رئیس اتاق بازرگانی تهران: اگر امروز تصمیم نگیریم فردا دیر است

هم اکنون 139 هزار کانتینر در بنادر ما رسوب کرده است؛ حدود 7 میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد و 2.5 میلیون تن کالای اساسی و سوال این هست که چه کسی باید جواب این ها را بدهد؟

به گزارش وبسایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در ابتدای چهل و دومین جسله هیات نمایندگان اتاق تهران به مهم ترین موضوعات اقتصادی کشور پرداخت و گفت:« از 21 فرودین 97 تا 22 مرداد 97 بیش از 33 بخشنامه در خصوص مسائل ارزی صادر شد و به دنبال آن هم به گفته رئیس محترم گمرک به اجبار این سازمان هم مجبور شد بیش از 150 دستورالعمل را متناسب با بخشنامه های ارزی صادر کند و همین موضوع باعث شده است که تولید کننده، صادر کننده، مردم و همه دچار سردرگمی بشوند؛ ما با عدم قطعیت و بی اعتمادی رو به رو هستیم.»

او درادامه به یکی از مشکلات مهمی که این روزها فعالان اقتصادی با آن رو به رو هستند، اشاره کرد و گفت:« روز سه شنبه هفته گذشته حدود 200 نفر از فعالان اقتصادی و تجاری که دیگر صدایشان به جایی نرسیده بود با پلاکادر جلوی ساختمان اتاق تهران آمدند؛ دوستان آن ها را به ساختمان شماره دو هدایت کردند تا حرف هایشان شنیده شود؛ عمدتا اعتراضی که داشتند در ارتباط با بحث بخش نامه 16 مرداد 97 بود که یکباره بانک مرکزی در این بخش نامه اعلام کرد همه کسانی که از ارز 4200 تومانی استفاده کردند باید مابه التفاوت بدهند و همین مشکلات زیادی ایجاد کرده است. واقعا این تصمیم جوانمردانه نبود؛ فرودین ماه به صورت قاطعانه اعلام شد که ارز با 4200 تومان تک نرخی است و قیمت بالای آن قاچاق و دولت گفت که ما به همه ارز می دهیم و افراد ثبت سفارش انجام دهند و هیچ نگرانی نداشته باشند ولی بعد شاهد چنین تصمیمی بودیم که افراد باید مابه التفاوت پرداخت کنند و این موضوع اعتراض زیادی را به همراه داشت. افرادی خرید ماشین آلات داشتند و سرمایه گذاری کرده بودند که با این تصمیم عملا توجیح سرمایه گذاری آن ها به هم ریخت؛ بخش دیگری از افراد مواد اولیه وارد و حتی بخشی از تولیداتشان را پیش فروش کرده اند و… مهم ترین بحثی که درباره ما به التفاوت وجود دارد این است که باتوجه به مشکل نقدینگی که تقریبا در همه واحدها وجود دارد؛ پرداخت این عدد اصلا کار ساده ای نیست. اگر چه در بخشنامه بعدی که در این خصوص صادر شد؛ تا حدودی اصلاحاتی صورت گرفت ولی هنوز کماکان این مشکل به قوت خودش باقی هست.»

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مشکل حبس کالاها در گمرکات، گفت:« بخش از اقلامی که در گمرکات مانده اقلامی است که سال قبل ثبت سفارش شده اند و امسال به دلیل اینکه بخشی از این کالا ممنوع شده، نمی تواند صادر کنند و یا اینکه ثبت سفارش انجام شده و قسمتی از کالا  آمده و قسمت دیگری از آن از گمرک ترخیص نشده چون باز جزو کالاهای ممنوع شده است. بخش دیگری از مشکل به ارز آزاد مربوط می شود که داده شده و حالا کل مراحل ثبت سفارش را باید از اول انجام بدهد تا کالا را بتواند ترخیص کنند. من امروز به شما بگویم آخرین آماری که گرفتم این است که هم اکنون 139 هزار کانتینر در بنادر ما رسوب کرده است؛ حدود 7 میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد و 2.5 میلیون تن کالای اساسی و سوال این هست که چه کسی باید جواب این ها را بدهد؟ ببینید میزان هزینه هایی که برای انبارداری و… باید پرداخت شود چقدر است و همه این ها فقط به دلیل تعدد دستورالعمل ها و بخشنامه هایی است که مشکل را ایجاد کرده و تقریبا همه تولید کنندگان دچار مشکل هستند و کارخانه ها یکی بعد از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و یا اینکه نیروهایشان را تعدیل می کنند. روزی نیست که ما نشنویم یک کارخانه در حال تعطیل شدن است و یا واحد تولیدی تعدادی از نیروهایش را تعدیل نکند و همه این ها به مشکلاتی باز می گردد که ایجاد شده. قطعا من فکر می کنم تحریم هایی که ما در داخل کشور ایجاد کرده ایم به مراتب شدیدتر از تحریم هایی است که آمریکا انجام داده و یا قرار است که انجام دهد.»

مسعود خوانساری با بیان مشکلاتی که سامانه نیما دارد، گفت:« سامانه نیما و مشکلات آن الان خود به داستانی خاص تبدیل شده است؛ 16 فرایند برای گشایش اعتبار از طریق این سامانه باید انجام شود و درست شبیه مار و پله است، زیرا افراد می روند تا مراحل بالا و اگر مشکلی ایجاد شود، دو باره همه چیز از ابتدا باید صورت گیرد و دوباره روز از نو. در شرایط عادی اگر یک نفر بخواهد از این سامانه عبور کند بین دو تا سه ماه زمان می برد تا یک گشایش اعتبار انجام شود. قطعا اگر با همین روش پیش برویم تا دو، سه ماه دیگر ما با یک قحطی در بازار و کمبود مواد رو به رو خواهیم شد و من خواهشم این است که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.»

او با بیان اینکه برای هر کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت میز تخصصی شکل گرفته است، گفت:« در این میزها برای هر کالایی باید تشخیص داده شود که آیا این کالا وارد شود یا نشود؟ آیا آن فردی که می خواهد وارد کند اهلیت دارد یا ندارد؟ به چه میزان وارد شود؟ و…من واقعا نمی دانم این اتفاقات به چه معنی است و کسی هم پاسخگو نیست و مدیرانی عزیزی که پشت میزها نشسته اند، نگران اند و خدا آخر و عاقبتشان را به خیر کند که در یکی، دو ماه آینده چه به روز این ها خواهد آمد؛ چون حتما ممکن است خدای نکرده خطایی هم پیش بیاید و باید این ها پاسخگو باشند؛ به اعتقاد من همه اتفاقات نادرست به خاطر یک تصمیم اشتباه پشت سر هم در حال رخ دادن است.»

مسعود خوانساری گفت:« بخش خصوصی، بنگاه های اقتصادی، تجار و… به صورت کلی هیچ کسی واقعا جرات نمی کند الان واردات انجام دهد زیرا نمی داند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ آیا اگر امروز وارداتی را از طریق ارز نیمایی انجام دهد فردا به او نمی گویند ما به التفاوت بین ارز نیما و آزاد را باید پرداخت کند؟ ممکن است دو ماه دیگه ما شاهد بخش نامه ای باشیم که فعالان اقتصادی را مجبور کند که ما به التفاوت ارز نیمایی با آزاد را پرداخت کنند. کارخانه های تولیدی عمدتا نگران تامین مواد اولیه هستند و عدم قطعیتی که در بازار وجود دارد، مشکلات اساسی را ایجاد کرده.»

خوانساری ادامه داد: « خواهش ما از دولت محترم این است که اولا یک دستگاه مسئولی را مشخص کنند که افراد بدانند برای حل مشکلاتشان باید به کجا مراجعه کنند؛ من دیشب محاسبه کردم و دیدم 12 شخص، ارگان و یا سازمان و نهاد در دولت مسئول رسیدگی به مباحث اقتصادی هستند و دخالت دارند، بخشنامه صادر می کنند ولی عملا از بین آن ها هیچ کدام پاسخگو نیستند. ما خواهش مان از دولت این است که دستگاهی را معلوم کنند که افراد برای طرح چالش هایشان به آن مراجعه کنند، پاسخگو باشند و مشکلات برطرف شود. الان شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد، ستاد اقتصاد مقاومتی، شورایی که اخیرا با حضور سران سه قوه تشکیل شده وجود دارد و علاوه بر این ها وزیر اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی و… هستند؛ اما متاسفانه با وجود همه این ها پاسخگویی وجود ندارد و دچار خلا هستیم.»

مسعود خوانساری در ادامه جلسه گفت:« با وجود تمام مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد من فکر می کنم، هنوز هم دیر نیست و می توانیم با مشارکت بخش خصوصی، دولت و همه قوا تهدیدهای موجود را تبدیل به فرصت کنیم؛ الان بحث ارز اگر چه مشکلاتی را حتما ایجاد کرده ولی بهترین فرصت برای صادرات و توسعه آن ایجاد شده است. در این موقعیت ما حداقل به کشورهای همجوار خودمان صادرات انجام می دهیم و به راحتی باتوجه به قیمت ارزی می توانیم صادراتمان را دو برابر کنیم. مسئولان باید اجازه بدهند که صادرات رونق بگیرد. دهه 1980 کل صادرات ترکیه 3 میلیارد دلار بود ولی امروز به بالای 160 میلیارد دلار رسیده است، خب چه کاری انجام داده اند؟»

او با بیان اینکه اصلاح قیمت های انرژی موقعیت بسیار خوبی است که باید درباره آن تصمیم گیری شود، گفت:« اردیبهشت ماه بود که بحثی را مطرح کردم درباره تصمیمی که دولت گرفته بود درباره ارز مسافرتی که 1000 یورو به هر فردی که می خواست از کشور خارج شود، پرداخت می کردند و ما به التفاوت یورو آن زمان با قیمت دولتی اش، 4،5 هزار تومان بود و یک نفر می توانست راحت سفری را برود که هم مجانی برایش تمام شود و هم پول تو جیبی به دست بیاورد؛ الان من این را در ارتباط با حامل های انرژی به شما می گویم که اگر یک نفر در روز دو تا گالن سوخت ( بنزین یا گازوئیل) از مرز خارج کند روزانه حدود 800 تا 900 هزار تومان درآمد کسب خواهد کرد، فقط دو گالن 20 لیتری، اتفاقی که هم اکنون شاهد آن در برخی از استان ها هستیم و حتما توسعه پیدا می کند و بعد می خواهیم بگیر و ببندها را انجام دهیم. الان قیمت گازوئیل در داخل 300 تومان است در حالی که در ترکیه یک یورو و خورده ای است و در پاکستان کمی کمتر و.. الان بهترین زمان است که ما تکلیف یارانه ها را مشخص کنیم، باز داریم ارز 4200 تومانی پرداخت می کنیم برای کالاهای اساسی مثل گوشت، دارو و… ولی واقعا چه کسانی بیشترین استفاده را از این خدمات می کنند؟ واقعا طبقه مرفه بیشتر از گوشت و… استفاده می کند یا طبقه محروم؟ چرا یارانه ها را به صورت واقعی هدفمند و ارز را تک نرخی نمی کنیم؟ قطعا با بگیرد و ببند و این چند نرخی ها نمی توان اقتصاد را چرخاند. اگر روزانه کسی بتواند با قاچاق دو گالن سوخت 800 تا 900 هزارتومان درآمد کسب کند فکر می کنید اصلا کاسبی شکل خواهد گرفت؟ نه، قطعا نخواهد شد. اگر امروز برای این تصمیم نگیریم فردا دیر است و اگر فردا نگیریم در آینده حتما دچار مشکل خواهیم شد.»

او در پایان صحبت هایش گفت:« جامعه ما نیاز به امید دارد و این امید زمانی ایجاد می شود که بتوانیم ایجاد اشتغال و تولید ثروت کنیم و این زمانی تحقق پیدا می کند که همگی دست به دست هم دهیم؛ دولت و ملت یکی باشند و جدایی وجود نداشته باشد. تصمیم گیری های شخصی و بدون مشورت صورت نگیرد؛ اگر همه این ها رخ دهد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، کشور رو به توسعه حرکت خواهد کرد.»

مطلب قبلیتولید خودرو ۳۸ درصد کاهش یافت
مطلب بعدیبوقِ بلند جنگ‌های تجاری

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید