تورم دی ماه به 20.6 درصد رسید

تورم در دی ماه 2 درصد بیشتر شده است. عدد شاخص کل در اولین ماه زمستان به 154.7 رسیده که نسبت به ماه گذشته 2 درصد رشد را نشان می دهد. این عدد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته 39.6 درصد بیشتر شده است. تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال 97، 20.6 درصد است.

 مرکز آمار وضعیت تورم خانوار در دی ماه را گزارش کرده است. براساس یافته های این مرکز خانوارهای کشور در دی ماه 97 به طور میانگین 6.39 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید مجموعه ای از کالاها و استفاده از خدمات هزینه کرده اند. این نسبت در آذرماه 2.2 درصد کمتر از دی ماه بوده است.

به این ترتیب نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به دی ماه 1397، 20.6 درصد است که نسبت به ماه گذشته که 18 درصد بود، 2.6 درصد رشد کرده است.

در این بین خانوارهای شهری نسبت به آذرماه سال جاری 0.2 درصد تورم بیشتر و نسبت به دی ماه سال گذشته 39 درصد تورم بیشتر را تجربه می کنند.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در دي ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٨,٤ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٩,٩ درصد) ٢.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به دي ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٧.٨ و ٣٢.٤ درصد است.

اما کدام کالاها در دی ماه گران تر شده است؟ یافته ها نشان می دهد که بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها ودخانیات مربوط به انواع گوشت است. در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، انواع غذاهای سرو شده در رستوران، مبلمان، لوازم خانگی و انواع شوینده، پوشاک، کفش و انواع دارو گوی سبقت را در گرانی از دیگر کالاها و خدمات ربوده اند. در این بین در گروه خوراکی و آشامیدنی و دخانیات، دخانیات نسبت به ماه قبل کمی ارزان شده است و در کالاهای غیرخوراکی و خدمات، تجهیزات رایانه در دی ماه ارزان تر از آذرماه به فروش رسیده است. دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دي ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ١٩,٦ درصد برای دهک اول تا ٢٢.٣ درصد برای دهک دهم است.

مطلب قبلیتاثیر قیمت‌های تازه بر بازار ؛ خودرو بازار خودرو قفل شد
مطلب بعدیهر متر مربع مسکن در تهران در آستانه ۱۰ میلیون تومان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید