خودکفایی در تولید گندم و برنامه ایران برای صادرات

دولت می گوید امسال برای سومین سال متوالی در تولید گندم خودکفا خواهیم شد و تولید مازاد گندم نیز صادر خواهد  شد.

گزارش وزارت جهاد و کشاورزی نشان می دهد که از نیمه فروردین تا نیمه خرداد دو میلیون و 400 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و پیش بینی می شود تولید گندم امسال به بیش از 11 میلیون تن برسد.

اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم گفته است که “امسال در 6 میلیون هکتار از اراضی کشور گندم کشت شده که سه میلیون و 900 هزار هکتار دیم و 2 میلیون و 100 هزار هکتار آبی است.”

به گفته آقای اسفندیاری پور، وی با اشاره به کاهش تولید در دیم زارهای کشور به خاطر کاهش بارندگی ها اظهار امیدواری کرد تا با توجه به طرح تولید بذر مناسب، تولید گندم در کشور افزایش یابد.

سال گذشته ایران بعد از سالها به خودکفایی در تولید گندم ر سید و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دهم خرداد ماه گفت: “پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۱۱ میلیون تن تولید گندم داشته باشیم.”

در حالی که ایران در سال 92 شش میلیون تن گندم وارد کرد اما دو سال بعد به خودکفایی رسید و اکنون به دنبال صادرات گندم است

ایران در در سال ۸۲ نیز یکبار جشن خودکفایی گندم برگزار کرد اما در سالهای بعد دوباره واردات گندم افزایش شدیدی پیدا کرد و گزارش ها نشان می دهد که واردات گندم در سال ۹۲ بیش از ۶ میلیون تن بوده است.

دولت حسن روحانی با تغییر در سیاست های تولید محصولات کشاورزی دوباره برنامه خودکفایی در محصولات اساسی نظیر گندم را دربرنامه قرار داد و بنابر گزارش وزارت جهادکشاورزی ایران در سال 94 در تولید گندم خودکفا شد و در سال گذشته نیز علاوه بر تامین نیاز داخلی ۳ میلیون تن گندم مازاد برای صادرات داشت.

دولت علاوه بر تلاش برای افزایش تولید گندم، این محصول را به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می کند. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که پیش بینی می کنیم امسال ۱۱ میلیون تن گندم به ارزش ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان خریداری شود.

به گفته آقای نوبخت، درهیات وزیران تصویب شده است که ۸ هزار میلیارد تومان از این رقم از طریق خزانه پرداخت شود. ۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و بقیه را شرکت بازرگانی دولتی پرداخت کند.

آقای نوبخت گفته که “تلاش می کنیم با تسویه ارقام خریداری شده، فرصتی برای کشاورزان فراهم شود تا برای افزایش تولید اقدام کنند.”
بنابر گفته سخنگوی دولت، “اگر کشاورزان مستقیما گندم خود را به بورس عرضه کنند، در حد ۶۶۵ تومان برای هر کیلوگرم در بورس، شرکت بازرگانی مابه التفاوت پرداخت می کند. اگر هم کارخانجات آرد مستقیما گندم را از کشاورزان خریداری کنند، ما تا سقف ۶۶۵ تومان ما به التفاوت قیمت خرید را از شرکت بازرگانی دولتی می پردازیم. امسال هم پیش بینی می کنیم نسبت به صادرات گندم اقدام کنیم. سالهای گذشته بعضا تا ۱۰ میلیون تن گندم از خارج خریداری می شد ولی ما امسال نه تنها خودکفا هستیم، بلکه صادرات گندم را در دستور کار داریم.”

مطلب قبلیشرکت های دانش بنیان به روسیه می روند
مطلب بعدیرشد 64 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید