سایه رکود اقتصادی روی منطقه یورو

نگرانی شرکت ها درباره رکود اقتصادی که تا ماه های آینده خود را نشان می دهد و طولانی شدن جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین افزایش یافته است. بیشتر اقتصاددانان با نخبگان کسب وکار در این باره که رشد اقتصاد جهان کُند خواهد شد تفاهم دارند اما سیاستگذاران به یک اُفت اندک بیش از  رکود بی سابقه معتقدند.

پل کروگمن در نشست دولت های جهان که در دبی برگزار شده سناریوی سیاستگذاران را زیرسوال برده است. این  اقتصاددان و برنده جایزه نوبل از این می گوید که به احتمال زیاد اقتصاد در سال 2019 در رکود فرو می رود.

پل کروگمن برنده جایزه نوبل می گوید که به احتمال زیاد اقتصاد در سال 2019 در رکود فرو می رود

پل کروگمن در پاسخ به سوالی درباره بروز رکود در ماه های آینده در اقتصاد جهان گفت:«به احتمال بسیار زیاد در سال جاری یا در سال آینده این رکود را تجربه خواهیم کرد».

کروگمن استاد دانشگاه پرینستون آمریکاست. او در سال 2008 جایزه نوبل را به دلیل فعالیت در زمینه جغرافیای اقتصادی و تجارت بین الملل دریافت کرد. به گفته کروگمن رکود آینده اقتصاد جهان تک عاملی نخواهد بود و طیف گسترده ای از موانع اقتصادی مانع رشد اقتصاد خواهد شد.

او از طرح مالیاتی ترامپ که باعث کاهش مالیات بر درآمد شرکت ها می شود به عنوان یک عامل نگران کننده و یک برنامه غیر موثر یاد کرده است. او به عدم آمادگی سیاستگذاران اقتصادی هم اشاره کرده و گفته که نگرانی اصلی همیشه این است که در زمان کند شدن کارها پاسخ موثری نداریم.

به گفته کروگمن اقتصاد منطقه یورو از دیگر اقتصادها به رکود نزدیک تر است. در هفته گذشته کمیسیون اروپا پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی منطقه یورو برای سال های 2019 و 2020 را به طرز چشم گیری کاهش داد. به گفته کمیسیون اروپا رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2019 به 1.3 درصد کاهش پیدا کند درحالیکه در سال 2018، 1.9 درصد بوده است و انتظار می رود این شاخص در سال 2020 به 1.6 درصد برسد.

این برآوردها به طرز قابل توجهی از پیش بینی هایی که در ماه نوامبر منتشر شد بدبینانه تر است. در آن پیش بینی ها رشد 1.9 درصدی در سال جاری میلادی و رشد 1.7 درصدی در سال 2020 پیش بینی شده بود. این اخبار نگرانی ها درباره بروز رکود اقتصادی در اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

مطلب قبلیپولدارترین دولت ۴۰ سال اخیر کدام دولت است؟
مطلب بعدیوزیر اقتصاد: دولت 400 هزار واحد مسکن اجتماعی می سازد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید