بوستر کمپرسور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بوستر کمپرسور
بوستر کمپرسور

بوستر کمپرسورهای گاز و هوا (Air and Gas Booster Compressor)

به هنگام تراکم گازهای متفاوت از جمله هوا در فشارهای بالا، به دلیل محدودیت ذاتی انبساط حرارتی گازها و بالا رفتن درجه حرارت آن ها در حین تراکم و همچنین حساس بودن قطعات مکانیکی به آثار نامطلوب افزایش دما، رسیدن به فشار نهایی مورد نظر عموما در یک مرحله تراکم امکان پذیر نیست. به همین دلیل پس از متراکم شدن هوا در یک مرحله (مرحله اول)، لازم است تا هوا از کمپرسور خارج شده و بعد از خنک شدن برای تداوم تراکم به مراحل بعدی فرستاده شود. از سوی دیگر، سیستم های استاندارد مورد استفاده برای فشرده سازی هوا در تأسیسات صنعتی، به طور معمول برای فشارهای 80 تا 130 psi (5 تا 9 بار) طراحی شده اند. ولی برخی تجهیزات به فشارهای بالاتر تا حدود 40 بار و حتی در بعضی کاربردها تا 350 بار نیاز دارند. دستیابی به این فشار بالا به صورت عادی امکان پذیر نیست.

بوستر کمپرسور چیست؟ و کاربرد بوستر کمپرسور

بوستر کمپرسورهای هوا و گاز ماشین هایی هستند که هوای از قبل فشرده شده در کمپرسور را تا فشارهای بالاتری متراکم می سازند. این بدان معناست که بوستر کمپرسور، هوای از پیش فشرده شده را از شبکه موجود (به عنوان مثال سیستم هوای کارخانه) یا از یک کمپرسور کم فشار گرفته و فشار آن را به فشار بالاتر مورد نیاز افزایش می دهد. از این رو در صورت نیاز به فشارهای بالاتر، استفاده از هوای فشرده تولید شده از کمپرسور توسط بوستر کمپرسور هوا برای دستیابی به فشار بالاتر مطلوب، راهی بسیار مؤثر است. چرا که روش های دیگر دستیابی به فشار هوای بالاتر مانند استفاده از کمپرسورهای فشار قوی، تقویت کننده های هوا و افزایش فشار کل سیستم بسیار پرهزینه تر و ناکارآمدتر هستند. از سوی دیگر، از آنجایی که بوسترهای هوا اغلب با دریافت هوای از پیش فشرده شده توسط کمپرسور شروع به کار می کند،مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به استفاده از یک کمپرسور فشار بالا خواهند داشت.

با توجه به آنچه ذکر شد، می توان گفت که بوستر کمپرسور ها اغلب برای جبران افت فشارهایی که در طول خطوط لوله های طویل اتفاق افتاده است، استفاده می شود. اما از سمت دیگر، زمانی که فشار هوای مورد نیاز تولید شده توسط کمپرسورهای عادی به میزان کافی نباشد، استفاده از بوسترکمپرسورهای هوا اغلب می تواند بهترین راه حل باشد.

تراکم در بوستر کمپرسورها ممکن است یک یا چند مرحله ای یا از نوع دینامیکی یا جابجایی باشد. در تولید بوستر کمپرسورها، کمپرسورهای پیستونی رایج تر از بقیه کمپرسورها هستند.

شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان تامین کننده بوسترهای رفت و برگشتی فشار متوسط (پیستونی) برای افزایش فشار تا 45 بار و بوسترهای رفت و برگشتی فشار بالا تا حدود 350 بار می باشد.

ویژگی بوستر کمپرسورهای تولیدی شرکت زاگرس کمپرسور ایرانیان:

  • قطعات با کیفیت بالا و بالاترین تکنولوژی
  • طراحی شده برای مصارف طولانی و عمر کارکرد بالا
  • نصب فیلتر اولیه (Pre-Filter) به منظور هدایت هوای عاری از ذرات به بوستر
  • قابلیت تنظیم دستی یا اتوماتیک تسمه متصل کننده الکتروموتور و پمپ هوا
  • خنک کاری بسیار موثر
  • الکتروموتور با کیفیت بالا
  • ارتعاشات بسیار کم
  • دور پایین و در نتیجه عمر بالاتر و استهلاک کمتر
  • دمای خروجی پایین
  • سیستم روغن کاری اجباری(Forced Lubrication) و در نتیجه افزایش عمر پمپ هوا
  • عملکرد مطمئن در شرایط بد آب و هوایی
  • عملکرد مطمئن در شرایط دائم کار بودن تجهیز
مطلب قبلیمحسن اخوان جم، بنیانگذار لوازم آشپزخانه اخوان
مطلب بعدیمحمد ایزدپناه از بنیانگذاران گروه صنعتی استیل البرز

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید