خودروهایی که در نمایشگاه خودروی تهران معرفی می‌شوند

مثل سال گذشته، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، میزبان نمایشگاه خودرو تهران خواهد بود. در این مطلب، به معرفی مهم‌ترین خودروهای این رویداد می‌پردازیم.

این دومین سال پیاپی است که مهم‌ترین نمایشگاه خودرو ایران، در محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، واقع در بزرگراه خلیج فارس برگزار می‌شود. سال قبل بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر، طی ۵ روز از نمایشگاه خودروی تهران بازدید کردند تا پس از نمایشگاه کتاب، این رویداد رکورددار بیشترین بازدیدکننده در میان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران باشد.

فضایی در حدود ۸۰ هزار متر مربع، برای فعالان ایرانی و خارجی در صنعت خودروی کشور در نظر گرفته شده است تا در کنار معرفی جدیدترین مدل‌ها، بخش‌هایی از نمایشگاه به عرضه‌کنندگان موتورسیکلت، تجهیزات اختصاصی خودروهای آف‌رود، مدل‌های کلاسیک، ماکت و فناوری‌های مربوط به خودرو و موتورسیکلت‌های تمام برقی اختصاص داشته باشد.

نمایشگاه خودروی تهران 96

طبق معمول، بیشترین فضای نمایشگاه در اختیار تولیدکنندگان داخلی، خصوصا ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود؛ درحالی‌که نمایندگان برندهای کره‌ای و چینی نیز حضور پررنگی در شهر آفتاب خواهند داشت. در ادامه‌ی مطلب، مهم‌ترین مدل‌هایی که احتمالا در نمایشگاه خودرو تهران ۹۶ عرضه خواهند شد، به‌اختصار معرفی می‌شوند.

سیتروئن C3

سیتروئن C3

یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان فرانسه که به‌نوعی از بنیان‌گذاران شرکت سایپا نیز محسوب می‌شود، همکاری مجدد خود با این برند ایرانی را گسترش خواهد داد. با این هدف، ارزان‌ترین و البته پرفروش‌ترین محصول سیتروئن در اروپا با نام C3، وارد خط تولید سایپا می‌شود و بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی تهران، می‌توانند از نزدیک با این هاچبک فرانسوی آشنا شوند. از سال ۲۰۰۲ تاکنون، بیش از ۳.۶ میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف C3 در بازار جهانی فروخته شده است و می‌توان پیش‌بینی کرد به شرط قیمت‌گذاری منصفانه، محصولی موفق در بازار آشفته‌ی داخلی باشد. هم‌اکنون دو نسخه از C3 با بدنه‌های استاندارد و ایرکراس (Aircross) در سبد سیتروئن حضور دارند که در مدل دوم، شاهد ارتفاع بدنه‌ی بیشتر و آپشن‌های کامل‌تر هستیم. با توجه به تفاوت مختصر این دو مدل از نظر ظاهری و فنی، احتمالا نسخه‌ی ایرکراس هم در صورت استقبال بازار از مدل استاندارد، توسط سایپا در آینده‌ی نزدیک عرضه خواهد شد.

C3

نسل جدید C3 که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، قرار است در کارخانه‌ی سایپا واقع در کاشان مونتاژ شود. این خودرو به لطف طراحی جدید و کمی افزایش ارتفاع، به کلاس کراس‌اورهای کوچک نزدیک شده است. پرفروش‌ترین مدل فعلی C3، دارای پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار است که در هاچبک لوکس DS3 دیده می‌شود. این نسخه از C3 در تست‌های خارج از ایران، حدود ۱۱ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

سیتروئن C3

جالب است بدانید سیتروئن C3 در اروپا، مجهز به پیشرانه‌ی بنزینی دیگری علاوه بر نسخه‌ی ۱.۲ لیتری توربوشارژ نیست؛ اما شنیده می‌شود که برای حضور در بازار ایران، دارای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ (نظیر قوای محرک پژو 2008) مونتاژ داخل خواهد بود. چنین پیشرانه‌ی جذابی با قدرت ۱۶۵ اسب بخار، مسلما عملکرد خیره‌کننده‌ای خواهد داشت؛ اما قیمت خودروی مذکور را یقینا به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد. با این اوصاف، ادعای نویسندگان بعضی سایت‌های داخلی برای فروش سیتروئن C3 مونتاژ سایپا به قیمت ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

کامیون سنگین ولوو FH16 نسخه 750

ولوو FH16

یکی از قوی‌ترین محصولات شرکت ولوو تراکس سوئد، توسط ساپیا دیزل در نمایشگاه خودروی تهران معرفی خواهد شد. این مدل، مجهز به موتور ۶ سیلندر با قدرت ۷۵۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۵ است تا در صورت فروش در ایران، قوی ترین کامیون کشنده‌ی قابل خرید در کشور باشد.

 پژو

رونمایی از مدل‌های تازه‌ی پژو برای تولید یا عرضه در ایران، بعید به نظر می‌رسد. همکاری این برند فرانسوی با ایکاپ، پس از برجام شکل عملی به خود گرفت؛ اما هنوز منجر به تولید محصولات متنوع و قابل تحویل به مشتری نشده است. پژو 2008 در نهایت با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌فروش شد؛ درحالی‌که پس از دریافت ودیعه‌ی سنگین ۶۰ میلیون تومان از متقاضیان، تولید محدود و عرضه‌ی کم‌تعدادی دارد. هنوز نمونه‌هایی از پژو 508 و پژو 301 در خیابان‌ها دیده نمی‌شود؛ پس می‌توان نتیجه گرفت به ترتیب با قیمت‌هایی نزدیک به ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان، جذابیتی برای خریدار ایرانی نداشته‌اند. از سویی دیگر، تولید این محصولات با استفاده از قطعات ساخت ایران (طبق قرارداد) مبهم به نظر می‌رسد.

Peugeot 3008

بازدیدکنندگان از غرفه‌ی ایکاپ و ایران خودرو در نمایشگاه خودروی تهران، احتمالا در کنار همان پژوهای همیشگی، شامل 2008، 508، 308 و 208، می‌توانند از شاسی‌بلندهای جدید پژو با کدهای 3008 و 5008 و قیمت فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان لذت ببرند؛ درحالی‌که زمان تولید این خودروها نیز مثل دیگر محصولات ایکاپ، نامشخص است.

بورگوارد

برند اصیل و آلمانی بورگوارد، که یک خودروساز ورشکسته و فراموش‌شده محسوب می‌شود، با سرمایه‌گذاری سنگین چند شرکت چینی، برای بازگشت به بازار جهانی آماده می‌شود. بورگوارد در تلاش است تا به‌عنوان یک برند لوکس و دارای کیفیت بالا شناخته شود. محصولات این شرکت هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند؛ اما مسلما با قیمتی فراتر از مدل‌های مرسوم ساخت چین عرضه خواهند شد و به احتمال فراوان، در بحث پیشرانه و تجهیزات فنی از ادوات ساخت فولکس واگن استفاده خواهند کرد.

borgward bx7

شاسی‌بلند لوکس BX7 که ۲ سال پیش در نمایشگاه فرانکفورت حضور داشت، احتمالا در نمایشگاه خودروی تهران قابل بازدید خواهد بود. این محصول بورگوارد، سایز بدنه‌ای نزدیک به هیوندای سانتافه دارد و از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری با قدرت ۲۲۵ اسب بخار بهره می‌برد. پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی BX7، درصورت تولید و عرضه در ایران، نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

تویوتا

واردات محصولات تویوتا پیش از بسته شدن سایت مربوط به ثبت سفارش خودروهای خارجی متوقف شد. ایرتویا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو در ایران، غرفه‌ای اختصاصی در نمایشگاه خودروی تهران خواهد داشت و مثل سال‌های قبل، محصولاتی از تویوتا و لکسوس را نمایش خواهد داد.

C-HR

کراس‌اور C-HR که چند ماه پیش در زومیت بررسی شد، امروزه به تعداد محدود در خیابان‌ها دیده می‌شود و مسلما جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان در نمایشگاه خواهد داشت. این خودرو با پیشرانه‌ی هیبرید ۱.۸ لیتری ۱۲۲ اسب بخار، قرار بود با قیمتی در حدود ۱۷۰ میلیون تومان عرضه شود؛ اما در بنگاه‌های خودروی تهران به لطف جلوگیری از واردات، در نسخه‌ی فول‌آپشن قیمت ۲۵۰ میلیون تومان را تجربه می‌کند.

Toyota Auris

تویوتا آئوریس که به‌نوعی نسخه‌ی هاچبک و بروزشده‌ای از کورولا محسوب می‌شود، به احتمال فراوان در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی خواهد شد. این محصول حضور پررنگی در بازار اروپا دارد و با پیشرانه‌های ۱.۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۱۵ اسب بخار، از سال ۲۰۱۲ تولید می‌شود. تویوتا آئوریس در صورت ورود به ایران، بیش از ۱۶۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

لکسوس

در سال‌های اخیر، کیفیت بالای محصولات لکسوس و قیمت گزافی که برای آن‌ها پرداخت می‌شود، طبقه‌ی متمول جامعه را به‌خوبی توجیه کرده است. امروزه کراس‌اور NX با قیمتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان، فروش جالب توجهی در بازار ایران دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد با اعمال قوانین جدید و حذف مانع برای واردات خودروهای دارای پیشرانه‌ی حجیم، دیگر محصولات لکسوس نیز در بازار ایران عرضه شوند.

لکسوس RX

با توجه به حضور موفق مدل‌های مختلف RX 350 در سال‌های گذشته، نسل جدید این خودرو می‌تواند کلاس شاسی‌بلندهای لوکس ایران را متوجه خود کند. این مدل در نسخه‌های RX200t، RX350 و RX450h تولید می‌شود. لکسوس RX200t با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۲۸ اسب بخار، منع قانونی برای واردات ندارد و امروزه با قیمتی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان، در نمایشگاه‌های تهران دیده می‌شود. لکسوس RX350 با پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری ۲۹۵ اسب بخار، شانس کمی برای حضور در ایران دارد؛ اما نسخه‌ی هیبریدی RX450h ممکن است با استفاده از قانون تخفیف تعرفه‌ی گمرکی برای خودروهای هیبرید که مصرف سوخت کمتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارند، مجوز واردات دریافت کند. این محصول همراه با پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری و سیستم هیبرید، قدرت ۳۱۰ اسب بخار و مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و با قیمتی نزدیک به ۵۵ هزار دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.

رنو

بدون شک، شرکت رنو یکی از موفق‌ترین واردکننده‌های خودرو به ایران محسوب می‌شود. سال‌های دهه‌ی ۸۰ شمسی جولان‌گاه برندهای کره‌ای در بازار کشور بود؛ اما با حضور رنو از ابتدای دهه‌ی ۹۰، تنوع محصولات این برند فرانسوی رنگ‌ تازه‌ای به مدل‌های وارداتی داد. در حال حاضر، مدل‌های تالیسمان و کولئوس، حتی با قیمت‌های بیش از ۲۵۰ میلیون تومان معامله می‌شوند که نشان از موفقیت رنو در جذب خریداران کلاس لوکس دارد. این موضوع، مشوق خوبی برای این برند فرانسوی است تا محصولات جدیدی از جمله کیلیو و مگان را برای ورود به ایران آماده کند.

رنو مگان Renault megane 2017

مدتی پیش به بررسی کامل خودروهای رنو کیلیو و رنو مگان جدید در زومیت پرداختیم. احتمال واردات و حتی مونتاژ مگان ۲۰۱۷ در ایران بسیار زیاد است و این خودرو یقینا در نمایشگاه خودروی تهران حضور خواهد داشت. مگان جدید با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسب بخار و ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۱۳۰ اسب بخار، در بازار جهانی عرضه می‌شود و احتمالا با نسخه‌ی ۱.۲ لیتری، وارد ایران خواهد شد. قیمت نهایی این محصول، در اختیار رسانه‌های قرار نگرفته است؛ اما می‌توان اطمینان داشت که نسخه‌ی سدان، در نهایت با قیمتی بیش از ۱۸۰ میلیون تومان پیش‌فروش شود. مگان با بدنه‌ی هاچبک، شانس کمتری برای ورود به ایران دارد؛ اما می‌توان به شرط قیمت منصفانه (در محدوده‌ی ۱۵۰ میلیون تومان) گزینه‌ی جذابی باشد.

renault f1

قرار است غرفه‌ی رنو در نمایشگاه بین‌المللی تهران، میزبان خودروی فرمول یک تیم رنو اسپرت باشد. حضور چنین محصولی می‌تواند برای علاقه‌مندان جالب توجه باشد؛ ولی حرکتی عجیب و صرفا تبلیغاتی توسط شرکت سازنده خواهد بود.

لوکسژن

روز گذشته، خبر افتتاح نمایندگی فروش لوکسژن تایوان در ایران، منتشر شد. تنها ۸ سال از تأسیس لوکسژن در تایوان می‌گذرد و بخشی از خطوط تولید آن در کشور چین فعالیت می‌کنند. این خودروساز اکنون با ۷ مدل در بازار منطقه‌ی شرق آسیا حضور دارد که شامل ون‌های M7 و V7، سواری‌های S3 و S5، همراه با شاسی‌بلندهای U5، U3 و U7 است.

luxgen S3

بنا به اعلام شرکت واردکننده، خودروهای لوکسژن در ایران، ون M7، سدان S3 و کراس‌اور U7 هستند؛ درحالی‌که نسخه‌ی تمام برقی سدان S3 هم حضوری نمادین در نمایشگاه خودروی تهران خواهد داشت. مدل S3 با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. آستانه‌ی قیمت این خودرو در بازار محلی، ۵۵۰ هزار دلار تایوان، معادل ۱۸ هزار دلار آمریکا است.

دی اس (DS)

این برند لوکس فرانسوی، به‌عنوان خودروساز جدیدی از گروه پژو سیتروئن شناخته می‌شود. دی‌اس تنها یک نمایندگی فعال در تهران دارد و تا حدودی موفق به جذب مخاطبان در پایتخت ایران شده است. پس‌ از عرضه‌ی مدل‌های DS5، DS5 LS و کراس‌اور DS6، سه خودروی دیگر توسط دی‌اس برای واردات به کشورمان انتخاب شده‌اند که شامل هاچبک‌ DS3، کراس‌اور کامپکت DS3 کراس‌بک و کراس‌اور سایز متوسط DS7 خواهد بود.

ds3 / دی اس 3

پیش از این به بررسی جامع DS3 در زومیت پرداخته‌ایم و این خودرو هم‌اکنون با قیمتی بیش از ۱۵۲ میلیون تومان، توسط شرکت آرین موتور تابان پیش‌فروش می‌شود. کراس‌اور DS6 و سواری DS5 هم با قیمتی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در نمایشگاه خودروی تهران، از نزدیک با این خودروها آشنا شوند.

شاسی بلند DS7 کراس‌بک DS7 Crossback 2018

خودروی DS7 با توجه به طراحی لوکس در ظاهر بیرونی و فضای داخلی، محصولی منحصربه‌فرد برای بازار ایران محسوب می‌شود. این مدل اکنون به‌عنوان خودروی رسمی رئیس جمهور فرانسه شهرت پیدا کرده و با تحسین کارشناسان خودروی دنیا مواجه شده است. کراس‌اور DS7 با پیشرانه‌های توربوشارژ ۱.۶ لیتری به قدرت‌های ۱۷۷ اسب بخار و ۲۲۱ اسب بخار تولید می‌شود که به احتمال فراوان، با نسخه‌ی ۱۷۷ اسب بخار وارد کشور خواهد شد. با توجه به آستانه‌ی قیمت ۳۵ هزار دلار برای این خودرو، می‌توان اطمینان داشت که نسخه‌ی وارداتی همراه با آپشن‌های سطح متوسط، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

ولوو

بنا به اظهار نظر رسمی شرکت خودروسازی ولوو در سوئد، این برند دارای نمایندگی رسمی در ایران نیست؛ اما در نمایشگاه خودروی تهران به‌طور مستقیم، حضور خواهد داشت. در یک سال گذشته ولوو با شاسی‌بلند XC90 و قیمت نجومی ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان، خبرساز شد. سه سال قبل مدل‌های متنوعی از ولوو، از جمله C3۰ و C70 نیز به ایران وارد و تاحدودی موفق به جذب مخاطب شدند. با این اوصاف، پیش‌بینی خودروهایی که توسط ولوو به نمایشگاه خودروی تهران آورده می‌شوند، کمی مشکل خواهد بود.

volvo xc40

غول خودروسازی سوئد، سرمایه‌گذاری سنگینی بر کراس‌اورهای مدرن داشته و در ماه‌های گذشته، مدل جدید خودروهای XC40، XC60 و XC90 را معرفی کرده است. با توجه به آستانه‌ی قیمت ۳۴ هزار دلار برای XC40، این خودرو می‌تواند به رقیبی جدی برای لکسوس NX در بازار ایران تبدیل شود. فروش این خودرو در بازار جهانی، همراه با پیشرانه‌های بنزینی ۲ لیتری به قدرت‌های ۱۵۶ اسب بخار، ۱۹۰ اسب بخار و ۲۴۷ اسب بخار است.

فولکس واگن

شرکت ماموت خودرو به‌عنوان نماینده‌ی رسمی محصولات فولکس در ایران فعالیت می‌کند. در چند ماه گذشته، این شرکت از واردات کراس‌اور تیگوان و سدان پاسات به کشور خبر داده؛ اما هنوز اطلاعاتی از پیش‌فروش این مدل‌ها منتشر نشده است. از سویی دیگر، بارها شنونده‌ی اخبار مختلف درباره‌ی همکاری فولکس‌واگن آلمان با خودروسازان داخلی در زمینه‌ی تولید و مونتاژ محصولات در ایران بوده‌ایم.

passat 2017

می‌توان پیش‌بینی کرد طبق روال سال گذشته، تیگوان و پاسات در نمایشگاه خودروی تهران دیده شوند. کراس‌اور مشهور فولکس واگن تیگوان مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری و ۱۸۰ اسب بخار است؛ درحالی‌که سدان فولکس واگن پاسات با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری همراه سیستم پاشش مستقیم سوخت، قدرت ۱۸۰ اسب بخار خواهد داشت. هاچبک اقتصادی پولو که زمزمه‌های احداث خط تولید آن در ایران وجود داشت هم می‌تواند محصول جالبی از فولکس واگن در غرفه‌ی این برند باشد. علاقه‌مندان خودرو امیدوارند سدان خوش‌قیمت و محبوب جتا یا نسخه‌ای از هاچبک مشهور گلف نیز به نمایشگاه آورده شوند تا زمینه‌ی واردات آن‌ها فراهم شود.

Tiguan

توسطمحمدرضا اشتری
منبعزومیت
مطلب قبلیاعلان آگهی جذب سرمایه گذار برای 15 محدوده معدنی کشور
مطلب بعدیگزارش متوسط قیمت فروش محصولات وهزینه خدمات کشاورزی تابستان ١٣٩٦

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید