توصیه‌های ایلان ماسک برای موفقیت بیشتر

از نظر ایلان ماسک، کسب توانایی‌های لازم در کنار حمایت عاطفی قوی، از مهمترین عوامل موفقیت در کارآفرینی و زندگی شخصی هستند.

ایلان ماسک یکی از کارآفرینان موفق ایالت متحده‌ی آمریکا است. او به‌‌دلیل موفقیت‌هایی که به‌صورت متناوب کسب می‌کند، روند معمول کارآفرینی را برای دیگر افراد قدری مشکل کرده است. از این رو برخی او را یک اخلال‌گر در ایجاد کسب‌وکار می‌دانند. او بنیان‌گذار و مدیرعامل دو شرکت بزرگ تسلا و اسپیس‌ایکس است. او همواره چشم‌اندازی روشن برای فردایی مدرن در نظر دارد و هیچ‌گاه از پیگیری ایده‌های خلاق خود باکی ندارد.

بر اساس گزارش جولای سال ۲۰۱۸، دارایی ماسک ارزشی بیش از ۲۰ میلیارد دلار دارد. بنابراین، او به‌طور قطع برنامه‌ و روشی درست را در کارآفرینی پیش گرفته است. در این مقاله‌ به بررسی نکته‌هایی می‌پردازیم که او را در این موفقیت به اوج رسانده است.

با کسب دانش و آگاهی به قدرت برسید

دانش

در شبکه‌ی خبری ‌سی‌ان‌بی‌سی شایعه‌ای اعلام شد مبنی بر اینکه ماسک در سن ۹ سالگی دایر‌ه المعارف بریتانیکا را به‌طور کامل خوانده است. در نوامبر سال ۲۰۱۷ نیز در مصاحبه‌ا‌ی که در مجله‌ی موسیقی رولینگ استون صورت گرفت او اذعان داشت که با کتاب بزرگ شده است. هرچه دانش بیشتری کسب کنید بهتر است. بنابراین، برنامه‌ای متناوب و منظم برای کتاب‌خوانی داشته باشید.

از فرصت امروز استفاده کنید

ماسک سال ۲۰۱۴ در جشن فارغ‌التحصیلی خود در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به دانش آموزان مدرسه‌ی کسب‌و کار مارشال گفت:

اکنون زمان و سن مناسب برای ریسک کردن است. کار جسورانه‌ای انجام دهید. مطمئن باشید که هرگز از انجام آن پشیمان نخواهید شد.

لزومی ندارد که تا بزرگ‌شدن، زمان رسیدن موقعیت مناسب یا کسب تجربه‌ی کافی صبرکنید. همین امروز کارها را  از سر بگیرید و منتظر نتیجه‌ی آن باشید.

هرگز از رویاهایتان دست نکشید

NEVER GIVE UP

ماسک برای اینکه یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در هر بازه‌ی زمانی محسوب شود قدم به قدم پیش رفته است؛ اما در طول این مدت با شکست نیز بیگانه نبوده است. به‌عنوان مثال، ماسک با سمت مدیرعاملی در اولین شرکت خود به نام زیپ۲و سپس در شرکت پی‌پال که بنیان‌گذار آن‌ها بود، با شکست مواجه‌شد. عدم‌ موفقیت او تا‌حدی بود که از ۱۰ شرکت انتخاب شده در سال ۱۹۹۹، این دو شرکت او از جمله بدترین ایده‌های کارآفرینی معرفی شدند.

علاوه‌بر این، در سال ۲۰۰۰، ماسک در طول سفری که به برزیل و آفریقای جنوبی داشت مبتلا به نوع مستعدی از بیماری مرگ‌آور مالاریای مغزی شد. تنها تعداد کمی از سختی‌هایی که او در زندگی شخصی یا شغلی خود مجبور به تحمل آن‌ها بود، به‌تنهایی می‌تواند بسیاری از افراد را از پا دربیاورد؛ اما مقابله با این چالش‌ها او را قوی‌تر از قبل می‌کرد.

پیشگام باشید

ایلان ماسک کسب‌وکار خود را تقریبا در جهتی پیش می‌برد که هیچ مرد یا زنی تابه‌حال در آن مسیر قدم نگذاشته است. او در سال ۲۰۰۲ فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس را با ماموریت اسکان در سیاره‌های دیگر به فضا گسیل کرد. حتی سازمان فضایی ناسا نیز تابه‌حال نتوانسته است چنین شاهکاری را انجام دهد.

spacex

پیشگامی در کسب‌وکار همیشه به این معنا نیست که باید افراد را با جهان ناشناخته‌ی دیگری آشنا کنید. درس‌های زندگی ماسک را به‌عنوان یک پیشگام و نه یکی از طرفداران او، در زندگی شخصی‌ خود اعمال کنید.

از انتقادها و پیشنهادهای دیگران استقبال کنید

ماسک می‌داند که با وجود تمام موفقیت‌هایی که کسب کرده است ایده‌های او تنها ایده‌ی مورد توجه افراد نیست. او از نظرخواهی از طرفداران خود درباره‌ی موضوع‌های مختلف در شبکه‌ی اجتماعی توییتر کناره‌گیری نمی‌کند. او حتی درباره‌ی مسائل خاص شرکت تسلا نیز سوال‌هایی را مطرح می‌کند.

ماسک ایده‌های کارآفرینی را به‌تنهایی پیش نمی‌برد

ماسک این قدرت و توانایی را دارد که بدون توجه به نظر‌های افراد دیگر، ایده‌های خود را در کسب‌وکار پیش ببرد؛ اما او این کار را انجام نمی‌دهد. با استفاده از نظرسنجی، توصیه‌های دیگر افراد را در زندگی‌شخصی خود به‌کار ببرید؛ اما به نظر‌های پیشنهادی به‌دقت گوش کنید و به‌طور سطحی از کنار آن‌ها عبور نکنید.

برای مشتری و خود ارزش قائل شوید

ماسک در سال ۲۰۱۸ در یکی از ایمیل‌های داخلی شرکت تسلا که توسط سایت خبری الکترک به‌دست آمده است عقیده‌ی خود را این‌گونه مطرح کرد:

زمانی‌که تشخیص می‌دهید با رفتارتان در موقعیت فعلی هیچ ارزش افزوده‌ای برای مشتری ندارید، کارهایی از قبیل بیرون رفتن از جلسه یا قطع کردن تلفن بی‌ادبی به‌شمار نمی‌آیند. بلکه رفتار بی‌ادبانه آن است که شخصی را در انتظار نگه دارید و وقت او را تلف کنید.

به خودتان اطمینان داشته باشید. قطعا آنقدر باهوش هستید که ایده‌های بسیاری برای عرضه دارید. زمانی‌که در شغلی مهارت‌تان مورد نیاز نیست یا به‌هیچ‌ عنوان از آن قدردانی نمی‌شود، در نهایت ادب عذر خود را بخواهید و آن محل را ترک کنید. به‌جای آن فکر خود را در جایی متمرکز کنید که ایده‌ها و نوآوری‌هایتان در آنجا ارزشمند هستند.

کارها را تا آخرین مرحله پیگیری کنید

حتی ماسک نیز از طردشدن از سوی کارفرمایان مستثنی نبوده است. او در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۲ با کارآفرین و سرمایه‌گذار، کوین رز، داشت یکی از این تجربه‌های خود را تعریف کرد. طبق گفته‌ی ماسک، او در سال ۱۹۹۵ از شرکت نت‌اسکیپ درخواست شغل کرد؛ اما وقتی پاسخی دریافت نکرد به ساختمان شرکت رفت و در لابی آن مدت‌ها به انتظار نشست. چراکه او آنقدر خجالتی بود که نمی‌توانست از کسی سوالی بپرسد.

مشکلات‌ را خودتان حل کنید

در دسامبر سال ۲۰۱۶ ماسک در ترافیک سنگین لس‌آنجلس معطل شده بود. او از اینکه نمی‌توانست در برابر ترافیک کاری انجام دهد احساس عجز و ناتوانی می‌کرد. بلافاصله در شبکه‌ی مجازی برای طرفداران خود توییت گذاشت که «ترافیک خیابان دیوانه‌ کننده است. از این رو، قصد دارم دستگاه حفاری تونل بسازم و همین حالا انجام کارهای آن را شروع کردم.»

boring machine

بیشتر مردم در برابر ترافیک تنها گله و شکایت می‌کنند؛ اما ماسک به جای شکایت‌های بیهوده اقداماتی در این راستا انجام داد. در ماه می سال ۲۰۱۸، اولین مرحله از ساخت دستگاه حفاری تونل او تقریبا به‌طور کامل به اتمام رسید.

دیدگاه آینده‌نگرانه‌ای که ماسک دارد در جاهایی بیش از ترافیک کاربرد دارد. زمانی‌که مانعی شما را به عقب می‌راند راهی برای مقابله‌ با آن بسازید.

مراقب از دست رفتن زمان باشید

بدون‌شک ماسک کارهای زیادی برای انجام دادن در روز دارد. برای افزایش بهره‌وری، او در برنامه‌ی خود وقفه‌های پنج دقیقه‌ای ایجاد می‌کند. این مدت زمان‌های کوتاه باعث می‌شود که او کارهایش را به‌درستی انجام دهد.

ایلان ماسک در برنامه‌ کاری خود وقفه‌های پنج دقیقه‌ای ایجاد می‌کند

زمان واحدی ارزشمند است که نمی‌توانید آن را به عقب بازگردانید. در طول روز زمان بسیاری برای انجام کارها دارید. بنابراین فقط اطمینان حاصل کنید که آن زمان‌ها را برای انجام آن دسته از کارهای شخصی یا شغلی اختصاص می‌دهید که اهمیت بسیاری دارند.

به آرمان‌های چندساله‌ی خود بها بدهید

ماسک در مصاحبه‌ا‌ی که در نوامبر ۲۰۱۷ با مجله‌ی رولینگ استون داشت ضعف عاطفی شدید خود را برملا کرد که از چند هفته‌ پیش با آن مواجه بود. این افت روحی او احتمالا به‌دلیل جدایی او از امبر هیرد، بازیگر معروف هالیوود،بوده است. در طول این مدت او سرگرم راه‌اندازی پروژه‌ی تولید تسلا مدل۳ بود. بنابراین، در چنین شرایطی او مجبور بود از افکاری که در سر داشت بیرون بیاید و به کارهای شرکت بپردازد. او در آن مصاحبه گفته بود:

در آن دوران مجبور بودم که خودم را به لحاظ روحی و فکری تقویت کنم. برای این کار به تغذیه‌ی خودم اهمیت می دادم و با افراد روشن‌فکر و مثبت‌اندیش وقتم را می‌گذراندم و به خودم می‌گفتم «من تمام این افراد را که مرا دوست دارند و به من وابسته‌اند در زندگی دارم؛ پس تنها نیستم و می‌توانم با قدرت بیشتر به کارهایم ادامه دهم.»

زمانی که در شرایط سختی به‌سر می‌برید، این نگرش را در زندگی‌تان اعمال کنید. خود را با سیستم حمایتی و عاطفی قوی‌ احاطه کنید که به‌سادگی از میان نمی‌رود. به‌این صورت، تمرکز بیشتری در کارهایتان خواهید داشت.

ارتباطات پایدار و بلندمدت داشته باشیدfamily

ماسک در مصاحبه‌ی نوامبر ۲۰۱۷ با مجله‌ی رولینگ استون حرف دل خود را آشکارا به زبان آورد و گفت:

من هرگز با تنها زندگی کردن احساس خوشحالی و خوشبختی نخواهم کرد.

پول نمی‌تواند عشق را بخرد

پول می‌تواند بیشتر چیزهایی را که دوست دارید بخرد، اما عشق را نمی‌تواند. همیشه برای افرادی که صمیمیت بیشتری با آن‌ها دارید وقت بگذارید. چراکه جشن گرفتن موفقیت‌تان در تنهایی و به‌دور از همه، هیچ‌گونه شادی‌ به‌همراه نخواهد داشت.

از خطاها و اشتباه‌ها درس بگیرید

نه‌تنها ایلان ماسک که هیچ‌ یک از انسان‌ها کامل نیستند. آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی برای مدیرعامل شرکت تسلا زمان پراسترسی بود. علت آن پیش آمدن مسائلی در مدل۳ بود که تولید آن‌ را به تاخیر می‌انداخت. او در برنامه‌ی صبحگاهی «سی‌بی‌اس» به میزبانی گایل کینگ،در طول دیداری که از کارخانه‌ی سیلیکون‌ولی تسلا صورت گرفته بود این‌گونه بیان کرد:

من باید بدانم چطور می‌توان بهتر عمل کرد؛ به این صورت در رسیدن به اهداف‌مان نیز عملکرد بهتری خواهیم داشت.

تجربه مبنا و اساس تمام آموزش‌ها است. هر خطا و اشتباه فرصتی را برای رشد فراهم می‌آورد. پس از آن‌ها برای قوی‌تر شدن هر چه بیشتر استفاده کنید.

توسطپریسا نیرومندی
منبعزومیت
مطلب قبلیطرح وزارت نیرو برای مواجهه با تنش آبی
مطلب بعدیبحران در بازار کامپیوتر ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید