تجهیز 20 درصد اراضی کشاورزی به سامانه‌ نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاوزی، گفت: تاکنون 20 درصد از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و از این محل 7.5 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

  عباس زارع امروز در نشست خبری در محل وزارت جهاد کشاورزی به آخرین اقدامات انجام شده در حوزه تجهیز مزارع کشاورزی به سیستم‌های آبیاری اشاره کرد و گفت: در راستای افزایش بهره‌وری و تولید پایدار با استفاده بهینه از منابع آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های راهبردی را طی چند سال اخیر فراهم و اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به دلیل صرفه‌جویی در منابع آب بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: محدودیت‌ آبی و ضرورت تأمین غذای سالم یکی از موارد مهم نظام است و وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ای که تدوین شده بنا دارد، تا سالانه 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کند، چرا که از این محل یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و 30 درصد هم در افزایش محصولات کشاورزی و 30 درصد در کاهش مصرف سم تأثیر دارد.

زارع افزود: در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی کشور تولید 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور در دستور کار قرار گرفته تا به مرور به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که از این میزان یک میلیون و 840 هزار هکتار تجهیز شده که از همین میزان 7.5 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری به این نکته اشاره کرد که دولت هر سال کمک‌های بلاعوضی را برای توسعه آبیاری موضعی، بارانی و کم‌فشار در نظر می‌گیرد که این رقم متغیر است و در سال جاری برای آبیاری موضعی و قطره‌ای به ازای هر هکتار حدود 10 میلیون تومان پرداخت کرده است.

به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی، همزمان با اجرای طرح‌های آبیاری نوین سامانه هوشمند را هم در دستور کار داریم، تا بر اساس نیاز آبی گیاه آب در مزرعه جاری شود.

وی افزود: برای برآورد نیاز آبی گیاه سند ملی الگوی مصرف بهینه آبیاری کشاورزی نهایی شده که نیاز آبی گیاه را در 609 دشت کشور مشخص کرده است.

زارع همچنین به اعتباراتی که در سال 96 برای توسعه سامانه‌های آبیاری اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: 3117 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که 840 میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی و 2275 میلیارد تومان از بودجه سالانه اختصاص یافته است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری همچنین به حجم اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در هر استان اشاره کرد و گفت: در استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری 44.5 درصد اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین مجهز شده که این رقم در استان همدان 42 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 40 درصد است، البته 30 هزار هکتار از اراضی گندم آبی و کلزا هم به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی تأکید کرد: از مجموع اراضی کشاورزی تاکنون 20 درصد آنها به سامانه نوین آبیاری مجهز شده و 80 درصد دیگر همچنان باقی مانده است.

خبرنگار فارس پرسید گفته می‌شود که تجهیزاتی که برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع توسط پیمانکاران به کار گرفته می‌شود، کیفیت لازم را ندارد به طوری که ظرف مدت کوتاهی بلااستفاده خواهد شد که زارع با رد این موضوع گفت: سیستمی طراحی شده که لوازم و تجهیزاتی که باید در سامانه مورد مصرف قرار گیرد، قبل از اینکه وارد چرخه شود باید آزمایش شوند و طی تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه صنعتی شریف داریم، لوازمات در مرحله تولید مورد تست قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سه سال اخیر کمتر موردی از مشکل و کیفیت این گونه تجهیزات گزارش داشته‌ایم و اگر موردی هم بوده خود تولیدکننده اقدام به جبران خسارت کرده است اما اگر کسی گلایه‌ای بابت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دارد می‌تواند مراتب را به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دهد.

به گزارش خبرنگار فارس، دومین نمایشگاه بین‌المللی سیستم‌های نوین آبیاری ایران از 5 تا 8 اسفند ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود که شرکت‌های خارجی از کشورهایی همچون سوئیس، تایوان، ترکیه، چین، ایتالیا و فرانسه در کنار تولیدکنندگان داخلی آخرین تجهیزات در حوزه سیستم‌های نوین آبیاری را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد.

مطلب قبلیسامانه معاملات ارزی آغاز به کار کرد
مطلب بعدی۲۰ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید