جدول وزن آهن آلات ساختمانی

جدول وزن آهن آلات ساختمانی

محاسبه وزن مقاطع فولادی برای ساختمان سازی، در تخمین هزینه های نهایی هر پروژه اهمیت دارد؛ در این مقاله به بررسی جدول وزن آهن آلات و وزن مخصوص هر یک پرداخته ایم.

وزن آهن مصرفی در پروژه‌های ساختمانی، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید پیش از شروع پروژه در نظر گرفته شود. مهندسان و سرمایه‌گذاران حتماً پیش از آغاز ساخت‌وساز باید تخمین درستی از میزان آهن مورد نیاز پروژه در دست داشته باشند تا بتوانند خرید آهن و همچنین هزینه‌های مورد نیاز برای آن را بهتر مدیریت کنند. در این مطلب قرار است به اهمیت این‌گونه محاسبات و همچنین استفاده از جدول وزن آهن آلات نگاهی داشته باشیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت محاسبه وزن آهن مصرفی در پروژه‌های ساخت و ساز

همان‌طورکه اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین کارها پیش از شروع هر پروژه ساختمانی، محاسبه تعداد تیرآهن، میلگرد و وزن آهن مصرفی است؛ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بخش عمده هزینه‌های ساخت‌وساز، به خرید آهن آلات تعلق می‌گیرد. بنابراین، بودجه‌بندی هزینه‌ها بستگی زیادی به این نوع محاسبات دارد؛ از سوی دیگر، زمان‌بندی سفارش آهن و دریافت آن نیز مهم است تا پروژه خصوصاً در فصل‌های سرما متوقف نشود. به‌همین‌دلیل، مدیران ناظر و سرمایه‌گذاران با محاسبه وزن آهن مورد نیاز، برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص خرید آن را انجام می‌دهند.

برای محاسبه وزن آهن مصرفی، می‌توان تعداد میلگرد و تیرآهن‌های مناسب برای هر ساختمان را محاسبه کرد؛ سپس با کمک وزن مخصوص آهن و طول هر یک که با کمک جدول وزنی مقاطع به دست می‌آید، می‌توان وزن کالاهای مصرفی در کل پروژه را به دست آورد. دقت کنید که فرمول دقیقی برای تعداد تیرآهن و میلگرد مورد نیاز هر ساختمان وجود ندارد و این عدد با توجه به زلزله‌خیز بودن یا نبودن منطقه، تعداد طبقات ساختمان، نوع خاک محل، فاصله بین ستون‌ها و … تعیین می‌شود.

بکارگیری جدول وزن آهن آلات، روشی سریع جهت محاسبه وزن فولاد مورد نیاز

محاسبه فولاد مورد نیاز برای هر پروژه با استفاده از جدول وزن آهن آلات، بسیار ساده‌تر شده است؛ این جدول‌ها برای انواع مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی، پروفیل، میلگرد، ورق و… آماده شده‌اند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“محاسبه وزن آهن از اهمیت  بسیار بالایی برای مهندسان برخوردار است؛ از طرفی شما تنها با به دست آوردن وزن آهن قادر به اطلاع از قیمت آن هستید و از طرفی دیگر جدول وزن آهن آلات کمک شایانی برای انتخاب بهتر، متناسب با کاربرد محصول به شما می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا از وزن استاندارد آهن آلات اطمینان خاطر داشته باشید که برای محاسبه آن از راه‌های مختلفی همچون جدول، محاسبه‌گر آنلاین و… می‌توان استفاده کرد.”

به‌عنوان‌مثال، اگر تعداد تیرآهن مورد نیاز برای پروژه‌تان را بدانید، می‌توانید وزن آن را به سادگی به دست آورید؛ برای این منظور لازم است وزن تیرآهن خود را از جدول پیدا کرده و در تعداد مورد نیاز ضرب کنید. مثلا، وزن هر متر از تیرآهن IPE16 برابر با 15.8 کیلوگرم و وزن شاخه 12 متری آن برابر با 189.6 کیلوگرم است؛ بنابراین اگر در پروژه شما به 100 عدد شاخه 12 متری از این تیرآهن به کار برود، وزن آهن مصرفی برابر است با:

18960= 100 * 189.6

وزن تیرآهن را براساس طول و سطح مقطع و جدول اشتال محاسبه می شود.
وزن تیرآهن را براساس طول و سطح مقطع و جدول اشتال محاسبه می شود.

جدول وزن برای مقاطع فولادی مختلف

وزن تیرآهن همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم به سادگی با کمک جدول این محصولات به دست می‌آید؛ به‌همین‌ترتیب، وزن میلگرد و وزن پروفیل هم با کمک جداول طراحی شده برای آن‌ها محاسبه می‌شوند. به‌طورکلی، وزن هر مقطع فولادی باید با کمک وزن مخصوص آن محاسبه شود. وزن مخصوص یا چگالی عبارت است از وزن آن مقطع فولادی در طول 1 متر. به‌عنوان‌مثال، وزن مخصوص پروفیل مربع 20* 20 میلی‌متر عبارت است از 0.62 کیلوگرم. حال برای محاسبه وزن پروفیل مصرفی در پروژه باید از فرمول زیر استفاده کرد:

وزن پروفیل برحسب کیلوگرم= 0.62* طول پروفیل به کار رفته برحسب متر* تعداد پروفیل

این فرمول برای محاسبه وزن میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز کاربرد دارد؛ همچنین شما می توانید برای مشاهده جدیدترین و کامل‌ترین اخبار و مقالات مربوط به وزن آهن آلات پرکاربرد در صنایع مختلف، به مجله گرفت ، مراجعه کنید.

جدول وزن میلگرد را در تصویر مشاهده می کنید
جدول وزن میلگرد را در تصویر مشاهده می کنید

وزن آهن پروژه‌تان را آنلاین محاسبه کنید!

با آنکه محاسبات وزن آهن در پروژه‌ها کار سختی نیست، اما می‌تواند زمان‌بر باشد و اشتباهات کوچک در این ارزیابی‌ها می‌تواند در بودجه‌بندی پروژه مشکل‌آفرین شود؛ ازاین‌رو ابزار محاسبه آنلاین وزن فولاد در اختیار مهندسان قرار گرفته است. با کمک این ابزارها می‌توانید نوع مقطع فولادی را انتخاب کنید و باتوجه به حجم موردنیازتان، وزن نهایی فولاد را در کمتر از چند ثانیه به دست بیاورید. این ابزارها علاوه بر سادگی، بسیار دقیق هستند و باعث صرفه‌جویی در زمان هم می‌شوند. علاوه بر این می‌توانید با استعلام قیمت آهن روز، به‌سرعت هزینه‌های مربوط به خرید آهن آلات برای پروژه‌تان را نیز محاسبه کنید.

براساس نظر متخصصین گرفت:

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

سخن پایانی

وزن انواع مقاطع فولادی با سایزهای مختلف به‌صورت جداول دقیق و مهندسی شده در آمده است تا کار محاسبات وزن آهن آلات در ساخت‌وساز را راحت‌تر کند. اما آنچه مهندسان امروزی به آن نیاز دارند، ابزارهای پیشرفته‌تری است که آن‌ها را از انجام شمارش و حساب‌وکتاب‌های دستی بی‌نیاز کند و علاوه بر این، مطمئن و دقیق هم باشد. بنابراین ابزار محاسبه آنلاین وزن فولاد را به این عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا به سادگی بتوانند ارزیابی‌های دقیق پیش از شروع ساخت‌وساز را انجام بدهند.

مطلب قبلیمدال نقره مسابقات کاتوویتس لهستان 2022 در دستان سید علی اصغریان
مطلب بعدیاز کجا می توان بیت کوین خرید؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید