حدود ۸۰۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی غیرفعال هستند

طبق گفته معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۳۳ هزار و ۱۲ واحد صنعتی فعال و ۷۸۷۵ واحد صنعتی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، فرشاد مومنی در نشستی خبری که صبح امروز (دوشنبه) در محل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اشاره به اینکه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای شرکت‌های واقع در شهرک‌های صنعتی تا ۱۳ سال معافیت مالیاتی وجود دارد، اظهار کرد: اجرای پنج پروژه در راستای ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر عهده سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۷۴ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که اشتغالی حدود ۲۷ هزار نفری را به دنبال داشته است. همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۰۱۳ واحد بازفعال شده که برای حدود ۱۸ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

معاون برنامه‌ریزی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اعلام اینکه مجموع اشتغال ایجاد شده در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۶ هزار و ۵۷۳ نفر بوده است، گفت: برنامه شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی به استان‌ها ابلاغ شده و به روزرسانی اطلاعات واحدها و طرح‌ها در دستور کار این برنامه است.

مومنی افزود: تاکنون ۷۳ هزار و ۵۰ قرارداد با صنعتگران معنقد شده و تعداد قراردادهای منعقد شده از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۵۳ مورد بوده است و همچنین ۳۳ درصد قرارداد منعقد شده با اصناف بوده و ساماندهی و استقرار اصناف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار است.

وی همچنین به میزان صادرات صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان صادرات صنایع کوچک ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

معاون برنامه‌ریزی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به وضعیت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بیان کرد: ۴۰ هزار و ۸۸۸ بنگاه در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که اشتغالی معادل ۱۵ هزار و ۸۶۵ نفر را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این ۳۳ هزار و ۱۲ واحد در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و ۷۸۷۵ واحد صنعتی غیرفعال نیز در این شهرک‌ها وجود دارد که حدود ۴۰۰۰ واحد آنها از دهه ۷۰ تاکنون تعطیل‌اند.

به گفته مومنی تا تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری شاهد رشد ۲۳ درصدی در تعداد قراردادها نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد ۸۲ درصدی در مساحت‌های واگذار شده نسبت به سال گذشته است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا منبی بر اینکه برنامه اشتغالزایی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معادل ۱۳۰ هزار نفر در ابتدای سال جاری اعلام شد اما تاکنون تنها حدود ۶۶ هزار شغل ایجاد شده و به نظر تحقق آن تا پایان سال امری دشوار به نظر می‌رسد، تصریح کرد: معمولا در سه ماهه پایانی سال حجم قابل توجهی از اقدامات انجام می‌شود و امیدواریم با تلاش بیشتر به رقم ۱۳۰ هزار تایی تا پایان سال دست یافت.

100 هزار واحد در شهرک های صنعتی وجود دارد

صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به اینکه حدود یکصد هزار واحد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، گفت: بیش از ۴۰ هزار واحد از این تعداد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و بیش از ۳۳۰۰۰ واحد نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: به ظرفیت رساندن کامل ۲۰ هزار واحد صنعتی طی چهار سال آینده در دستور کار است و باید فضای کسب و کار در شهرک‌ها بهبود یابد. ما در این راستا به دنبال ایجاد اختیارات بیشتر برای شهرک‌ها هستیم و با وزارت نیرو، بانک‌ها و دستگاه‌های مرتبط جلسات خوبی برگزار شده است.

وی در مورد طرح ضربتی ایجاد اشتغال و تحقق آن بیان کرد: طرح ضربتی ایجاد اشتغال برای ۴۵۰ هزار نفر در سال آینده در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تصمیمی بلندپروازانه نیست بلکه می‌توان این رقم را نیز افزایش داد.

مطلب قبلیحجتی:بازار تخم مرغ با کنترل توزیع و واردات متعادل می‌شود
مطلب بعدیآنچه اقتصاد جهان در سال۲۰۱۸ باید منتظرش باشد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید