بزرگترین جنگ تجاری دنیا آغاز شد

چین، امریکا را به «قلدری تجاری» متهم کرده است.

 چین روز جمعه ایالات متحده را به آغاز بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصادی جهان متهم کرد. حالا هر دو طرف تعرفه های ده میلیارد دلاری روی صادرات طرف مقابل وضع کرده اند. سی ان ان مانی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، دولت ترامپ، تعرفه های 25 درصدی روی بیش از 800 محصول چینی به ارزش 34 میلیارد دلار از جمله ماشین آلات صنعتی، دستگاه های پزشکی و قطعات خودرو وضع کرده است.

امریکا نیمه شب تعرفه هایش را اعمال کرد. تعرفه های چین هم در مورد کالاهای ایالات متحده بلافاصله به اجرا درآمد. ترامپ و مشاورانش مدعی هستند تعرفه ها را برای فشار آوردن چین و ترک کردن اقدامات ناعادلانه این کشور از جمله سرقت مالکیت معنوی و اجبار شرکت های امریکایی برای انتقال تکنولوژی انجام داده است. البته چین این صحبت ها را قبول ندارد.

معاون بازرگانی چین، امریکا را به «قلدری تجاری» متهم کرده است. او می گوید: چین مجبور است برای محافظت از منافع ملی با این موضوع مقابله کند. دولت چین قبلا گفته بود که اقدامات او روی 500 آیتم صادراتی امریکا از جمله اتومبیل، کالاهای کشاورزی اساسی مانند سویا و گوشت تاثیر می گذارد. ارزش این تعرفه ها برابر با همان مقداری است که امریکا برای محصولات چینی در نظر گرفته است.

حتی قبل از اینکه امریکا تعرفه ها را اجرایی کند، زمزمه های این اختلاف تجاری بازارها را تکان داده بود. شرکت های امریکایی که در چین فعالیت می کنند، نگران هستند.

ویلیام زاریت، رییس اتاق بازرگانی امریکا در چین می گوید: افزایش تنش در روابط اقتصادی ایالات متحده و چین بر عملیات در چین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

*ترامپ 500 میلیارد دلار دیگر را تهدید کرده است

سوال بزرگ این است که خصومت میان واشنگتن و پکن تا چه ادامه پیدا خواهد کرد؟

ایالات متحده همچنین قرار است 25 درصد تعرفه به ارزش 16 میلیارد دلار روی دیگر محصولات چینی بعد از تابستان اعمال کند. چین هم متعهد شده است همین اقدام را علیه ایالات متحده انجام خواهد داد.

اما ترامپ گفته است دولتش با موج سنگین تری به چین پاسخ خواهد داد. روز پنجشنبه ترامپ پیشنهاد اعمال تعرفه هایی به ارزش 500 میلیارد دلار دیگر برای کالاهای چینی را مطرح کرد.

 

 

خشم ترامپ از کسری تجاری 376 میلیارد دلاری با تجارت چین است. به همین دلیل هم با وجود سه دوره مذاکرات دو طرف و تعهد چینی ها برای افزایش خرید محصولات امریکا، ترامپ تصمیم گرفت با وضع تعرفه ها پیش برود.

همان طور که امریکا در حال مبارزه با چین است، با دیگر متحدانش ازجمله کانادا و اتحادیه اروپا هم درگیری دارد. تعرفه های امریکا در واردات فولاد و آلومینیوم باعث اقدامات تلافی جویانه علیه میلیارد ها دلار صادرات امریکا شده است. از این طرف هم ترامپ تهدید کرده تعرفه های جدیدی در اتومبیل اروپا وضع خواهد کرد.

مطلب قبلیافزایش شانس موفقیت کارآفرینی در سنین بالای چهل‌ سالگی
مطلب بعدی۱۰ میلیون ایرانی پارسال به خارج سفر کردند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید