جمع‌آوری گل‌های “بونسای و بامبو” از بازار

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات اعلام کرد:‌ به دلیل آلوده بودن و قاچاق بودن گل‌های بونسای و لاکی بامبو همه آن‌ها به زودی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی از بازار جمع‌آوری می‌شود و اگر تاجران بخواهند باید از کشورهایی به غیر از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کنند.

مهدی قائمیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت:‌ با وجود ممنوعیت واردات گل‌های زینتی مانند “بونسای و لاکی بامبو” از دو سال گذشته تاکنون، همچنان شاهد این گونه از گیاهان زینتی در بازار هستیم که همگی آن‌ها از کشورهای جنوب شرقی آسیا و به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

وی افزود: در گذشته از کشورهایی مانند چین، گل بنسای و از کشوری مانند تایلند گل لاکی بامبو به ایران وارد می‌شد، اما به دلیل آلوده بودن چندین محموله وارداتی از این کشورها را برگرداندیم و اعلام کردیم که باید شرایط بهداشتی و قرنطینه ایران را رعایت کنند. اما با وجود مذاکرات فراوان این اتفاق نیفتاد و نهایتا مجبور به اعلام ممنوعیت واردات این دو گیاه زینتی از کشورهای چین، تایوان، تایلند و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا شدیم.

قائمیان تصریح کرد: با وجود ممنوعیت دو ساله واردات این گونه از گیاهان زینتی به ایران از کشورهای جنوب شرقی آسیا، همچنان شاهد واردات و عرضه آن‌ها به صورت غیرقانونی هستیم که در نهایت با تفاهم‌نامه‌ای که دو روز گذشته با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی امضا کردیم مقرر شد به زودی گل‌های بنسای و لاکی بامبو که مبدأ واردات آن‌ها کشورهای جنوب شرقی آسیاست از بازار ایران جمع‌آوری شود. این اقدام از پایانه‌های عرضه گل و گیاه به صورت عمده فروشی تا عرضه‌کنندگان خود گل و گیاه را شامل می‌شود.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: اگر مردم به این گونه از گیاهان زینتی اقبال دارند باید صبر کنند تا ابتدا گیاهان مشکوک به آلودگی را از بازار جمع‌آوری کنیم و تاجران نیز باید این گونه گیاهان را از کشورهای اروپایی مانند هلند به ایران وارد کنند تا مشکلی از نظر آلودگی نداشته باشند چرا که کشوری مانند هلند همه شرایط و استانداردهای بهداشتی و قرنطینه‌ای ایران را رعایت می‌کند و مشکلی از این جهت نداریم، اما متأسفانه برخی تاجران تنها سود مالی برایشان اهمیت دارد و از این حیث واردات گل و گیاه از چین و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا صرفه اقتصادی بیشتری برایشان دارد.

 قاچاق بونسا و بامبو

پیش از این رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرده بود که به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناکی که گل‌های زینتی مانند بن‌سای و بامبو از کشورهایی مانند چین و تایلند داشتند و با وجود تذکرات فراوان و بازگشت محموله آن‌ها، اصلاحی در روند تجارت خود با ایران اعمال نکردند، از دو سال گذشته واردات این گل‌ها ممنوع شدند اما همچنان شاهد عرضه و خرید و فروش آن‌ها در بازار هستیم.

محمدعلی باغستانی میبدی به ایسنا گفت: از حدود دو سال گذشته هیچ گونه مجوزی برای واردات رسمی گل “بونسای” و “لاکی بامبو” صادر نشده است، چرا که این گونه از گیاهان زینتی که پیش از این از کشورهایی مانند چین و تایلند به ایران وارد می‌شد، آلودگی‌ و آفت‌های نباتی خطرناکی داشتند که به عنوان مثال می‌توان به آفت فوزاریوم در گل بن‌سای چینی اشاره کرد. با وجود تذکرات و مکاتبات فراوان با طرف چینی و تایلندی، آن‌ها حاضر نشدند که محموله‌های خود را پیش از ارسال به ایران و تحویل دادن به تاجران ایرانی از این نظر اصلاح کنند، بنابراین از دو سال گذشته واردات این نوع گیاهان زینتی ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: هر گل بونسای و بامبویی که در بازار وجود دارد قاچاق محسوب می‌شود که البته یکی از دلایل واردات این‌ گل‌های آلوده در گذشته، برخی تاجران ایرانی هستند که به دنبال محصول بی‌کیفیت و ارزان قیمت هستند، چرا که این نوع گل از چین به کشورهای بسیاری صادر می‌شود و می‌توان به جای گل‌های آلوده ته گلخانه‌های چین، نمونه‌های باکیفیت‌تر آن را وارد کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه از زمان اعلام ممنوعیت واردات گل بونسای از چین و لاکی بامبو از تایلند، از کشورهای همسایه آن‌ها نیز واردات گل آلوده صورت گرفت، اضافه کرد: در ادامه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که گل‌هایی که از همسایه‌های چین و تایلند به ایران صادر می‌شد، همان گل‌های آلوده این دو کشور بودند که از طریق این کشورها به ایران می‌آمد. در نهایت واردات بونسای از ۱۰ کشور ممنوع شد و پس از آن هیچ درخواستی برای واردات این گل از کشورهای دیگر نداشتیم که این نشان می‌دهد برخی به دنبال واردات این نوع گیاهان زینتی به صورت سالم و کیفی‌تر نیستند، چرا که قیمت آن‌ها بالاتر است و صرفه اقتصادی برایشان ندارد.

باغستانی تصریح کرد: مذاکرات بسیاری با طرف‌های چینی و تایلندی صورت گرفته که می‌توان به جلسات متعدد با آن‌ها و جلسه‌ای که در دفتر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد برای آن‌ها نیز این مسئله اهمیتی نداشت، بنابراین مجبور به اعلام ممنوعیت واردات این گیاهان زینتی شدیم

مطلب قبلیبزرگترین قرارداد وام خارجی به ارزش 8 میلیارد یورو امضا شد
مطلب بعدیایران خودرو محصولاتش را گران کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید