راهنمای ثبت برند مادرید + بررسی کشورهای عضو موافقتنامه مادرید

راهنمای ثبت برند مادرید + بررسی کشورهای عضو موافقتنامه مادرید

چکیده : ثبت برند مادرید یکی از مسائل مهم برای شرکگت های بزرگ و حتی نوپاست که قصد معرفی خدمات و محصولاتشان را در بازار جهانی دارند. ایران و تعدادی از کشورهایی دیگر عضو این توافقنامه هستند که در ادامه به آن میپردازیم.

کسب و کار‌های بسیاری وجود دارند که از گذشته‌ی دور قصد گسترش تجارت خود را در عرصه‌های جهانی داشته‌اند. این کسب و کارها تا قبل از بوجود آمدن مفهومی به نام ثبت برند مادرید مجبور بودند تا امور ثبتی را در هر کشوری به صورت جداگانه انجام دهند که البته هزینه‌های بسیاری را هم از لحاظ مالی و هم زمان دربر داشت. به همین منظور در سال‌های بعد موضوعی تحت عنوان ثبت برند مادرید مطرح شد. با ما برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، همراه باشید.

تعریف ثبت برند بین المللی مادرید به زبان ساده

ثبت برند مادرید یک توافق‌نامه مابین تعدادی از کشورهای جهان بوده و به منظور ثبت بین‌المللی علائم تجاری وضع شده است. در واقع این امر تحت آیین نامه‌های مشترکی که توسط تمام اعضا به تایید رسیده است، انجام می‌شود.

علت ایجاد این پروتکل حمایت از علائم تجاری در سطوح جهانی برای کشورهایی است که در این توافق‌نامه به عضویت درآمده‌اند. ایران نیز در سال 2003 عضو پروتکل ثبت مادرید و توافق انجام شده با محوریت ثبت برند مادرید درآمده است.

برای ثبت برند تحت این سیستم کافی است تا به ثبت برند موردنظر در کشور خود پرداخته و سپس نسبت به تنظیم تقاضانامه‌ای پیرامون این موضوع اقدام نمایید.

کشورهای عضو سیستم ثبت بین المللی مادرید

سیستم ثبت برند مادرید 85 کشور را دربردارد که در ادامه به بررسی نام این کشورها می‌پردازیم:

ایران، آنتیگوا و بارباردو، آلبانی، ارمنستان، بن ایر، اتریش، استرالیا، آذربایجان، بوسنی و هرزه گوین، بلژیک، بلغارستان، بحرین، بوتان، بوتسوان، بنلوکس، بلاروس، سوئیس، چین، کوبا، قبرس، جمهوری چک، آلمان،  دانمارک، الجزیره، استونی، مصر، اتحادیه اروپا، اسپانیا، فنلاند، فرانسه، انگلستان، گرجستان، غنا، یونان، کرواسی، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کنیا، قرقیزستان، کره شمالی، کره جنوبی، قزاقستان، لیختن اشتاین، لیبریا، لسوتو، سائوتومه و پرنسیپ، لیتونی، موروکو، موناکو، مولداوی، مونته نگرو، ماداگاسکار، مقدونیه، مغولستان، موزانبیک، نامیبیا، نروژ، عمان، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سودان، سوئد،  سنگاپور، اسلوونی، اسلوواکی، سبیرالئون، سان مارینو، سوریه، تاجیکستان، ترکمستان، ترکیه، اوکراین، آمریکا، ازبکستان، ویتنام، زامبیا، کوراکائو، سینت مارتین و سوازیلند

موافقتنامه و پروتکل مادرید

موافقت‌نامه مادرید در سال 1891 تصویب شده است. سپس در سال‌های بعد از آن، به ترتیب در بلژیک، واشنگتن، لاهه، لندن، نیس و استکهلم مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاحات لازم برآن انجام شد. پروتکل مادرید نیز با هدف ایجاد سیستمی منعطف و سازگار و مرتبط با موافقت‌نامه‌ی مادرید در سال 1989 تصویب شد.

با توجه به اینکه طبق تاریخچه کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت برند‌ها و علائم تجاری در سطح بین‌المللی لازم بود تا این موضوع به صورت جداگانه توسط صاحب یا صاحبین برند در کشورهای مدنظر انجام پذیرد، امری پرهزینه را دربرداشت. به همین جهت برای تسهیل روند ثبت بین‌المللی در راستای کنوانسیون نام برده، اتحادیه‌ای بین‌المللی تشکیل و پروتکل مادرید به عنوان دستور‌العملی برای ثبت بین المللی علائم تجاری به تصویب رسید.

دولت ایران اخیراً در اقدامی بی‌سابقه شرایط ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است، این تسهیلات برای صاحبین شرکت‌ها بسیار جذاب و قابل توجه خواهد بود. توصیه میکنم مقاله صفر تا صد ثبت شرکت دانش بنیان را بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مادرید

ثبت برند مادرید جمع‌آوری و در دست داشتن مدارکی را می‌طلبد که به شرح زیر می‌باشد:

  • تنظیم درخواست کتبی برای ثبت بین‌المللی برند. این درخواست باید شامل نام کشورهای موردنظر باشد. 
  • مدارک و اسناد مرتبط با ثبت برند در کشور مبدا
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیران شرکت و افراد دارای حق امضا
  • روزنامه‌ حاوی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • تعیین کشورهای موردنظر و اقدام به تکمیل فرم‌‌های مورد نظر به صورت لاتین
  • گواهی پرداخت هزینه‌های ثبت بین‌المللی برند

فرآیند ثبت برند مادرید

ثبت برند مادرید را می‌توانید از دو طریق انجام دهید. روش اول پیگیری و انجام مراحل به صورت شخصی می‌باشد. این روش پیگیری شخصی شما را می‌طلبد و لازم است در حین پروسه به کسب اطلاعات و آخرین اخبار مرتبط با قوانین و شرایط این کار بپردازید.

در روش دوم شما می‌توانید انجام امور مربوط به ثبت برند مادرید را به منظور سهولت بیشتر با دفاتر حقوقی و متخصصین این حوزه درمیان بگذارید. موسسه حقوقی سرآسا، نامی آشنا با کارنامه‌ای درخشان در انجام امور ثبتی می‌تواند راهگشای شما در این مسیر باشد.

بدین ترتیب با ارائه مدارک لازم به این موسسه می‌توانید کلیه مراحل ثبت برند خود را با خیالی آسوده به افراد و سازمانی آگاه سپرده و در صرف هزینه‌های مالی و زمانی خود صرفه‌جویی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم درخواست تماس و مشاوره می‌توانید به وب‌سایت موسسه سرآسا به آدرس https://sarasa.ir مراجعه نمایید.

هزینه ثبت برند مادرید

برای اطلاع از هزینه‌ی مربوط به ثبت برند مادرید باید بدانید که این مبلغ با توجه به تعداد کشورها و طبقاتی که برای ثبت برند خود درنظر دارید متفاوت است. بنابراین نمی‌توان رقمی واحد را برای انجام این امر اعلام کرد.

البته درنظر داشته باشید که اقدام به ثبت برند مادرید نسبت به ثبت جداگانه برند در کشورهای گوناگون هزینه‌های معقول و کمتری را به همراه دارد. در این مورد نیز با توجه به شرایط مطلوب خود می‌توانید با مشاورین حقوقی شرکت‌های ثبتی مشورت نمایید.

مطلب قبلیمنتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌ آید
مطلب بعدیالیمپ ترید چیست

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید