توقف فروش طرح ترافیک از سال آینده در تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرحی جدید جهت ورود و خروج به منطقه‌ی طرح ترافیک خبر داد که به موجب آن، از سال ۹۷ فروش آرم طرح ترافیک متوقف خواهد شد.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال حذف طرح ترافیک سالانه خبر داد و گفت:

در حال آماده کردن طرحی هستیم که به احتمال زیاد فروش سالیانه طرح ترافیک متوقف خواهد شد و بدین ترتیب مردم آزادی بیشتری برای ورود به منطقه‌ی طرح ترافیک خواهند داشت. اینکه طرح تنها مخصوص افراد خاصی باشد قابل قبول نیست. در کلان‌شهر تهران بیش از ۵ میلیون خودرو در حال تردد است که در طول سالیان گذشته تنها ۹۸ هزار دستگاه خودرو موفق به دریافت آرم سالانه طرح ترافیک شده‌اند و بدین ترتیب بقیه‌ خودروها محروم از طرح ترافیک بوده‌اند.

پورسیدآقایی اعلام کرد که شهرداری تهران در تلاش است طرحی جدید در زمینه فروش طرح ترافیک سالیانه ارائه کند تا همه مردم قادر باشند با پرداخت عوارض ورود، به محدوده طرح ترافیک وارد شوند و رانتی که در حال حاضر تنها شامل ۹۸ هزار دستگاه خودرو می‌شود از بین خواهد رفت. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه افزود:

سؤال بزرگی که همیشه مطرح بوده این است که چرا تنها عده‌ای خاص باید از این مزیت بهره‌مند باشند؛ به نحوی که حتی افرادی که محل زندگی‌ آن‌ها در محدوده طرح ترافیک است قادر نیستند خودروی خود را از منزل خارج کنند. البته برای این دست از افراد تمهیدات ویژه‌ای نیز در نظر خواهیم گرفت که در ساعات مجاز بتوانند در محدوده ترافیک تردد کنند و دوربین‌های ثبت تخلف در این ساعات ورود و خروج آن‌ها را ثبت نخواهد کرد.

پورسیدآقایی ابراز امیدواری کرد این طرح جدید در سال آینده اجرایی شود.

طرح ترافیک

امروز همچنین افشین حبیب‌زاده رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش جزئیات بیشتری از سیستم جدید طرح ترافیک در سال ۹۷ اعلام کرد. وی در این زمینه گفت:

در سال آینده طرح «آرم‌ طرح ترافیک و زوج و فرد» به‌طور کلی حذف خواهد شد و طرح جدید بر اساس طرح LEZ خواهد بود. در این زمینه، ناحیه‌بندی ترافیکی تهران به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و کامل مشخص شده‌ است. مثلا ناحیه A تقریبا همان محدوده طرح ترافیک حال حاضر است و ناحیه‌ B محدوده زوج و فرد برای کل شهر تهران را پوشش خواهد داد.

حبیب‌زاده ضمن بیان این مطلب که در طرح جدید تفاوتی میان مردم دیده نخواهد شد و خرید طرح، به معنای مجوز ورود آن‌ها به مناطق تعیین‌شده نخواهد بود؛ افزود:

عوارض خودروها متناسب با میزان تردد و استفاده‌ی افراد متغیر است. در طرح جدید هر فردی که بخواهد وارد محدوده‌های مشخص‌شده شود، از محل کارتی که قرار است در اختیار استفاده‌کنندگان آرم‌های طرح ترافیک قرار گیرد و باید شارژ کنند، عوارض کسر می‌شود. البته فرمول و میزان عوارض برای هر منطقه و ناحیه متغیر خواهد بود. ورود در پیک ساعات تردد، ورود به منطقه‌های A و ‌B‌، روز و ساعت ورود خودرو به محدوده همگی فرمول مشخص خود را دارند.

به گفته‌ی رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، با اجرایی شدن طرح جدید، فروش روزانه و سالانه طرح ترافیک دیگر معنایی ندارد و عملا حذف خواهد شد.

توسطحسین صیاد
منبعزومیت
مطلب قبلیحساب‌های با گردش مالی بیش از 5 میلیارد تومان در سال بررسی می‌شود
مطلب بعدیاصول تصمیم گیری در زمان رشد شرکت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید