دنیا با مشکل هدفمندی یارانه‌ها روبه‌روست

طبق گزارش بانک جهانی موضوع یارانه‌های آب و فاضلاب قابل‌توجه است. این تحقیق نشان می‌دهد که در سطح جهانی این یارانه‌ها درمجموع حدود 320 میلیارد در سال می‌رسد. البته این رقم به‌استثنای کشور چین و هند است. این میزان تقریباً نیم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورهاست.

موضوع توزیع یارانه‌های پنهان مشکل همه جای جهان است. بانک جهانی گزارشی درباره سوبسید آب منتشر کرده است. این گزارش می‌گوید سوبسید آب به نفع ثروتمندان است.

طبق این گزارش، یارانه آب به‌طور نامتناسبی به نفع خانواده‌های ثروتمند توزیع می‌شود. این گزارش نتیجه مطالعه اخیر بانک جهانی در میان ده کشور است که یارانه دقیق برای تأمین آب و فاضلاب را موردبررسی قرار داده است.

ده کشور موردبررسی در این گزارش، اتیوپی، مالی، نیجر، نیجریه، اوگاندا، السالوادور، جامائیکا، پاناما، بنگلادش و ویتنام بوده است. قرار بوده یارانه‌های موجود برای هدف قرار دادن خدمات شبکه‌ای در نظر گرفته شود.

ازآنجاکه بسیاری از خانوارهای فقیر برای خانه‌هایشان به سیستم آب و فاضلاب متصل نیستند، به‌این‌ترتیب، تمرکز نامتناسب یارانه‌های موجود در خانوارهای ثروتمند متمایل شده است.

به‌طور متوسط 56 درصد یارانه آب و فاضلاب به ثروتمندان که 20 درصد جمعیت (دو دهک بالای جامعه) را تشکیل می‌دهند، می‌رسد. این در حالی است که 6 درصد از این یارانه به 20 درصد از فقیرترین قشر جمعیت (دو دهک پایین جامعه) داده می‌شود.

طبق گزارش بانک جهانی، سیاست‌گذاران می‌توانند سیاست‌های آب و فاضلاب هوشمند، هدفمند و کارآمد را در دستور کار قرار دهند تا سوبسیدها به فقیرترین خانوارها برسد.

طبق گزارش بانک جهانی موضوع یارانه‌های آب و فاضلاب قابل‌توجه است. این تحقیق نشان می‌دهد که در سطح جهانی این یارانه‌ها درمجموع حدود 320 میلیارد در سال می‌رسد. البته این رقم به‌استثنای کشور چین و هند است. این میزان تقریباً نیم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورهاست. البته اگر قرار باشد تنها اقتصادهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط مدنظر قرار گیرد، این رقم چیزی حدودی 1.5 تا دو درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها می‌شود.

این 320 میلیارد دلار در سال از هزینه ارائه خدمات آب و فاضلاب متفاوت است. درواقع این یارانه‌ها مخارج عملیات مانند هزینه کارکنان، حفظ زیرساخت‌های موجود و توان‌بخشی و گسترش زیرساخت‌ها را پوشش می‌دهد. بنابراین یارانه آب و فاضلاب می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از منابع عمومی کشور را مصرف کند.

به گزارش بانک جهانی، خیلی از مواقع این یارانه به فقرا نمی‌رسد چراکه خانوارهای ثروتمند بخشی زیادی از آن را دریافت می‌کنند. یارانه‌ها غالباً به نفع گروه‌های با درآمد بالا تمایل پیدا می‌کند و خانوارهای فقیر بدون حمایت باقی می‌مانند. دلیل این موضوع هم این است که یارانه‌ها هدفمند نیستند و به‌اندازه کافی به خانوارهای فقیر کمک نمی‌کنند.

مطلب قبلیفروش محصولات کشاورزی با چند کلیک
مطلب بعدیجهان در انرژی‌های پاک کمتر سرمایه‌گذاری می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید