خطر پشت گوش سرمایه گذاری عربستان در جهان

عربستان سعودی طی چند سال گذشته، منابع نفتی خود را در دره سیلیکون هزینه کرده است.

  عربستان در کجای دنیا سرمایه گذاری کرده است؟ این سوالی است که سی ان ان در گزارشی به آن پاسخ داده است.

طبق این گزارش، عربستان سعودی طی چند سال گذشته، منابع نفتی خود را در دره سیلیکون هزینه کرده است. اما حالا این سرمایه گذاری ها به دلیل انزوای رو به رشد این پادشاهی در دنیای کسب و کار و به دلیل ناپدیدشدن مشکوک جمال خاشقچی، روزنامه نگار این کشور تحت نظر قرار گرفته است.

شرکت های فناوری در میان سودمندترین گزینه های شرکت های عربستانی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بوده اند.

صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF)، بعد از اینکه محمدبن سلمان، در مارس 2015  اداره آن را برعهده گرفت، سرمایه گذاری های خود را در سراسر جهان افزایش داده است.

این صندوق حدود 45 میلیارد دلار به صندوق سافت بانک تزریق کرده است که حدود 50 درصد از سپرده سرمایه های این صندوق می شود. همچنین صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به طور جداگانه در سال 2016، 3.5 میلیارد دلار در اوبر سرمایه گذاری کرده است و حالا یاسر رومایان روی صندلی هیات مدیره این شرکت نشسته است. به گفته الون ماسک، مدیرعامل تسلا، این صندوق در این شرکت هم 5 درصد سهام دارد.

ماه گذشته این صندوق همچنین اعلام کرد می خواهد یک میلیارد دلار در تسلا سرمایه گذاری کند. در اوایل سال جاری، این صندوق همچنین نیم میلیون دلار در استارت آپ Magic Leap سرمایه گذاری کرد.

اما این فقط در مورد تکنولوژی نیست. PIF متعهد شده است که 20 میلیارد دلار در صندوق سرمایه گذاری زیربنایی Blackstone سرمایه گذاری کند. این صندوق بیش از 100 میلیارد دلار پروژه زیربنایی دارد که عمدتا در امریکا مستقر هستند.

PIF در شرکت هایی مانند steelmakers ArcelorMittal، POSCO و همچنین AccorInvest، صاحب هتل های Accor سهام دارد.

سرمایه گذاری صندوق چشم انداز

صندوق چشم انداز 93 میلیارد دلاری سافت بانک، تا حد زیادی توسط عربستان تامین می شود. داده ها نشان می دهد که این صندوق میلیاردها دلار در استارت آپ های تکنولوژی در سراسر جهان سرمایه تزریق کرده است.

سال گذشته، این صندوق 4.4 میلیارد دلار در WeWork سرمایه گذاری کرد. این استارت آپ روی فضاهای کارآمد محلی در شهرهای سراسر جهان فعالیت می کند. همچنین 2.25 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری ها به شرکت های GM رفته است.

Slack، DoorDash و Improbable Worlds هم از دیگر شرکت هایی هستند که از صندوق چشم انداز پول دریافت کرده اند.

این صندوق همچنین 25 درصد سهام شرکت های بریتانیایی Arm Holdings را در اختیار دارد.

*سرمایه گذاری های فردی

بخش بزرگی از سرمایه گذاری های عربستان سعودی در خارج از مرزهای آن و توسط سرمایه گذارهای شخصی اتفاق افتاده است. برجسته ترین آنها هم شاهزاده الولید بن طلال است.

او یک سرمایه گذاری بلندمدت در توئیتر داشته است و 2.3 درصد از سهام اسنپ چت را با سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری در اوایل سال جاری به دست آورد.

شرکت او، همچنین سهم از شرکت لیفت و کمپانی French music را در اختیار دارد.

مطلب قبلیتولید ۱۸ کالای منتخب صنعتی کاهش یافت
مطلب بعدیزلزله تهران ۲ میلیون نفر را تحت آسیب مستقیم قرار می‌دهد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید