سالانه 60میلیون شعله لامپ وارد می شود

عضو انجمن تولیدکننده لامپ اعلام کرد: نیاز سالانه مصرف لامپ در کل کشور حدود 100 میلیون شعله است که با وجود توان تولید داخلی، 60 درصد آن وارد می‌شود.

به گزارش ایرنا، «فرشید خمسه» در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: اگر از لامپ‌سازها حمایت کافی شود، می‌توان نیاز کل کشور را در داخل تامین کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترخیص کالاهای ضروری تولید لامپ سه ماه طول می‌کشد و در زمینه بازرسی گمرکی ارز مبادلاتی و گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) مشکلاتی برای تولیدکننده وجود دارد نمی‌توان تمام نیاز داخل را تامین کرد.

به گفته وی، تولیدکنندگان واقعی لامپ در کشور با یک خط تولید فعالیت می‌کنند به طور مثال شرکت نورافشار که یکی از چهار شرکت بزرگ در این زمینه است، با یک خط تولید روزی چهار هزار لامپ تولید می‌کند اما اگر شرایط مساعد شود می‌توان به راحتی با سه خط تولید فعالیت کرد که به طور میانگین با این حساب می‌توان روزی 12 هزار شعله لامپ تولید کرد.

وی تاکید کرد: به صورت قاطع می‌توان گفت تولیدکنندگانی که صفر تا 100 لامپ را خودشان تولید می‌کنند به راحتی در صورت تسهیل شرایط می‌توانند سه برابر ظرفیت کار کنند که این مساله مستلزم توجه دولت به تولیدکنندگان لامپ است.

خمسه در خصوص عمر مفید لامپ‌ها توضیح داد: استانداردهای متعددی در این زمینه وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم 24 هزار ساعت، لامپ گازی متال 18 هزار ساعت، لامپ گازی جیوه 8000 ساعت، لامپ کم مصرف زیر 7000 ساعت و لامپ‌های ال ای دی 24 تا 48 هزار ساعت عمر مفید دارند.

وی درباره لامپ‌های وارداتی غیراستاندارد در کشور گفت: برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند، اطلاعات غلطی را روی بسته بندی برای فریب مخاطب درج کرده‌اند. به طور مثال، ممکن است روی بسته لامپ توان لامپ را 22 وات نوشته، اما توان آن لامپ تنها 18 وات باشد به همین دلیل لازم است که شهروندان هنگام خرید لامپ‌های استاندارد را خریداری کنند.

وی با انتقاد به این مساله که لامپ‌های تقلبی در بازار زیاد شده است، ادامه داد: آمار دقیقی برای این مساله وجود ندارد اما گاهی دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده شده که لازم است برای این مساله نیز واحدهای ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

خمسه اظهار کرد: برخی شرکت های معتبر برای جلوگیری از این مساله از جوهری پاک نشدنی روی لامپ استفاده کردند که از هیچ طریقی امکان از بین رفتن این جوهر وجود ندارد، اما با این حال لازم است که شهروندان نیز هنگام خرید دقت کافی را داشته باشند.

وی درباره صحبت‌هایی مبنی بر خطرناک بودن لامپ‌های کم مصرف، گفت: این مساله که عنوان می‌شود در لامپ‌های کم مصرف سه گاز سمی وجود دارد به هیچ عنوان درست نیست، من گمان می‌کنم این موضوع از سوی برخی ال ای دی سازها برای تخریب تولیدکنندگان کم مصرف مطرح شده باشد.

به گفته عضو انجمن لامپ سازارن ایران، در داخل لامپ‌های کم مصرف آرگون، نیتروژن و سه میلی‌گرم جیوه وجود دارد که در خصوص آرگون باید گفت این عنصر یک گاز خنثی است که با هیچ چیزی ترکیب نمی‌شود و اثرات زیست محیطی ندارد. نیتروژن همان هوایی است که تنفس می‌کنیم البته در مورد جیوه باید گفت درست است که این عنصر سرطان‌زا است، اما اگر هنگام شکستن لامپ پنجره مقدار کمی باز باشد این عنصر نیز هیچ‌گونه آسیبی به شخص وارد نمی‌کند.

خمسه با بیان اینکه لامپ‌های مهتابی نیز همین پتانسیل را داشتند، گفت: با این حال در اروپا تولید لامپ‌های کم‌مصرف ممنوع شده و ما نیز امیدواریم در ایران تولید لامپ‌های کم مصرف متوقف و لامپ‌های ال ای دی جایگزین آن شوند.

به گفته وی، در کشورهای اروپایی تولید لامپ بخار جیوه نیز ممنوع شده اما در ایران به دلیل تقاضای شرکت‌های توزیع برق و وزارت نیرو به علت ارزانی همچنان تولید این نوع لامپ‌ها برای مصارف خیابانی ادامه دارد که باید لامپ 110 سدیم جایگزین این لامپ‌ها شود.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت قیمت لامپ‌های ال ای دی در قیاس با لامپ‌های کم مصرف نیز بیان کرد: اکنون به دلیل نبود تقاضا در بازار و نبود تولید انبوه قیمت لامپ‌های ال ای دی دو تا سه برابر لامپ‌های کم مصرف است در حالی که اگر جایگزینی لامپ‌های کم مصرف با ال ای دی صورت گیرد تقاضا افزایش و قیمت این نوع لامپ‌ها نیز کاهش می‌یابد، بنابراین لازم است که نسبت به این مهم اقدام شود.

مطلب قبلی۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تن سیب زمینی تولید شد
مطلب بعدیبزرگترین خریداران اروپایی نفت ایران/اینفوگرافیک

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید