تشدید تنش در بازار نفت

دولت ترامپ، ماه گذشته گفت صادرات نفت ایران را به صفر برساند. از همین رو هم معافیت های نفتی که به برخی از کشورها برای خرید نفت ایران داده بود را لغو کرد. در همین حال امریکا از عربستان سعودی و امارات متحده درخواست کرد که شکاف عرضه ایران را پوشش دهند.

بعد از اینکه نفتکش های عربستان دچار حمله شدند، قیمت نفت افزایش یافت. سی ان ان گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

به دلیل تنش های رو به تشدید خاورمیانه که باعث ترس از بحران عرضه جهانی شده، قیمت نفت افزایش یافت. عربستان سعودی اعلام کرده است که دو تانکر نفتکش در سواحل امارات متحده عربی با «خرابکاری» دچار مشکل شده اند. این حمله، تهدیدی برای حمل و نقل و امنیت عرضه جهانی نفت به حساب می آید.

قیمت نفت آتی برنت، معیار جهانی، روز دوشنبه 1.9 درصد افزایش داشت و به 71.75 دلار در هر بشکه رسید. نفت آتی ایالات متحده امریکا هم با 1.6 درصد رشد مواجه شد و 62.48 دلار فروخته شد.

به گفته امارات متحده عربی، به طور کلی 4 تانکر مورد هدف قرار گرفته اند. این کشور می گوید هدف این حمله، «خرابکارانه» بوده که روز یکشنبه در نزدیکی بندر فجیره رخ داده است.

یک منبع ارشد در وزارت انرژی عربستان به سی ان ان گفت: این حملات هشدار دهنده بود و خارج از تنگه هرمز هدف قرار گرفته شدند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تنگه هرمز را مهمترین مکان ترانزیت جهانی نفت نامیده است. تخمین زده شده است که 20 درصد از تجارت نفت در سراسر جهان از این کانال منتقل می شود.

به گفته عربستان یکی از دو کشتی عربستان از بندر راس تنورا برای تحویل به مشتریان در ایالات متحده بارگذاری شده بود.

سومین و چهارمین تانکر مورد حمله قرار گرفته پرچم امارات متحده عربی و نروژ را حمل می کردند. تانکر نروژی پس از اینکه مورد اصابت یک شی ناشناخته قرار گرفت دچار آسیب شد. وزارت انرژی امریکا اعلام کرد که با این حال عرضه نفت به خوبی انجام خواهد شد.

هفته گذشته تنش ها در منطقه غنی از نفت جهان به دلیل حضور ناوهای امریکا در خلیج فارس و وخامت روابط با ایران تشدید شده است.

دولت ترامپ، ماه گذشته گفت صادرات نفت ایران را به صفر برساند. از همین رو هم معافیت های نفتی که به برخی از کشورها برای خرید نفت ایران داده بود را لغو کرد. در همین حال امریکا از عربستان سعودی و امارات متحده درخواست کرد که شکاف عرضه ایران را پوشش دهند.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان در این باره گفت: این پادشاهی با دیگر تولیدکنندگان برای اطمینان از در دسترس بودن نفت کافی، هماهنگ خواهد کرد.

قیمت نفت طی ماه های اخیر به دلیل تحریم های ایران و ونزوئلا و کاهش عرضه اوپک و روسیه در ابتدای سال، با افزایش مواجه شده بود.

به گفته منابع سعودی، واکنش روز دوشنبه بازار چشمگیر بوده است. در عین حال معامله گران نگران تشدید تنش تجاری ایالات متحده و چین و تاثیر آن روی کاهش تقاضای نفت هستند. بورس جهانی روز دوشنبه به شدت کاهش یافت و اختلاف بین دو اقتصاد بزرگ جهان بیشتر شد.

مطلب قبلیقیمت دلار کاهش یافت، یورو 16800 تومان شد
مطلب بعدیچه چیزی می‌تواند جایگزین دلار 4200 تومانی شود؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید