حد بحرانی افزایش قیمت اقلام خوراکی کجاست؟

متوسط قیمت اقلام برنج ایرانی درجه‌یک، برنج خارجی درجه‌یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، لوبیاچیتی، عدس و، قند، شکر چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی روند متوسط قیمت اقلام خوراکی پرداخته است. تأمین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشر بوده است. شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند طلا، سکه، ارز، خودرو و حتی مسکن، مردم را مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا کند، اما در بازار مواد غذایی هرچقدر هم که قیمت‌ها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد، زیرا زندگی و حیات انسان به این کالاها وابسته است.

ازاین‌رو کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تأثیر می‌گذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس می‌کنند.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی

این گزارش در ادامه به مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه قبل پرداخته است:  در 8 مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از 10 درصد بوده که بیشترین افزایش مربوط به اقلام گوجه‌فرنگی (208.9 درصد)، پیاز (62.6 درصد) و مرغ ماشینی (26.2درصد) است.  در 2 قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به اقلام پرتقال (منفی 8.9 درصد) و تخم‌مرغ ماشینی (منفی 6.4 درصد) است.

در مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل هم مشخص است:  در 5 مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه‌فرنگی (209 درصد)، عدس (156.3درصد)، برنج خارجی درجه‌یک (143.9 درصد)، پرتقال (108.4 درصد) و پیاز (105.8 درصد) مشاهده می‌شود.  در یک‌قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی بوده و بیشترین کاهش مربوط به رب گوجه‌فرنگی (منفی 1.7 درصد) بوده است.

در ادامه این گزارش، جهت بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه حد مطلوب، هشدار و بحرانی استفاده می‌شود که به شرح زیر است: «حد مطلوب: حدی از قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف‌کننده قابل‌قبول به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد.

این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک‌ساله 12 درصد خواهد بود؛ حد هشدار: حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج‌شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 1.5 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک‌ساله 18 درصد خواهد بود.

عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌هاست؛ حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج‌شده است و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 2 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته‌شده است که برای یک دوره یک‌ساله 24 درصد خواهد بود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.»

حالا بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در آبان ماه 1399:  متوسط قیمت اقلام برنج ایرانی درجه‌یک، برنج خارجی درجه‌یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، لوبیاچیتی، عدس و، قند، شکر چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند.

متوسط قیمت اقلامی مانند روغن مایع و پیاز، در محدوده هشدار قرارگرفته‌اند و با توجه به روند صعودی قیمت‌ها ورود این اقلام به محدوده بحرانی برای ماه‌های آتی دور از انتظار نیست.

متوسط قیمت اقلامی مانند رب گوجه‌فرنگی بهتر از حد مطلوب است. هرچند به نظر می‌رسد در این مورد نیز روند افزایشی است.

متوسط قیمت سایر اقلام شامل گوشت گوسفند، گوشت گوساله یا گاو، سیب، خیار، سیب‌زمینی باوجود افزایش قیمت آنها در آبان ماه، در محدوده عادی و قابل‌قبول تغییرات قیمت‌ها قرار دارند.

مطلب قبلیخداحافظی با سخت‌ترین روزهای پاندمی کرونا
مطلب بعدیاریکسون: تا پایان ۲۰۲۰ یک میلیارد نفر تحت پوشش 5G قرار می‌گیرند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید