خرده‌فروشی آنلاین در چین پیروز می‌شود؟

چین آنلاین در برابر چین آفلاین

تجارت الکترونیک

فروش آنلاین سهم عمده و رو به رشدی در خرده‌فروشی چین دارد. Emarketer می گوید خرید آنلاین 52.1 درصد از کل خرده‌فروشی چین را تشکیل داده است و سال 2022 به 55.6 درصد خواهد رسید. (اما 44.4 درصدی باقی‌مانده هنوز عدد بزرگی است.)

اگر می‌خواهید تفاوت میان چین و بازارهای دیگر ازنظر نحوه تجارت الکترونیک و استراتژی یک برند را درک کنید، این مطلب را بخوانید. چرا که مهاجرت آنلاین به آفلاین در چین با سایر بازارها متفاوت بوده است. فوربز در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

آیا آفلاین در چین مرده است؟ به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. خصوصاً اگر بحث درباره بازار انبوه یا میدل بازار باشد. به طور مثال خمیردندان و لامپ به توزیع آفلاین نیاز دارد، چرا که محصولی است که به طور جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و توسط 1.4 میلیارد جمعیت چین مصرف می‌شود. این‌ها محصولات ضروری هستند و همچنین محصولاتی هستند که موردتوجه تعداد زیادی از افراد در انتهای طیف اقتصادی-اجتماعی قرار دارند، کسانی که کمترین امکان آنلاین بودن و کمترین میزان راحتی با تجارت الکترونیک را دارند.

اما در محصولات بین المللی یا محصولات برتر چطور؟ آفلاین می تواند باعث افزایش فروش شود، اما آفلاین موفقیت در بازار را به همراه نخواهد داشت. سه عامل را در نظر بگیرید:

سهم آنلاین: فروش آنلاین سهم عمده و رو به رشدی در خرده‌فروشی چین دارد. Emarketer می گوید خرید آنلاین 52.1 درصد از کل خرده‌فروشی چین را تشکیل داده است و سال 2022 به 55.6 درصد خواهد رسید. (اما 44.4 درصدی باقی‌مانده هنوز عدد بزرگی است.)

premium skew: این رقم سهم آنلاین برندهای معتبر و بین المللی را نادیده می‌گیرد. برندهای برتر در تجارت الکترونیک عملکرد بهتری دارند، چرا که کانال ترجیحی برای خریداران جوان و تحصیل‌کرده هستند. بنابراین در چین، امسال حدود 77.7 از کل فروش محصولات آرایشی و بهداشتی آنلاین بوده است. (اما 22.3 درصد باقی‌مانده هنوز هم زیاد است.)

بی‌واسطه و فوری: حتی این 77.7 درصد هم نقش تجارت الکترونیکی در عامل زمان را دست‌کم می‌گیرند. به یاد داشته باشید که تجارت الکترونیک به شما خدمات فوری ارائه می‌دهد، درحالی‌که آفلاین این‌طور نیست.

به‌عبارت‌دیگر، برند آرایشی شما در مدت شش ماه می تواند کم‌وبیش سهمی از آن رقم 77.7 درصد فروش آنلاین به دست آورد. اگر شما خوش‌شانس باشید طی 5 سال می‌توانید سهم 25 درصدی از فروش آفلاین که خودش سهم 22.3 درصدی از کل خرده‌فروشی دارد را کسب کنید.

بنابراین در عرض 5 سال (زمانی که 80 درصد فروش لوازم‌آرایشی آنلاین خواهد بود) فروش شما نسبت 80 به 20 آنلاین به آفلاین نیست، بلکه 80 به 5 آنلاین به آفلاین است.

حالا مقایسه فروش آنلاین و آفلاین مهم است. اگر شما 5 میلیون دلار فروش آنلاین داشته باشید، به‌سختی در حوزه آفلاین فروش خوبی دارید. درواقع اگر به طور مثال 5 میلیون فروش آنلاین دارید، سقف فروش آفلاین شما یک‌میلیون دلار خواهد بود. برای رفتن به حوزه آنلاین باید تمام زوایای آن را بررسی کنید.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیصنعت اسقاط خودرو خوابیده است؛ قراضه وارد می‌کنند
مطلب بعدیحذف پاسپورت برای سفر بین ایران و ترکیه؛ برنده کیست؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید