تغییر ساعت کار ادارات چقدر به صرفه‌جویی کمک می کند؟

تغییر ساعت اداری سال گذشته نتایج مناسبی در پی داشته است و از این طریق سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته است

با شروع فصل گرما تغییر ساعت کاری ادارت در دستور کار تعداد زیادی از استانداران در مناطق مختلف کشور قرار گرفته است و تاکنون 22 استاندار با ابلاغ بخشنامه هایی ساعت کار را در استان هایشان تغییر داده اند. در سال های گذشته وزارت نیرو با همکاری استانداران مناطق مختلف تلاش کرده است تا در اوج مصرف برق در کشور که فصل گرم تابستان را شامل می شود، صرفه جویی و بهینه سازی صورت گیرد.

البته در این بین کارشناسان صنعت برق با تایید این اقدام معتقدند مشکلات اصلی در فصل تابستان به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب در سال های گذشته برای توسعه شبکه برق کشور و همچنین سرمایه گذاری برای بهبود شبکه و جلوگیری از اتلاف انرژی در کشور است. به اعتقاد کارشناسان در چند سال گذشته به اندازه کافی دولت در توسعه شبکه برق کشور سرمایه گذاری انجام نداده است و همین موضوع باعث شده که در تابستان با خطر خاموشی رو به رو باشیم.

در این بین تغییر ساعت کاری ادارات یکی از مهم‌ترین راهکارهای وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در فصل تابستان است که در این راستا مذاکراتی با استانداران صورت گرفته و تاکنون نام ۲۲ استان در این لیست جاخوش کرده اند. البته بخش مهم از چالش صنعت برق کشور هم به اسراف در مصرف باز می گردد به نوعی که میزان مصرف انرژی برق در کشور ما حدود 3 برابر استانداردهای جهانی است که بخش مهمی از این مشکل به فرهنگ مصرف و پایین بودن قیمت ( به دلیل یارانه های دولتی) باز می گردد.

در هفته های گذشته افزایش مصرف برق در ایران به دنبال نزدیک شدن به فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، دغدغه گذر از فصل تابستان بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده را باز هم پررنگ کرده و مسؤولان وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی هستند که از این اتفاق جلوگیری کنند. در این راستا تغییر ساعت کاری ادارات یکی از سناریوهای روی میز است که مسئولان در حال اجرایی کردن آن هستند،

سال گذشته نیز حدود 25 استان کشور از جمله تهران در فصل تابستان و در مقاطع زمانی مختلف ساعت کاری ادارات را تغییر دادند. آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد تغییر ساعت اداری سال گذشته نتایج مناسبی در پی داشته است و از این طریق سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته است. استاندار سابق تهران سال گذشته و با پایان زمان تغییر ساعت کاری ادارات در شهریور ماه اعلام کرده بود که 400 مگاوات صرفه جویی به دنبال تغییر ساعت کاری ادارت پایتخت صورت گرفته است.

هادی مدقق، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر هفته گذشته به خبرگزاری ایسنا گفته بود:« وزارت نیرو به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده فکر نمی‌کند و سعی بر اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف دارد و یکی از برنامه‌ها، تغیر ساعت کار اداری است. به گفته وی برای این منظور نیز مذاکراتی با استان‌داران صورت گرفت و تقریباً همه استان‌داران موافقت خود را با این برنامه اعلام کرده اند.»

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که تاکنون اصلاح ساعت اداری ۲۲ استان قطعی شده است گفت: استان‌های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، ایلام، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، زنجان، یزد، قم، کردستان، همدان، اردبیل، کرمانشاه، مازندران، سمنان، چهارمحال و بختیاری ساعت ادارات را تغییر داده اند و ممکن است حدود پنج استان دیگر نیز به این استان‌ اضافه شوند.» از جمله استان هایی که ممکن است به این طرح اضافه شوند، پایتخت یعنی تهران است. چند روز پیش معاون استاندار تهران اعلام کرد، تغییر ساعت کار ادارات در تهران در حال بررسی است. در حال حاضر بیش از 10 استان کشور تغییر ساعت کار ادارت را کلید زده اند و بیش از 12 استان هم از ابتدای تیرماه این موضوع را اجرایی خواهند کرد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیدلار گران شد/ یورو ۱۵۴۰۰ تومان قیمت خورد
مطلب بعدیموفقیت در كسب‌وكار با بينش استارت‌آپی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید