سالار کمانگر در مغز ابَرشرکت فناوری

ذهنمان را مشغول به دست آوردن یک شغل و کار عالی نکنیم. به سمت شغلی برویم که به آن علاقه داریم و جذبش شویم و بعد از مدتی در آن شغل پیشرفت کنیم و به مقام‌های بالای آن برسیم

سالار کمانگر یکی از جوان‌ترین ایرانیانی است که توانسته در گوگل، شرکتی که غول فناوری محسوب می‌شود به سمت‌های مدیریتی بالا دست یابد. او جوانی است که پس از چاد هورلی مدیرعامل یوتیوب شد. کمانگر متولد 1355 خورشیدی در تهران و یک ایرانی- امریکایی‌ موفق در میان نام‌های بزرگ دنیای فناوری است.

تحصیلات او هیچ ربطی به شغل فعلی‌اش ندارد کمانگر فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد است، اما حالا در دنیای پرطرفدار فناوری می‌درخشد. او در مصاحبه‌ای که چند سال پیش با مجله معروف بلومبرگ بیزینس ویک انجام داد، تعریف کرد که چگونه با وجود گرفتن مدرک در رشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیولوژی سر از فناوری اطلاعات درآورد: «اوایل که به مدرسه می‌رفتم، بسیار مشتاقانه خیال پزشک شدن را در سر می‌پروراندم؛ تا اینکه زمانی را به تماشای طبابت پزشکان اختصاص دادم. از آن به بعد بسیار مشتاق شدم که دانشمند شوم. ولی هرچه می‌گذشت بیشتر متوجه می‌شدم که این کار هیجان‌آور نیست. بعدها وقتی دو هفته به صورت پاره‌وقت در گوگل مشغول شدم، فهمیدم کارهایی که در گوگل درگیرشان می‌شوم،  به من انرژی می‌دهند. درسی که من آموختم این بود که تنها تصور و خیالی که از یک کار داریم کافی نیست و باید مطمئن شویم که یک حرفه به صورت روزانه، هیجان و انگیزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لازم را فراهم می‌کند.»

سالار کمانگر 22 ساله بود که به گوگل راه یافت و از جمله کارمندان قدیمی این شرکت بزرگ به شمار می‌رود. او در سال 1998 و پس از پایان تحصیلاتش به گوگل پیوست و پله‌های ترقی را به ترتیب و نه یک‌شبه، پیمود. موقعی که سالار به جمع کارکنان گوگل اضافه شد از همه جوان‌تر بود و وقتی سمَت مدیریتی گرفت باز هم جوان‌ترین مدیر شرکت بود. او درباره گوگل می‌گوید: «گوگل جایی است که می‌توانید در آن متفاوت شوید و همیشه مورد توجه قرار ‏گیرید‎.‎‏»‏

 چگونه به گوگل راه یافت؟

اما برای خیلی‌ها این سوال وجود دارد که اصلا چگونه شد که او با یک رشته غیرمرتبط جذب یکی از غول‌های فناوری جهان شد. کمانگر در حالی که در دانشگاه استنفورد حضور داشت همیشه تلاش می‌کرد صنعت پیشرفته و شرکت مشهوری را پیدا کند که بعد از فارغ‌التحصیلی وارد آن شود و در عین حال به آن علاقه داشته باشد؛ بنابراین لیستی از علایق و سلایق خود را که برایش هیجان‌انگیز بودند نوشت. او تصمیم گرفته بود به دنبال حضور در یکی از سه شرکت گوگل، اسک جیوز و دایرکت هیت باشد. او بعد از ارائه رزومه و پر کردن فرم درخواست کار در این شرکت‌ها، سعی کرد راهی حتمی برای پذیرش در مصاحبه پیدا کند و ثابت کند که می‌تواند یک کارمند باارزش و نمونه باشد.

در کنار این اتفاق یکی از معاونان سابق گوگل به نام سرگئی برین در سال 1999 به دانشگاه استنفورد رفته بود و سعی داشت که از بین دانشجویان برای پیوستن به گوگل افرادی را جذب کند. کمانگر بعد از طی چند هفته و تجزیه و تحلیل چشم‌انداز رقابتی، اطلاعاتش را برای سرگئی فرستاد و بعد از مدتی سرگئی و تیمش از او مصاحبه‌ای به عمل آوردند و در نهایت مجوز ورود به این ابَرشرکت فناوری را به دست آورد.

 گوگل ادوردز

یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موفقیت‌های سالار کمانگر ابداع سیستم تبلیغات گوگل یا Google AdWords است که باعث درآمدزایی بسیار زیادی برای گوگلی‌ها شده است. ضمن اینکه به پیشرفت و درخشش کمانگر هم کمک بسیاری کرد. در واقع بعد از این بود که سالار به هسته‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلی مدیران گوگل وارد شد. سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آگهی‌های کلمه‌ای هوشمند، یکی از رموز موفقیت تجاری این شرکت شد. همه اینها در حالی بود که سالار هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده بود.

او درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ احساس آن‌ روزهایش می‌گوید: «من به این قسمت “جوان‌ترین” فکر نمی‌کنم. ما توان فکری یک گروه تازه‌کار را با منابع یک شرکت بزرگ در اختیار داشتیم. اگر فارغ‌التحصیل دانشگاه باشی و اولین کارت را شروع کرده باشی، به دنبال سلسله‌‌مراتب نیستی. حتی اگر توان و جاه‌طلبی زیادی داشته باشی، باز هم این حس و حال چندان کارهایت را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.»

یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موفقیت‌های سالار کمانگر ابداع سیستم تبلیغات گوگل یا Google AdWords است که باعث درآمدزایی بسیار زیادی برای گوگلی‌ها شده است

سالار کمانگر 40 ساله، مدتی در سمت معاونت وب‌اپ‌های گوگل (مثل بلاگر، تقویم، جی‌میل و…) فعالیت کرد؛ چندی هم مسئولیت امور روزانه را بر عهده داشت. گوگل در سال ۲۰۰۶ شرکت YouTube (سرویس اشتراک ویدئو) را به قیمت 1.65 میلیارد دلار تصاحب کرد؛ تا چند سال موسس آن چاد هورلی، همچنان رهبری یوتیوب را در دست داشت؛ اما در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۰ بعد از کناره‌گیری مدیرعامل وقت یوتیوب، سکان هدایت این واحد عظیم گوگل برای 4 سال به سالار کمانگر سپرده شد. طی این مدت یوتیوب به‌سرعت پیشرفت کرد و جایگاه خود را به عنوان پرنفوذترین سرویس اشتراک ویدئو در جهان محکم کرد. کمانگر در اوایل ۲۰۱۴ سمت خود در یوتیوب را به سوزان وجسیسکی معاون ارشد بخش تبلیغات و تجارت گوگل داد. سالار اکنون به عنوان یکی از معاونان ارشد شرکت هلدینگ آلفابت (صاحب گوگل) مشغول به کار است. یکی از مدیران ارشد این شرکت گوگل یک بار درباره اهمیت حضور سالار کمانگر در گوگل گفته بود: «تکنولوژی گوگل بدون کمانگر خواهد ایستاد!»

 روحیه کار تیمی

یکی از ویژگی‌های مهم کمانگر به عنوان مدیر ارشد گوگل روحیه کار تیمی و جمعی اوست که در پیشرفت کارش هم اثرات بسیار زیادی داشته است. او بودن در اتاقی را که در آن گروهی از افراد خلاق هستند و اختیار این را دارد که با آنها موافق یا مخالف باشد و نیز درباره ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهتر کردن محصولات یا وضعیت داد و ستد با آنها صحبت کند، قسمت مورد علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارش به حساب می‌آورد.

کمانگر مدتی قبل در نشستی درباره ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آینده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یوتیوب که حالا زیرمجموعه گوگل است و برنامه‌هایی که برای این سایتِ به‌اشتراک‌گذاری ویدئو با همکارانش دارد، به نکات جالبی اشاره کرد و درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش بُعدها با همکاری بیننده گفت که می‌تواند دنیای جدیدی را ترسیم کند. او از بعد چهارم، پنجم و ششم گفت. سالار کمانگر با بیان مثالی از یک بیننده که مشغول تماشای مسابقه‌ای به صورت سه‌بعدی است توضیح داد که منظور از این بعدهای اضافه چیست. وقتی بیننده امکان انتخاب دوربین را در هر لحظه دارد بعد چهارم مطرح است. بعد پنجم به معنای ارتباط لحظه‌ای با دیگرانی است که در حال تماشای مسابقه‌اند (حتی اگر در استادیوم و از نزدیک در حال تماشای مسابقه هستند) و منظور او از بعد ششم نیز برخورداری از توان تغییر نتیجه مسابقه با حضور مجازی در صحنه است (همان‌طور که حاضران در استادیوم امکان اثرگذاری غیرمستقیم در نتیجه را دارند).

سالار اکنون به عنوان یکی از معاونان ارشد شرکت هلدینگ آلفابت (صاحب گوگل) مشغول به کار است

کمانگر در یکی از مصاحبه‌هایش برای افرادی که می‌خواهند کارآفرین شوند و یا در سطح جهانی شغلی ایده‌آل پیدا کنند، توصیه‌های جالبی دارد: «ذهنمان را مشغول به دست آوردن یک شغل و کار عالی نکنیم. به سمت شغلی برویم که به آن علاقه داریم و جذبش شویم و بعد از مدتی در آن شغل پیشرفت کنیم و به مقام‌های بالای آن برسیم.»

او همچنین درباره دلایل موفقیتش به خبرنگار بلومبرگ بیزینس ویک گفته است: «من توانستم سریع پیشرفت کنم چون زود شروع کردم. کارمندی که امروز کارش را شروع کند، تجربه من را نخواهد داشت. برای کسانی که کارشان را در گوگل آغاز نکرده‌اند، گوگل جایی است که می‌توانند در آن متفاوت شوند و مورد توجه قرار گیرند.»

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیواردات ایران از روسیه طی 6 ماه دوبرابر شد
مطلب بعدیداستان برند: اسپاتیفای، باارزش‌ترین استارتاپ موسیقی جهان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید