تاثیر فناوری بر فعالیت‌های کسب و کار

    تاثیر فناوری بر فعالیت‌های کسب و کار

    شکی نیست که فناوری شیوه زندگی روزمره ما را تغییر داده است، اما تاثیر آن ممکن است در دنیای کسب‌و‌کار برجسته‌تر باشد. انقلاب دیجیتال به طرق مختلف از کارآیی کسب‌و‌کار حمایت کرده و در نتیجه نرخ رشد و موفقیت فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته است. مدرن‌‌‌سازی و راه‌‌‌حل‌‌‌های نوآورانه برای اینکه شرکت‌ها بتوانند در عصر حاضر به پتانسیل کامل خود دست یابند، واقعا حیاتی هستند، و در ادامه فقط برخی از روش‌هایی که فعالیت‌‌‌های کسب و کار تحت‌تاثیر فناوری قرار می‌گیرد، اشاره می‌شود.

    انجام عملیات به صورت آنلاین: پیشرفت تکنولوژی، بازار کاملا جدیدی را در حوزه دیجیتال برای بسیاری از کسب‌و‌کارها گشوده است. شرکت‌ها اکنون فروشگاه‌‌‌های آنلاین را با تجربیات حضوری مشتری ترکیب می‌کنند یا حتی به طور کامل به سمت آنلاین شدن حرکت می‌کنند. ظهور تجارت الکترونیک به‌ویژه برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر مفید بوده است و به آنها اجازه داده است تا به راحتی به مخاطبان بیشتری دست یابند و به طور موثرتری پیشنهادهای ویژه را به بازار عرضه کنند. درکنار فروش، فناوری همچنین به شرکت‌ها این امکان را داده است که به مشتریان خود فرصت ثبت قرارهای خدمات و مشاوره‌‌‌‌های تجاری را با استفاده از ابزارهای آنلاین ادغام‌شده با وب‌سایت‌‌‌های شرکت بدهند. این کار انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا به‌‌‌جای تماس‌‌‌های تلفنی یا ارسال ایمیل در ساعات کاری، طبق شرایط خود و پیروی از برنامه‌‌‌های زمانی خود ثبت را انجام دهند.

    بهبود همکاری تیمی: اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای همکاری، نحوه فعالیت تیم‌ها و شرکت‌ها را تغییر داده‌اند. کارمندان دیگر نیازی به ذخیره چند نسخه از اسناد و ارسال آنها به یکدیگر برای دریافت نظرات و بازخورد ندارند. با ابزارهای آنلاین مشترک مانند ‌G Suite Google، شرکت‌ها می‌توانند به چند همکار اجازه دهند تا روی اسناد و پروژه‌‌‌ها به طور همزمان کار کنند، بنابراین در زمان و منابع ارزشمند صرفه‌‌‌جویی‌‌‌ کنند. تیم‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های پیام‌رسان مانند Slack همکاری موثرتری با یکدیگر داشته باشند که به شرکت‌ها امکان می‌دهد مکالمات را برای سازماندهی بهتر و ارجاع آسان‌تر به کانال‌های مختلف تقسیم کنند. ابزارهای مدیریت پروژه مانند Teamwork و Basecamp به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا پروژه‌‌‌های خود را به‌‌‌طور کارآمد برنامه‌‌‌ریزی کنند، وظایف را تعیین کنند، برنامه‌‌‌ها را کنترل کنند و پیشرفت را نیز پیگیری کنند.

    ساده‌سازی فعالیت‌های روزانه:  جدای از بهبود ارتباطات و همکاری، دیگر جنبه‌های مهم عملیات روزانه نیز از پیشرفت‌های فناوری بهره‌‌‌مند شده است. به عنوان مثال، استفاده از رایانه‌های بدون فن به شدت بر فرآیندها در محیط‌ها و صنایع پرخطر تاثیر گذاشته است. این رایانه‌‌‌ها  به جای استفاده از فن‌‌‌ها برای خنک‌‌‌سازی، از ویژگی‌‌‌های طراحی نوآورانه برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لوازم الکترونیکی داخلی استفاده می‌کنند.

    این موضوع نه تنها به این معنی است که کامپیوترهای بدون فن می‌توانند در دمای بالای محیط به راحتی کار کنند، بلکه می‌توانند به راحتی از عملیات ۲۴ ساعته پشتیبانی کنند. مهم‌تر از آن، آنها همچنین می‌توانند بدون مزاحمت در محیط‌هایی که گرد و غبار، خاک و زباله‌ها به سرعت جمع می‌شوند، کار کنند، و آنها را برای پشتیبانی از عملیات در مکان‌های دورافتاده یا صنایع طاقت‌‌‌فرسا مانند ساخت‌وساز و معدن ایده‌آل می‌کند.

    هدف‌گذاری تقسیم‌‌‌بندی مخاطبان:  شرکت‌ها می‌توانند از موتورهای جست‌وجو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن بخش‌های مختلف مخاطب با محتوا و تبلیغات بسیار شخصی‌سازی‌شده استفاده کنند. به عنوان مثال، گوگل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با توجه به کلمات کلیدی، جمعیت‌شناسی و عوامل مختلف دیگر هدف‌گذاری کنند. همچنین این امکان برای مخاطبانی که به دنبال سرویس‌ها یا محصولات مشابه هستند و همچنین کاربرانی که در گذشته از وب‌سایت این شرکت بازدید کرده‌اند، فراهم شده است. این شکل از هدف‌‌‌گذاری، کسب و کارها را قادر می‌‌‌سازد تا اطلاعات ارزشمندتری را در اختیار بخش‌‌‌های مختلف مخاطبان خود قرار دهند، که ثابت کرده است تاکتیکی فوق‌‌‌العاده موثر و موفق محسوب می‌شود. در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی مرسوم که با پیام‌‌‌های عمومی مخاطبان زیادی را به دست می‌‌‌آورند، تبلیغات آنلاین به کسب‌و‌کارها این فرصت را می‌دهد که به طور خاص به علایق مخاطبان خود توجه کنند.

    رفع نیازهای مصرف‌کنندگان: خدمات خوب به مشتریان برای کسب‌و‌کارهای مدرن در هر نوع و اندازه‌‌‌ای حیاتی است و تجربیات مصرف‌کننده زمانی شروع می‌شود که مشتریان تمایل پیدا می‌کنند از وب‌سایت شرکت بازدید ‌‌‌کنند. روبات‌های گفت‌وگو می‌توانند راه‌حلی عالی برای دسترسی به مشتریان به شیوه‌ای خودکار و در عین حال شخصی باشند. وقتی شرکت‌ها بتوانند به سوالات پاسخ دهند و از طریق راه‌‌‌حل‌‌‌های گفت‌وگو سریع به مشتریان کمک کنند، مشتریان تشویق می‌شوند که زودتر برای خرید تصمیم بگیرند. بسیاری از کسب‌و‌کارها با ترغیب مشتریان به ارائه نظرات مثبت به شکل آنلاین، از تاثیر خرد جمعی برای جذب مخاطبان خود استفاده می‌کنند. این روش را می‌توان با نرم‌‌‌افزار درخواست – بازبینی خودکار کرد که می‌تواند به‌‌‌طور خودکار برای پیامک و ایمیل مصرف‌کنندگان تنظیم شود و از آنها بخواهد تجربیات خود را بررسی و ارسال کنند. به نوبه خود، مشتریان بالقوه می‌توانند تحت‌تاثیر نظرات سایر مصرف‌کنندگان قرار گیرند و در نتیجه اعتماد ایجاد کنند و در عین حال فروش و درآمد را افزایش دهند.

    ارتقای تعادل بین کار و زندگی:  در حالی که فناوری می‌تواند روی برخی کارمندان تاثیر منفی بگذارد، به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تعادل زندگی کاری سالم را حفظ کنند. اتصال شبکه بهتر و پلتفرم‌‌‌های بهبودیافته، نیروهای کار را قادر می‌‌‌سازد تا کارهای خود را از راه دور انجام دهند. امروزه بسیاری از کسب و کارهای مدرن دارای دفاتر از راه دور نصفه و نیمه یا کامل هستند، یا سیاست‌هایی دارند که در آن کارمندان می‌توانند در صورت مشکلات برنامه‌ریزی، عوامل محیطی یا دلایل دیگر تصمیم بگیرند از خانه کار کنند. این کار می‌تواند در زمان و هزینه رفت و آمد کارمندان صرفه‌جویی کند و در عین حال هزینه‌های سربار شرکت‌ها را نیز به حداقل برساند. با معرفی دفاتر بدون کاغذ (دیجیتالی)، در صورت بروز تعارض در زندگی کاری، افراد ممکن است بتوانند ساعات کاری انعطاف‌‌‌پذیرتر داشته و از مکان‌‌‌های مختلف کار کنند. ویدئو کنفرانس، همکاری و ابزارهای مدیریت پروژه همگی می‌توانند اتصال تیم را تضمین کنند، حتی زمانی‌که کارمندان از نظر فیزیکی فضای یکسانی را به اشتراک نمی‌گذارند. بدیهی است که پیشرفت فناوری تعدادی از فعالیت‌های کسب‌و‌کار مهم، از فرآیندهای کسب‌و‌کار پیشرفته گرفته تا رضایت بیشتر مشتریان و کارمندان، را تحت‌تاثیر قرار داده است. شرکت‌ها می‌توانند از مزایای متعددی بهره‌مند شوند که به لطف فناوری‌های جدید، رشد و موفقیت آنها را تضمین می‌کنند.

    توسطدنیای اقتصاد
    منبعEuropen business review
    مطلب قبلیبیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی کیف و کفش تبریز – تیرماه 1402
    مطلب بعدیهوش مصنوعی سالانه ۴/ ۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه می‌کند

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید