در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی متوسط سرعت دانلود با اینترنت پرسرعت ثابت در جهان برابر ۷۳/ ۸۵ مگابیت بر ثانیه بوده است. متوسط سرعت دانلود با اینترنت موبایل در همین زمان برابر ۹۶/ ۳۵ مگابیت بر ثانیه بوده است. از آنجا که دنیای تکنولوژی به‌سرعت پیشرفت می‌کند، شبکه‌ها هم به همان تناسب ارتقا پیدا کرده‌اند. با ادامه این روند انتظار می‌رود این اعداد و ارقام هم همچنان رشد کنند.

    این آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهند که سنگاپور با سرعت دانلود ۶/ ۲۲۶ مگابیت بر ثانیه، سریع‌ترین اینترنت دنیا را در اختیار دارد. بعد از آن هنگ‌کنگ با ۷۳/ ۲۱۰ و رومانی با ۴۷/ ۱۹۳‌مگابیت بر ثانیه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جالب آنکه کاربران آمریکایی با سرعت دانلود ۱۴/ ۱۶۱مگابیت بر‌ثانیه، به دهمین اینترنت پر‌سرعت ثابت جهان دسترسی دارند. در زمینه اینترنت موبایل اما وضعیت متفاوت است. بیشترین سرعت دانلود با اینترنت موبایل با ۱۲۱ مگابیت‌بر‌ثانیه به کره‌جنوبی اختصاص دارد. بعد از آن چین با ۳۵/ ۱۱۳مگابیت‌بر‌ثانیه و امارات‌متحده‌عربی با ۴۳/ ۱۰۹‌مگابیت‌بر‌ثانیه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

    با این همه اما زمانی که به بررسی سرعت اینترنت در ایران می‌رسیم، آمار چندان امیدوارکننده نیستند. در فهرست کشورهای جهان، ایران رتبه صدوهفدهم را از نظر سرعت اینترنت دارد و در این جایگاه بعد از بولیوی و قبل از فیجی قرار گرفته است. این آمار نشان می‌دهد که سرعت اینترنت در ایران حتی در مقایسه با کشورهای همسایه خود هم تعریفی ندارد. از میان پانزده کشوری که مرزهای مشترک با ایران دارند، ایران سیزدهمین اینترنت پرسرعت را در اختیار دارد و این قطعا نمی‌تواند برای کاربران راضی‌کننده باشد.

     یکی از ارزان‌­ترین کشورهای ارائه‌دهنده اینترنت

    اگر شما هم یکی از میلیون‌ها فرد دنیا باشید که در یک‌سال اخیر و به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ناچار به دورکاری یا انجام امور مختلف از طریق اینترنت بوده‌اید، احتمالا هزینه‌های مربوط به اینترنت حالا اهمیت بیشتری برای‌تان دارد. درست به همین دلیل هم هست که وب‌سایت Cable که به مقایسه قیمت اینترنت در کشورهای دنیا اختصاص دارد، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ به مقایسه و رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر قیمت خدمات اینترنت پرداخته است.

    این مقایسه براساس قیمت اینترنت پرسرعت ثابت در ۲۱۱ کشور دنیا و در فاصله بیست و نهم اکتبر تا نهم دسامبر سال ۲۰۲۰ انجام شده است. در این بررسی قیمت خدمات اینترنت براساس متوسط قیمت بسته‌های اینترنت ماهانه یا براساس متوسط قیمت در هر مگابیت در ثانیه ارزیابی و برآورد شده است.

    این بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۱۰ کشور جهان با ارزان‌ترین خدمات اینترنت به ترتیب عبارتند از: اوکراین، سوریه، روسیه، بوتان، سریلانکا، ایران، قزاقستان، مولداوی، بلاروس و رومانی. در مقابل اما ۱۰ کشور جهان با گران‌ترین خدمات اینترنت عبارتند از: اریتره، موریتانی، جزایر کومور، بروندی، ماکائو، غنا، ساموآ، جزایر ویرجین بریتانیا، جزایر کیمن و ترکمنستان. با نگاه کلی به این کشورها، قیمت و سرعت اینترنت در آنها به‌سادگی می‌توان گفت که ظاهرا قیمت و سرعت اینترنت با یکدیگر رابطه نسبتا معکوسی دارند.

    به این ترتیب کشورهای واقع در جنوب صحرای آفریقا که تعداد آنها به ۳۷ کشور می‌رسد، در دسته گران‌ترین کشورهای جهان برای ارائه خدمات اینترنت قرار دارند. در مقابل اما کشورهای عضو اتحادیه جماهیر‌شوروی سابق در گروه ارزان‌ترین کشورهای جهان در ارائه خدمات اینترنت قرار می‌گیرند. از میان این پانزده کشور مستقل، پنج کشور در فهرست ۱۰ کشور جهان با ارزان‌ترین خدمات اینترنت قرار گرفته‌اند.

    این در حالی است که ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یکی از گران‌ترین کشورهای غربی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، در جایگاه صد و سی و یکم جهان قرار دارد. ایران اما اگرچه در میان کشورهای آسیایی، سومین کشور ارزان ارائه‌دهنده خدمات اینترنت است، اما در میان کشورهای خاورمیانه همچنان جایگاهی ندارد.

    جالب آنجاست که برای اولین‌بار متوسط هزینه بسته‌های اینترنت در جهان کاهش نیافته است. صرف‌نظر از اینکه این اتفاق به‌خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ رخ داده باشد یا نه، اما بدون‌شک بی‌ثباتی و عدم‌قطعیت در برگزاری رویدادها از طرفی و افزایش رویدادهای آنلاین می‌تواند موضوع مهم و تاثیرگذاری در این زمینه باشد. علاوه بر اینها، همه‌گیری و خانه‌نشینی باعث شد تا بسیاری از کشورها ناچار به ارتقا و بهبود زیرساخت‌های اینترنتی خود در طول ۱۲ ماه گذشته بشوند.

    توسط ندا لهردی
    منبعدنیای اقتصاد
    مطلب قبلیچرا بعد از واکسیناسیون هم ماسک لازم است
    مطلب بعدیارزان‌ترین لپ تاپ در بازار چند؟/ جدول قیمت‌ها

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید