رکود اقتصادی، زمانی ایده‌آل برای آغاز سرمایه‌گذاری

کارآفرینان معمولا تمایلی به خرج کردن سرمایه خود برای خرید کسب‌وکارهای دیگر، یا برای افزایش ظرفیت یا افتتاح بازارهای جدید در شرایط رکود اقتصادی ندارند. لیکن رکود اقتصادی می‌تواند زمان ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار باشد.

هر رکودی فرصتی است برای کارآفرینان نوآور. غیرفعال بودن در شرایط غیرقطعی، به معنی امنیت نیست. بنابراین به‌جای آنکه بنشینید و امیدوار باشید اوضاع بهتر شود، باید برای بهبود عملیات تلاش کنید و جایگاهی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید با بهبود شرایط اقتصادی رشد کنید.

چه چیزهایی باید بدانید؟

قبل از آنکه سرمایه‌گذاری کنید، باید مراقب هزینه‌های خود باشید و نگاه دقیقی به ترازنامه‌تان بیندازید. برای شروع، ابتدا نبض شرکت خود را بگیرید، یعنی مطمئن شوید که امور مالی شرکت در وضعیت مناسبی است. باید بدانید که آیا در وضعیت به‌اصطلاح بخورونمیر قرار دارید، یا آنکه سرمایه اضافی در اختیار دارید تا آن را به کسب‌وکارتان تزریق کنید. لازم است تک‌تک سوراخ سنبه‌های کسب‌وکارتان را بگردید. برای مثال، هر چه قرارداد وام دارید بردارید و ببینید آیا می‌توانید مذاکره کنید و برای بازپرداخت آن شرایط انعطاف‌پذیرتری را درخواست کنید؟ همچنین شرایط خرید اعتباری از تامین کنندگان را بررسی کنید تا مطمئن شوید از حداکثر اعتبار ممکن استفاده می‌کنید.

 

به کسب‌وکاری ناب تبدیل شوید

بهبود کارآیی عملیاتی یکی از بهترین روش‌هایی است که کارآفرینان می‌توانند با استفاده از آن، امروز سرمایه‌گذاری کنند و نتیجه‌اش را در آینده ببینند. اکنون زمان بسیار خوبی برای حذف اتلاف منابع در شرکت است. با این کار، بخشی از سرمایه نیز آزاد می‌شود. بنابراین مطمئن شوید فرایندهای کسب‌وکارتان ناب هستند و به نتیجه می‌رسند.

تولید بیش‌ازاندازه، محصولات معیوب و کارمندانی که به‌خوبی آموزش ندیده‌اند، تنها چند نمونه از موارد اتلاف منابع هستند که مالکان کسب‌وکار باید مراقب آن‌ها باشند.

همچنین به خاطر داشته باشید که تقریبا تمامی کسب‌وکارها تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار می‌گیرند و این فرصت خوبی است تا از ارزان‌تر بودن قیمت تامین کنندگان برای خرید تجهیزات و فناوری برای سازمان‌دهی تولید شرکت به نفع خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران خارج از سازمان استفاده کنید و روش‌هایی را برای بهبود عملیات کسب‌وکار خود پیدا کنید. استفاده از دیدگاه‌های کسانی که خارج از شرکت هستند می‌تواند به شما کمک کند تا حوزه‌هایی را شناسایی کنید که می‌توانید در آن‌ها کارآمدتر باشید. مشاور، می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف شرکت خود را بشناسید و بر آن‌ها غلبه کنید.

بازارهای جدید را کشف کنید

کشف بازارهای جدید، یکی دیگر از اتفاقاتی است که در شرایط رکود اقتصادی سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند منطقی باشد. در این شرایط رقبا عقب‌نشینی می‌کنند و فرصت خوبی است که شما سهم بیشتری از بازار را در دست بگیرید. یکی از اولین قدم‌ها برای ارزیابی بازار این است که ببینید فرصت‌ها کجا هستند. آستین بالا بزنید و تحقیق کنید. می‌توانید کسب‌وکار دیگری را خریداری کنید یا با سایر شرکت‌ها ائتلاف تشکیل دهید تا به بازارهای جدید دسترسی داشته باشید.

معرفی کالاها و خدمات جدید به بازار، یا دست‌کم بهبود کالاها و خدمات موجود نیز می‌تواند در شرایط رکود اقتصادی مثمر ثمر باشد. نیازهای متغیر مشتریان خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که کالاها و خدمات شما با خواسته‌های آن‌ها تناسب دارند. مراقب رقبا نیز باشید و آن‌ها را زیر نظر بگیرید تا ببینید در کدام زمینه‌ها می‌توانید از آن‌ها پیشی بگیرید.

از تیم شرکت استفاده کنید

جلب مشارکت کارمندان در این فرایند در شرایط رکود اقتصادی بسیار مفید است. تیم خود را تشویق کنید تا ضمن فرایند طوفان فکری، به ایده‌های جدیدی دست پیدا کنند که به شما کمک کند به مشتریان جدیدی دست پیدا کنید. درهرصورت کارمندان شما در صف مقدم هستند و درباره نیازهای بازار اطلاعات زیادی دارند.

درنهایت، در شرایط دشوار اقتصادی، لازم است به‌جای آنکه منفی‌بافی کنید، مثبت اندیش باشید. سرمایه‌گذاری در شرایط غیرقطعی به شهامت نیاز دارد، اما اگر این کار را باعقل و درایت انجام دهید، درنهایت به نتایج مثبتی دست خواهید یافت.

توسطictstartups.ir
منبعwww.bdc.ca
مطلب قبلیآیا دولت پشت نوسان ارزی است؟
مطلب بعدیوزیر ارتباطات: گوشی تلفن 50درصد ارزان‌تر می‌شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید