بیمه ها 4 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بدهکارند

11 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند

رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمه ها حدود 40 هزار میلیارد ریال به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی بدهکارند، گفت: یکسال مطالبات این شرکت ها پرداخت نشده است.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دار در حاشیه نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این بدهی شامل زنجیره ای از بدهی ها از جمله بدهی بیمه به مراکز درمانی و دارویی، خرید تجهیزات پزشکی و شرکت های توزیع کننده است.

وی با بیان اینکه پرداخت نشدن بدهی بیمه ممکن است زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دچار خدشه کند، گفت: حدود یکسال از مطالبات شرکت ها پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابلاغ بخشنامه استفاده از دفترچه های بیمه سلامت تنها در مراکز دولتی، گفت: دولت وقتی می خواهد خدمتی رایگان کند باید اعتبار آن را نیز تامین کند.

به گزارش ایرنا، دیناروند با بیان اینکه 11 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند، افزود: سرانه هزینه های بیمه سلامت باید تامین شود لذا بخشنامه یاد شده فعلا متوقف شد و نیاز به اصلاحات دارد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این بخشنامه خطری متوجه کسی نمی شود، عنوان کرد: افراد فاقد بیمه اکنون می توانند با استفاده از دفترچه بیمه سلامت از خدمات مراکز دولتی، بهداشتی درمانی برخوردار شوند.

80 درصد خدمات درمانی بستری توسط دولت ارایه می شود 
وی یادآور شد: در کشور 80 درصد خدمات درمانی بستری توسط دولت ارایه می شود و کسی از خدمات بهداشتی درمانی محروم نخواهد شد، تا اجرای این طرح فاصله زیادی است اما ممکن است اجرایی شود.

بیش از 15 هزار میلیارد تومان بازار دارویی ایران در سال 95 بود که 70درصد آن از نظر ارزشی تولید داخل و مابقی وارداتی بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به وضعیت قاچاق دارو در ایران اشاره کرد و گفت: در این زمینه ایران با زیر پنج درصد قاچاق دارو جزو کشورهای با قاچاق کم محسوب می شود.

دیناروند عمده بازار دارویی کشور را رسمی عنوان کرد و تاکید کرد: بیش از 150 هزار میلیارد ریال بازار دارویی ایران در سال 95 بود که 70درصد آن از نظر ارزشی تولید داخل و مابقی وارداتی بود.

تولید 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل 
وی ادامه داد: داروهای داخلی در 100 کارخانه دارویی تولید و نیاز مردم را تامین می کند، از نظر کمی 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در ایران تولید می شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه توسعه استان های مرزی و محروم جزو اولویت های دولت است، بیان کرد: وزارت بهداشت دستگاهی با وظایف متعدد است و در حوزه سلامت خدمات ارایه می دهد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توسعه دانشگاه های علوم پزشکی را گامی برای توسعه استان ها دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه داروسازی حتی به اشتغال فراتر از آموزش عالی هم کمک خواهد کرد.

دیناروند اضافه کرد: در دانشکده های داروسازی بحث های تحقیق، توسعه، تاسیس شرکت های دانش بنیان، ورود به عرصه مرکز رشد و صنایع کوچک در حوزه گیاهان دارویی و … می تواند پا بگیرد.

منبعایرنا
مطلب قبلیایران رتبه نخست تولیدماهیان خاویاری جهان؛ صادرات100هزار تنی به روسیه
مطلب بعدیفناوری اطلاعات و ارتباطات چهره جهان را تغییر خواهد داد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید