در چه شرایطی باید به ترک شغلتان فکر کنید

تصمیم‌گیری درمورد ترک یک موقعیت شغلی کار ساده‌ای نیست؛ اما اگر به برخی نشانه‌ها توجه کنید، می‌توانید به درستی این تصمیم پی ببرید.

طبق آمار، هر فرد در طول دوران حرفه‌ای‌اش ۱۲ بار موقعیت شغلی خود را تغییر می‌دهد. این آمار، بیانگر ارتقاء شغلی، تغییر نقش‌های درون‌سازمانی و ترک یک شرکت به‌منظور پیوستن به محیط کار دیگری است.

از طرف دیگر، گرچه آمار فوق مؤید این امر است که دیگر دوران پیوستن به یک سازمان و کار کردن در آن تا دوران بازنشستگی، به پایان رسیده است؛ ولی هنوز بسیاری از مردم نگران پیامدهای استعفای خود هستند. واقعیت این است که اگر شما به دلایل خوبی (مثلاً موقعیت بهتر در یک سازمان دیگر) تصمیم بگیرید یک شرکت را ترک کنید، احتمالاً شرکت اول می‌کوشد شما را حفظ کند. ولی معمولاً کارمندان برای ارتقاء موقعیت حرفه‌ای خود استعفا نمی‌دهند.

اگر شما یک دوره‌ی طولانی (بیش از دو سال) در یک شرکت کار کرده باشید و بعد به هر علتی شغل خود را ترک کنید، به‌احتمال‌زیاد یکی از سؤالات مصاحبه‌های شغلی آینده‌تان، به علت استعفای شما برمی‌گردد؛ هرچند این امر مانع از استخدامتان نخواهد شد. درصورتی‌که رزومه‌ی باثباتی نداشته باشید، ممکن است ترجیح بدهید لااقل یک سال موقعیت حرفه‌ای خود را حفظ کنید.

بااین‌حال حتی افرادی که رزومه‌ی پایداری دارند، گاهی به مدتی طولانی در یک موقعیت بد شغلی باقی می‌مانند و علت آن‌، گاهی عدم تمایل به جابجایی و تغییر و گاهی اوقات صرفاً تنبلی افراد است.

اگر شما هم به تغییر شغلتان فکر می‌کنید، موقعیت‌های زیر نشان‌دهنده‌ی تصمیم درست شما هستند؛ البته درصورتی‌که فرصت‌های دیگری نیز پیش روی شما قرار داشته باشد:

NO ROOM FOR GROWTH

هیچ فرصت رشدی در این شرکت ندارید

گاهی اوقات شما شغلتان، همکارانتان و حتی رئیستان را دوست دارید، اما بازهم مجبورید حرفه‌ی فعلی‌تان را ترک کنید. یکی از این موقعیت‌ها زمانی است که شما برای شرکت کوچکی کار می‌کنید که هیچ فرصت رشدی در آن نخواهید داشت.

این اتفاق غالباً زمانی رخ می‌دهد که خود شرکت، به ایستایی رسیده است و دیگر امکان رشد یا تغییر ندارد. رئیس یا مالک شرکت، ترجیح می‌دهند کسب‌وکارشان را در همین سطح نگه‌دارند و بسیاری از کارمندان هم مشکلی با شرایط مذکور ندارند.

اما اگر ایستایی شرکت به این معنی باشد که شما دیگر مهارت جدیدی یاد نمی‌گیرید و هیچ امیدی برای رشد پیشرفت ندارید، ترک شرکت حرکت درستی محسوب می‌شود. زمانی که محیط کار مثبتی دارید، جابجایی شغلی کار آسانی نیست. ولی اگر امیدوار و متمایلید دانش و تخصص خود را بهبود دهید، ادامه‌ی فعالیت در این شرکت تصمیم اشتباهی است.

HOURS GET LONGER, WAGES STAY THE SAME

ساعت‌ کاری‌تان افزایش پیدا کرده؛ ولی دستمزدتان ثابت مانده است

گاهی اوقات در موقعیتی قرار می‌گیرید که از شما انتظار می‌رود بدون افزایش دستمزد، کار بیشتری انجام دهید. ممکن است یک موقعیت شغلی باز در شرکتتان به وجود آمده باشد که هنوز کارمند جدیدی را برای آن استخدام نکرده‌اند؛ یا یکی از همکارانتان به هر دلیلی مدتی غیبت داشته باشد و از شما بخواهند که وظایف او را انجام دهید.

اگر چنین شرایطی برای چند روز یا حتی چند هفته ادامه داشته باشد، مشکل خاصی نیست. ولی اگر ماه‌ها گذشته است و شما ساعات طولانی (بیش از وظایف خودتان) کار می‌کنید و رئیستان هیچ‌گونه پیشنهاد افزایش حقوقی را نمی‌پذیرد، شاید زمان آن فرا رسیده است که شرکت فعلیتان را ترک کنید.

با رئیس بدی کار می‌کنید

گاهی اوقات مشکل کاری شما، رئیستان است. ممکن است او فردی بی‌انصاف، تنبل یا بی‌صلاحیت باشد. چنین شرایطی ادامه‌ی کار برای شرکت فعلی را بسیار دشوار می‌کند. اگر در چنین موقعیتی قرار دارید و نمی‌توانید به کمک بخش منابع انسانی اوضاع را اصلاح کنید، ممکن است ترک شرکت بهترین راه‌ حلی باشد که پیش روی شما است.

NOT PURSUING YOUR DREAMS

نمی‌توانید رؤیاهای خود را دنبال کنید

ممکن است سال‌ها پیش، تحت شرایط خاصی شغل فعلی‌تان را انتخاب کرده باشید. شاید در آن زمان این شغل نیازهای شما را برطرف می‌کرد؛ اما حالا متوجه شده‌اید که در این موقعیت کاری، نمی‌توانید اهداف اصلی‌تان را پیگیری کنید. حتی اگر شغلتان از ثبات و امنیت خوبی برخوردار باشد یا بسیاری از مردم آن را یک فرصت رؤیایی ببینند، نباید شور و اشتیاق و برنامه‌های آینده‌ی خود را قربانی این کار کنید.

به خودتان اعتماد کنید

شغلتان را صرفاً به این دلیل که روز یا هفته‌ی خوبی نداشته‌اید ترک نکنید. اما اگر واقعاً خوشبخت نیستید و یقین دارید که شرایط فعلی بهبود پیدا نمی‌کند، باید بدانید که استعفا، نه به معنی شکست است و نه چیزی که بابت آن شرمنده شوید. اگر برای ترک شغل فعلی، دلیلی درست و منطقی دارید، این تصمیم می‌تواند به فردایی بهتر و شادتر منجر شود.

توسطپویش پورمحمد
منبعزومیت
مطلب قبلینبرد مغزها در هوش مصنوعی
مطلب بعدیتکنیک‌های زبان بدن برای افزایش میزان فروش

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید