درس‌های سرمايه‌گذاری برای یک کارآفرین

مدیر و مالك هلدینگ ایکان اینترپرایز حالا 82 سال سن دارد اما به عشق بازی در میدان تجارت همچنان مشغول به كار است.

كارل ایكان یكی از سرشناس‌ترین چهره‌های دنیای سرمایه‌گذاری است. مردی كه با نزدیك به 22 میلیارد دلار ثروت بازی خرید و فروش را مثل كف دستش می‌شناسد. مدیر و مالك هلدینگ ایکان اینترپرایز حالا 82 سال سن دارد اما به عشق بازی در میدان تجارت همچنان مشغول به كار است. حالا دیگر خود بازی برای او جذابیت بیشتری از دلار دارد. سایت «گریت پرفورمر» كه در مورد كارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و كسب‌وكار می‌نویسد در مطلبی به درس‌های كارل ایكان برای حضور در دنیای سرمایه‌گذاری پرداخته است كه ترجمه خلاصه‌ای از آن را در این صفحه می‌خوانید.

تلاش كنید سرمایه‌گذاری ارزشمند باشید نه یك دلال

یكی از چیزهایی كه كارل ایكان به خوبی درك می كند این است كه سهام بخشی از یك كسب و كار واقعی است نه‌فقط یك برگه سند. بنابراین او با این ذهنیت دست به سرمایه‌گذاری می‌زند كه دارد سهام یك كسب و كار را می‌خرد نه‌فقط چیزی كه سرمایه‌گذاران می‌خواهند. او توصیه می‌كند كه اگر می‌خواهید در سرمایه‌گذاری موفق باشید، باید كاری را كه می‌خواهید سهامش را بخرید بشناسید. قطعا این روش زمان و تلاش فراوانی می‌برد اما ارزشش را دارد.

در شركت‌هایی كه سرمایه‌گذاری می‌كنید نقش فعالی بازی كنید تا ثمره‌اش را درو كنید

نام كارل ایكان به معنای واقعی كلمه مترادف است با فعال عرصه تجارت. او به خاطر این شیوه از رفتار در كسب و كار محبوبیت دارد. او دست به خرید و فروش‌های زیادی می‌زند و سرانجام مالك یك شركت می‌شود. وقتی به این مرحله می‌رسد در قالب یك مدافع سرسخت پشت تغییراتی می‌ایستد كه پس از خرید قرار است در آن شركت اعمال شوند. او قهرمان تغییرات مدیریتی در كسب‌وكارها است. وقتی تغییرات صورت گرفتند، سود به سوی شركت روان می‌شود و در نتیجه قیمت سهام آن هم افزایش پیدا می‌كند. وقتی میزان ارزش شركت به اندازه مورد قبولش می‌رسد، سهامش را می‌فروشد و با سودی هنگفت شركت را ترك می‌كند.

به عنوان مثال او در سال 2012 سهام شركت نت‌فلیكس را خرید و بعد در اظهارنظری اعلام كرد كه به نظر او نت‌فلیكس می‌تواند ارزش هنگفتی برای شركت‌های بزرگ‌تری كه سهامش را می‌خرند به ارمغان بیاورد. این نقل قول مثبت او ارزش سهام این شركت را به شدت بالا برد. كارل ایكان سال 2015 سهامش در نت‌فلیكس را واگذار كرد و 1.6 میلیارد دلار سود برد.

روی بهترین ایده‌هایتان قمار كنید

اول مطمئن شوید كه در پس هر یك از سهام‌هایی كه می‌خرید، دلیلی كاملا منطقی و محكم برای انتخابتان وجود دارد. این یكی از درس‌های سرمایه‌گذاری است كه كارل ایكان هر روز آن را عملی و با آن زندگی می‌كند. در پرونده سرمایه‌گذاری‌های او، سه سرمایه‌گذاری خاص هستند كه بیش از 50 درصد از كل هلدینگش را تشكیل می‌دهند: AIGT، ایكان اینترپرایز و پی‌پال. او سهام این شركت‌ها را خرید چرا كه فكر می‌كرد شركت‌هایی استوار هستند كه آینده‌ای روشن دارند و این دقیقا همان اتفاقی است كه افتاد. این نشان می‌دهد كه این میلیاردر اگر فكر كند كه شركتی او را به سود می‌رساند آماده است تا دست به خریدهای بزرگی بزند. اجازه بدهید دلایل منطقی‌تان كار سرمایه‌گذاری‌تان را هدایت كنند.

از شكار لذت ببرید نه از جایزه

سرمایه كارل ایكان به عنوان یك میلیاردر برای یك زندگی خوب از كافی هم بالاتر است. او در واقع می‌تواند هر چیزی در جهان را بخرد. با این حال او وقت كمی را برای خرید كالاهای لوكس تلف می‌كند و بیشتر مشغول بازی كسب و كار است. دوست ثروتمند او، چارلی مانگر می‌گوید كه برای یك پیرمرد داشتن دو میلیارد دلار بیشتر موضوع كم‌اهمیتی است. از همین‌جا مشخص است كه در دنیای او كار سرمایه‌گذاری ربطی به پول ندارد بلكه پای عشق به كاری كه انجام می‌دهد در میان است.

توسطآینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیمقابله با افسردگی، کلید دستیابی به موفقیت
مطلب بعدیسکه به بالاترین قیمت رسید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید