برترین سرمایه‌گذاری‌های استارت‌آپی چین در سال ۲۰۱۷

چینی‌ها در سال ۲۰۱۷، مبلغ ۵۱/۶ میلیارد دلار آمریکا را در حوزه استارت‌آپ‌‌های فناورانه سرمایه‌گذاری کردند. این در حالی بود که در سال ۲۰۱۶، این کشور ۵۳/۹ میلیارد دلار را در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بود و لذا شاهد افت ناچیزی در این حوزه در قیاس با سال قبل هستیم.

در این مقاله به ۱۰ مورد از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های فناورانه در کشور چین اشاره خواهیم کرد که به ترتیب از کمترین تا بالاترین میزان جذب سرمایه در هر استارت‌آپ مشخص شده است.

۱۰.  Cainiao

میزان جذب سرمایه: ۷۹۹ میلیون دلار

حوزه فعالیت: تدارکات تجارت الکترونیک

این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۳ به‌صورت یک شرکت زایشی از درون شرکت علی‌بابا و در مشارکت با ۱۵ شرکت تحویلی دیگر متولد شد و هدف آن تسریع در خریدهای آنلاین بود. غول علی‌بابا در ابتدا سهام اندکی در این استارت‌آپ داشت، اما با سرمایه‌گذاری اخیر خود سهام ۵۱ درصدی استارت‌آپ را به خود اختصاص داد.

۹.  Mobike

میزان جذب سرمایه: ۸۱۵ میلیون دلار آمریکا

حوزه فعالیت: حمل‌ونقل

شاید میزان جذب سرمایه شرکت موبایک[1] در قیاس با اوفو[2] کمتر بوده است، بااین‌وجود، سال خوبی را پشت سر گذاشت. شرکت موبایک به همراه اوفو توانستند شرکت‌های رقیب را از میدان مبارزه خارج کنند، به‌گونه‌ای که در ماه نوامبر گذشته سه شرکت رقیب سقوط کردند. دو شرکت «تن سنت[3]» و «فاکس کن[4]» در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

۸Ele.me

میزان جذب سرمایه: ۱ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: خدمات محلی

«اله‌می» در حوزه تحویل غذا با استفاده از ناوگانی از موتورهای برقی فعالیت دارد. کاربران این شرکت ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت در ۲۰۰۰ شهر چین هستند که از یک میلیون و سیصد هزار رستوران سفارش غذا می‌دهند. گفته می‌شود شرکت علی‌بابا رقم فوق مبلغ سرمایه را در این استارت‌آپ تزریق کرده است.

۷Bytedance

میزان جذب سرمایه: ۱ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: رسانه

احتمالاً هرگز اسم «بایتدانس» به گوش شما نرسیده است، اما با اپلیکیشن این شرکت بانام Toutiao آشنایی دارید. توتیائو اخبار سراسر چین را جمع‌آوری می‌کند و با این کار ۱۲۰ میلیون خواننده را به‌صورت روزانه جذب می‌نماید. هر خواننده به‌طور میانگین ۷۴ دقیقه زمان را در داخل این برنامه صرف خواندن اخبار می‌کند که دو برابر زمانی است که در اسنپ‌چت صرف می‌گردد. گفته می‌شود «بایتدانس» دارای ارزشی بالغ‌بر ۲۰ میلیارد دلار است.

۶Koubei

میزان جذب سرمایه: ۱/۱ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: خدمات محلی

کوبی یکی دیگر از شرکت‌های زایشی شرکت علی‌بابا است. «جک ما» مدیر‌عامل شرکت علی‌بابا، با این هدف، شرکت را ایجاد کرد تا در حوزه خرده‌فروشی و رستوران‌ها از قافله عقب نماند. اگرچه غذا، بخش عظیمی از فعالیت این شرکت است، اما کوبی فعالیتی درزمینهٔ تحویل غذا ندارد.

۵Ofo

میزان جذب سرمایه: ۱/۲ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: حمل‌و‌نقل

‌مانند استارت‌آپ موبایک، شرکت «افو» هم سال پرفرازونشیبی را برای ورود به بازار جهانی و توسعه جهانی پشت‌سر گذاشت. از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در این استارت‌آپ می‌توان به علی‌بابا[5]، انت فاینانشال[6] و دیدی چاکینگ[7] اشاره کرد.

۴NIO

میزان جذب سرمایه: ۱/۷ میلیارد دلار

حوزه فعالیت : خودرو

پس از آغاز فعالیت خود با معرفی خودرو NextEV در مسابقات قهرمانی فرمول E برای خودروهای برقی تک‌سرنشین، نام خود را به نیو تغییر داد و نشان داد که در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نیو اخیراً از خودرو خود موسم به ES8 رونمایی کرده است.

این خودرو به رقابت با خودروهای پرمصرفAudi Q7  و  Mercedes-Benz GLCمورداستفاده طبقه متوسط در چین رفته است. هم‌چنین این شرکت قصد رقابت با مینی‌ون‌های مدل ایکس‌تسلا را دارد. دو شرکت بزرگ چینی موسوم به تنسنت و بایدو[8] از شرکت نیو حمایت می‌کنند.

۳Daikuan

میزان جذب سرمایه: ۲ میلیارد دلار

حوزه فعالیت : مالی

استارت‌آپ دایکوان را می‌توان نتیجه رونق ناگهانی خدمات مالی آنلاین و شکل‌گیری فین تک‌های مختلف دانست. این‌ها استارت‌آپ‌هایی هستند که به مردم وام قرض می‌دهند. اما دایکوان متفاوت از استارت‌آپ‌های فین تک دیگر است که همه آن‌ها بر روی ارائه وام برای خریداران خودروهای دست‌دوم متمرکز هستند.

۲Meituan-Dianping

میزان جذب سرمایه: ۴ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: خدمات محلی

این استارت‌آپ غول‌پیکر دو سایت «می ‌تووان[9]» و «دیان‌پینگ[10]» را باهم ترکیب کرده است. برای برافروختن هر چه بیشتر آتش رقابت، استارت‌آپ تن‌سنت (که دشمن علی‌بابا محسوب می‌شود)، به‌عنوان حامی اصلی این استارت‌آپ قد علم کرده است.

۱Didi Chuxing

میزان جذب سرمایه: ۵/۵ میلیارد دلار

حوزه فعالیت: حمل‌ونقل

«دیدی» با گرفتن پول از اپل و به‌زانو درآوردن شرکت اوبر در سال ۲۰۱۶، نشان داد رقیبی جدی است و بازهم با این حد از جذب سرمایه بار دیگر نشان داد می‌تواند به‌عنوان چالشی جدی باقی بماند.

«دیدی» به‌کرات قول توسعه فعالیت جهانی خود را در طول سال داده بود، اما این امر به‌طور کامل محقق نشد. بااین‌وجود، انتظار می‌رود این شرکت با اپلیکیشن ride-hailing خود در سال ۲۰۱۸ گام جدید در بازار جهانی داشته باشد و بار دیگر شرکت اوبر را به چالش بکشد.

 


[1] Mobike

[2] Ofo

[3] Tencent

[4] Foxconn

[5] Alibaba

[6] Ant Financial

[7] Didi Chuxing

[8] Baidu

[9] Meituan

[10] Dianping

منبعفاوا
مطلب قبلیصادرات ۹۵۰ میلیون دلاری خشکبار در ۸ ماه امسال
مطلب بعدیداستان برند کاترپیلار: قدرتمند در صنعت؛ ناکام در رضایت نیروی کار

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید