دسترسی به اپلیکیشن‌های پرداخت از خارج کشور غیرممکن شد

اپلیکشین پرداخت بانکی
پرداخت بانکی

با دستور دادگستری کل استان تهران و ابلاغ پلیس فتا، استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی با IP خارجی غیر ممکن شد.

ابتدای بهمن‌ماه، دادگستری کل استان تهران نامه‌ای به پلیس فتا فرستاد و درخواست کرد مسدود شدن دسترسی به بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و اپلیکیشن‌های پرداختی از خارج کشور را ابلاغ کند. در همین زمینه، روز گذشته دیجی پی، آپ و ۷۲۴ پیغام غیرفعال کردن VPN برای استفاده از سرویس پرداختی خود را برای کاربرانش ارسال کردند. بر این اساس، استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی با IP خارجی غیر ممکن شد.

به گزارش زومیت، دستور بستن دسترسی از خارج کشور به اپلیکیشن‌های پرداختی روز گذشته به شرکت‌های ارائه‌دهنده ارسال شد. در نامه‌ی ارسال‌شده به پلیس فتا، می‌خوانیم در صورت اجرا نکردن این قانون توسط شرکت‌ها، بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها، برخورد قانونی با آن‌ها به عمل خواهد آمد.

نامه دادگستری به فتا برای عدم دسترسی به اپلیکیشن های پرداختی و بانکی از خارج کشور

براساس این نامه، شبکه بانکی هم باید در فروش شارژ ازطریق کارت بانکی محدودیت اعمال کند؛ به‌علاوه تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و حتی شرکت‌های پرداخت ملزم شده‌اند که از اول بهمن‌ماه تنها کسانی مجاز به انتقال وجه ازطریق اپلیکیشن‌های بانکی باشند که نام دارنده کارت و نام صاحب سیم‌کارت آن‌ها یکی باشد.

از دیگر نکات مهم نامه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسویه حساب ساتنا و پایا باید هر ۲۴ ساعت
  • تأخیر ۲۴ ساعته در تسویه و کسر نهایی مبالغ حاصل از حواله‌های اینترنتی (پایا و ساتنا) از بستر اینترنت بانک و همراه بانک؛ مگر اینکه مشتری بانک دارای توکن سخت‌افزاری باشد و برای حواله اینترنتی از OTP یا رمز یک‌بار مصرف استفاده کند
  • الزام استفاده از رمز یک‌بار مصرف برای ورود به سامانه‌های بانک‌داری اینترنتی و همراه بانک
  • الزام استفاده از رمز یک‌بار مصرف برای صدور هرگونه حواله‌ی برداشت پایا، ساتنا با استفاده از خدمات غیر حضوری نظیر اینترنت بانک و همراه بانک

در همین راستا، مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌پی می‌گوید قطعا این قانون جدید عملیات‌های مالی غیرقانونی را که با وی پی ان و عوض کردن آی پی انجام می‌شدند، بسیار محدود می‌کند اما نمی‌توان گفت که برای آن‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند.

امیر نوریان به زومیت می‌گوید: «ماجرا این است که متاسفانه سرویس‌های زیادی در ایران فیلتر هستند و کاربران اینترنت ایران مجبور به استفاده از وی پی ان هستند تا به چندین اپلیکیشن کاربردی مانند ویز و تلگرام و … خدمات مختلف دیگر دسترسی داشته باشند. پس این افراد به‌دنبال یک سری VPNهای On-demand می‌روند که قطعی نداشته باشند و تنها خود بتوانند آن را قطع و وصل کنند. درنتیجه، روی دستگاه این کاربران که عده‌ی زیادی را شامل می‌شوند، همیشه وی پی ان متصل است و قانون جدید، محدودیت برای دسترسی آن‌ها ایجاد می‌کند.»

نوریان می‌گوید درنتیجه‌ی این موضوع، ناخوداگاه تعداد کاربر فعال اپلیکیشن‌ّای پرداختی کاهش می‌یابد. چرا که آن‌ها تمایل ندارند یک بار برای ورود به برنامه، VPN خود را خاموش و پس از انجام عملیات خود، آن را وصل کنند تا به اپلیکیشن‌های خود دسترسی پیدا کنند. نوریان تاکید می‌کند: «ما مباحث امنیت شبکه‌ی کشور را ما درک می‌کنیم و مخالف این قانون هم نیستیم اما به هر حال متاثر از آن می‌شویم.»

البته این موضوع تنها برای کاربران داخل ایران مشکل به‌وجود نمی‌آورد، بلکه افراد خارج از کشور یا مسافران خارجی را هم با مشکل مواجه می‌کند. مدیر مارکتینگ دیجی‌پی در این رابطه توضیح می‌دهد:

شاید فردی در خارج کشور قصد داشته باشد به‌دلیلی از خدمات پرداخت کشور استفاده کند؛ مثلا برای پدر و مادر خود بسته اینترنت یا شارژ بخرد اما حالا این امکان از بین می‌رود. به‌علاوه مسافران در خارج کشور هم با مشکل مواجه می‌شوند و به این سادگی، دسترسی به VPN ایران ندارند.

منبعزومیت
مطلب قبلیتاکسی‌های اینترنتی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند
مطلب بعدیارزش بازار بیت کوین از یک تریلیون دلار عبور کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید